هم‌اکنون شاهدیم برخی پزشکان متخصص رشته‌های دیگر در حوزه رادیولوژی وارد شده‌اند که تخصص این کار را ندارند. برخی از این پزشکان در صورتی که دوره‌های چند ماهه آموزشی را بگذرانند، قادرند به شکل محدود رادیولوژی انجام دهند و این کار هم صرفا به منظور کمک به تشخیص بهتر انجام می‌شود، اما شواهد حاکی است این گروه از پزشکان، بخصوص برخی متخصصان زنان و زایمان با استفاده از دستگاه‌های رادیولوژی عملا به درآمدزایی روی آورده‌اند و مرتکب تخلف می‌شوند.
کد خبر: ۸۹۲۱۸۴
تخلفات تصویربرداری در مطب‌ها

این گروه از پزشکان نباید درخواست انجام رادیولوژی را خارج از مطب خود قبول کنند و باید فقط رادیولوژی را روی بیماران خود انجام دهند، اما در مقام عمل می‌بینیم بسیاری از این پزشکان، مراجعان دیگر را نیز می‌پذیرند و کار رادیولوژی آنها را هم انجام می‌دهند.

همچنین این گروه از پزشکان نباید بابت تصویربرداری‌هایی که در مطب انجام می‌دهند، وجهی از بیمار دریافت کنند و همچنین حق تبلیغ رادیولوژی را هم ندارند، اما شاهد هستیم خیلی از این پزشکان از بیماران خود مبالغ هنگفت بابت رادیولوژی دریافت می‌کنند و همچنین به تبلیغ رادیولوژی در مطب نیز می‌پردازند.

حتی دیده شده در برخی مطب‌ها برای عکسبرداری پزشکی از بیمار، مبالغی بین چهار تا پنج برابر تعرفه رادیولوژیست‌ها از بیمار گرفته شده است و مثلا مواردی داشته‌ایم که برای یک عکس سه بعدی، گاهی بین 350 هزار تا 800 هزار تومان از بیمار پول گرفته‌اند. از آن جهت که خدمات رادیولوژی در مطب پزشکان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، همین مساله هزینه خدمات رادیولوژی در مطب‌ها را برای بیماران افزایش داده است.

نباید از خاطر برد ورود افراد غیرمتخصص به حوزه رادیولوژی، اتفاق خوشایندی نیست و به نفع سلامت بیماران نیز تمام نخواهد شد. تداوم این روند و سرایت این تداخل رشته به حوزه پزشکان دیگر، قطعا حوزه رادیولوژی را با چالش‌های دیگری مواجه خواهد کرد.

دکتر جلال جلال شکوهی

رئیس انجمن رادیولوژی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها