17 آبان مصادف با هفتم نوامبر روز جهانی «رادیولوژی» نام گذاری شده است . پزشک معروف یونان باستان، بقراط حکیم، برای نخستین بار در تاریخ روشی را برای سنجش دمای بدن ابداع نمود که شباهت به روشهای ترموگرافی امروزی دارد و از این لحاظ می توان این را کهن ترین نمونه تصویربرداری تشخیصی در تاریخ محسوب کرد.به بهانه روز جهانی رادیولوژی به کاربردهای تشخیصی و درمانی این علم نوین پرداخته ایم .
کد خبر: ۹۶۵۷۳۱
روی مراکز رادیولوژی هیچ گونه نظارتی صورت نمی گیرد/ هشدار درباره استفاده مکرر از رادیولوژی

دکتر جلال جلال شکوهی رییس انجمن رادیولوژی ایران به مناسب روز رادیولوژی به جام جم آنلاین گفت : رادیولوژی، علم روش های مختلف تصویربرداری از بدن انسان است تا تشخیص بیماری ها، سریع تر و با دقت بالاتری انجام گیرد. در کنار آن می توان گفت این علم می توان مفید و هم به خودی خود مضر باشد این موضوع بر می گردد به استفاده درست و به جا از این علم که بر عهده پزشک قرار دارد .طیف اشعه های الکترومغناطیس بسیار گسترده است که اشعه ایکس یکی از اشعه های یونیزه و با طول موج کوتاه در این طیف است و نکته حائز اهمیت در اینجا سرطان زا بودن این اشعه در استفاده های نابه جاست ، اما در کل مزایای رادیولوژی از خطرات آن بیشتر است.

وی افزود : همان طور که گفته شد در صورت استفاده های مکرر و بی جا این اشعه ضررهای زیادی را به بدن می رساند مخصوصا برای خانم های باردار به هیچ وجه نباید استفاده می شود بلکه در موارد ناچار و به ندرت چرا که باعث ناهنجاری و آنومالی در جنین می شود.در کنار این مواردی که گفته شد رادیولوژی مزایای بسیاری نیز به همراه دارد مانند این که به پزشک این امکان را می دهد که با کمترین عارضه ای، به داخل بدن بیمار راه پیدا کند و از آن اطلاعات بگیرد، با گرفتن تنها چند عکس رادیولوژی، تشخیص درست بیماری را در فرد بدهد و سریعا اقدامات درمانی را شروع کند، صرف کمترین زمان برای تشخیص بیماری ها، افزایش دقت پزشک را در تشخیص بالا می برد و از همه مهم تر در تشخیص و درمان دو علت مهم مرگ و میر در دنیا، یعنی بیماری های قلبی و انواع سرطان ها کارایی دارد .

انجمن رادیولوژی ایران در رابطه با کاربردهای مهم این علم متذکر شد : سی تی اسکن ، ام آر آی ، سونوگرافی جز رایج ترین نوع رادیولوژی در ایران محسوب می شوند و در بسیاری از بیماری ها از قبیل مشکلات قلبی و ریوی ، ارزیابی عملکرد روده، عملکرد دستگاه ادراری ، لخته شدن خون ، آپاندیس ، خون ریزی داخلی ، تشخیص سلامت جنین در شکم مادر و از همه این موارد مهم تر در تشخیص و درمان انواع سرطان ها است .

جلال شکوهی اختلاف کیفیت در انواع رادیولوژی های سراسر کشور را، اختلاف سطح قیمت و کارایی مراکز درمانی دانست و بیان کرد : متاسفانه روی مراکز رادیولوژی هیچ گونه نظارتی صورت نمی گیرد به عبارتی وزارت بهداشت در این رابطه بسیار کوتاهی کرده است و باید نظارت روی این مراکز را در اختیار انجمن قرار دهد و طی درخواست هایی که در این رابطه با وزارت بهداشت داشتیم متاسفانه بی جواب ماندیم .

همچنین در رابطه با مناطق محروم نیز درخواست هایی به وزارت بهداشت انجام شده ، مراکزی که از رادیولوژی بی بهره هستند را به ما معرفی کنند تا ما مستقل و با بودجه خود به این افراد کمک کنیم اما باز هم متاسفانه در این رابطه کسی پاسخگو نبود و خبری به دست انجمن نرسید ،وزارت بهداشت در این موضوع هم با ما همکاری نکرد . اما لازم به ذکر است در اکثر شهرها مراکز رادیولوژی موجود است اما صحبت من به عنوان رئیس انجمن در رابطه با مراکز دولتی است.

بیتا نوروزی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ایرانی
-
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
۰
۰
هیچ جای كشور بازرسی نیست

نیازمندی ها