مالزی، کشوری در جنوب شرقی آسیا با جمعیتی حدود 30 میلیون نفر است. این کشور دارای جامعه‌ای چند دینی و فرهنگی ازجمله اسلام، بودائیسم، مسیحیت و هندوئیسم است. بر اساس آمار سال 2010، 61 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند. مذهب مسلمانان مالزی اغلب سنی و تقریبا 2 درصد از آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۹۰۱۰۱

مسلمانان متعهد: مسلمانان مالزی برای ارزش‌های اسلامی اعتبار بسیاری قائل هستند و تمام آموزه‌های دینی‌شان در فرهنگ و سنت‌هایشان مشاهده می‌شود تا جایی که مردم مسلمان مالزی به متعهدترین مردمان مسلمان جهان معروف شده‌اند. برگزاری نماز اول وقت، شرکت در نماز جمعه و روزه‌داری در ماه رمضان در نظر مسلمانان این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

مکانی برای تمام امور: مسجد مکانی بسیار مهم برای مسلمانان است. در این کشور، نقش مسجد فقط به مکانی مذهبی محدود نمی‌شود، بلکه تمام جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی، تحصیل و ترویج اسلام را شامل می‌شود و در حقیقت مکانی است که به تمام نیازهای مسلمانان جامعه اهمیت می‌دهد. در سراسر مالزی، مساجد بسیار زیبایی وجود دارد که برخی از آنها از گذشته به جا مانده و برخی دیگر جدید هستند.

تعطیلاتی برای همه : یکی از تعطیلات و جشن‌های مهم مسلمانان مالزی، عید فطر است که پس از غروب 29 ماه رمضان شروع می‌شود. عید فطر در مالزی، هاری رایا، یعنی روز جشن نامیده می‌شود و برای اشاره به عیدهای اسلامی مانند فطر و قربان به کار می‌رود. مردم صبح روز بعد از ماه رمضان با رفتن به مسجد به خواندن نماز عید فطر و عبادت می‌پردازند و بعد به زیارت اهل قبور می‌روند و برایشان دعا می‌خوانند. در این روز در خانه‌های مسلمانان به روی اقوام و دوستان از هر نژاد و مذهبی باز است. به همین دلیل مردم مذاهب دیگر مانند چینی‌ها نیز در این جشن شرکت می‌کنند. خانه‌ها با چراغ‌های زینتی، روشن و نورانی شده و برای مهمان‌ها، انواع و اقسام شیرینی و کیک مانند کیک برنج پخته می‌شود. در مراسم عید فطر، مردان و زنان لباس‌های سنتی خود را می‌پوشند و شال‌های سنتی موسوم به سونگت بر شانه خود می‌اندازند. عید قربان در مالزی مانند بقیه کشورهای اسلامی با نماز عید آغاز می‌شود و زن و مرد و کوچک و بزرگ در آن شرکت می‌کنند و بعد از نماز به قربانی می‌پردازند و گوشت آن را برای تشکر از نعمت‌های خداوند صدقه می‌دهند و بقیه روز را به دید و بازدید می‌پردازند و با غذاهای سنتی پذیرای مهمانان خود هستند.

حجاب در رنگ‌های مختلف: پوشیدن لباس مناسب در مالزی، چه زن و چه مرد، از آداب اخلاقی محسوب می‌شود و اگرچه اجبار خاصی برای مسلمانان مالزی وجود ندارد، اما از پوشیدن لباس‌های زننده امتناع می‌کنند. حجاب سنتی مالزی که به طور معمول در این کشور رعایت می‌شود، برگرفته از آموزه‌های اسلامی و فرهنگ این کشور است. زنان مسلمان حساسیت خاصی برای رعایت حجاب اسلامی دارند و البته از رنگ‌های شاد استفاده می‌کنند.

گردشگری حلال: مالزی یکی از کشورهایی است که به گردشگری حلال بسیار اهمیت می‌دهد. این کشور با توجه به این موضوع توانسته، مسلمانان جهانگرد بسیاری را به خود جلب کند و با تخصیص رستوران غذاهای حلال و محصولات خوراکی که مهر اطمینان از نظر حلال بودن دارند، مکانی مناسب و بی‌دغدغه برای مسلمانان جهانگرد فراهم کند.

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها