آموزش ساده پخت پیراشکی در خانه
آموزش ساده پخت پیراشکی در خانه
کد خبر: ۷۷۰۳۴۷

پیراشکی یکی از محبوب ترین شیرینی های مرسوم در میان همه مردم دنیاست. فرقی ندارد که اهل کدام کشورید چون در هر صورت بوی پیراشکی در پیاده رو های شهرتان به مشامتان خورده است. اگر شما هم مثل ما در خانه، دلتان برای طعم پیراشکی های مغازه های شهر تنگ شده است، این مقاله را بخوانید تا خیلی راحت طرز تهیه پیراشکی بازاری را بیاموزید.

 

پیراشکی بازاری

 

در این مقاله ما روش پخت پیراشکی شکلاتی و کرم دار را به راحتی می‌آموزیم و همچنین تفاوت کوچک آن را با طرز تهیه دونات بیان می‌کنیم تا شیوه تهیه هر دو را یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

دستور پخت 4 نوع کیک خیس به روش های مختلف آسان خانگی
طرز تهیه پیراشکی گوشت به آسانی آب خوردن

 

دستورالعمل تهیه پیراشکی بازاری

 

مواد لازم برای پخت شیرینی پیراشکی خانگی:

شکر سفید : 3/1 (یک سوم) لیوان
کره : 4/1 (یک چهارم) لیوان
تخم مرغ : 2 عدد
وانیل : 2/1 (یک دوم) قاشق چایخوری
خمیرمایه : 5/1 (یک و نصفی) قاشق غذاخوری
آب : 2/1 (نصف) لیوان
نمک طعام : 2/1 (نصف) قاشق مرباخوری (خیلی خیلی کم)
آرد سفید : 4 لیوان
شیر : 1 لیوان

پیراشکی

 

گام اول : تهیه خمیر ترش

در قدم نخست برای تهیه خمیر ترش باید خمیر مایه اولیه را با شیر مخلوط کنیم و درون یک ظرف دربسته بگذاریم و 10 دقیقه به آن فرصت دهیم تا درون آن حباب هایی ایجاد شود و خمیر ترش مورد نظرمان به دست بی‌آید.

پیراشکی بدون کرم

 

گام دوم : آماده سازی خمیر پیراشکی

خمیر ترش به دست آمده را با تخم مرغ مخلوط می‌کنیم و خیلی خوب هم میزنیم تا یکی شوند، سپس مقداری وانیل و شکر به آن اضافه می‌کنیم و دوباره خوب هم می‌زنیم  و در آخر کره و نمک مورد نیاز را به آن اضافه کرده و مجدد هم می‌زنیم.

نکته : (توجه داشته باشید اگر فرآیند هم زدن را به خوبی انجام ندهیم ممکن است پیراشکی مان کمی مزه تخم مرغ بدهد، بنابراین توصیه می‌شود که فرآیند هم زدن را حتی المقدور با دستگاه همزن برقی انجام دهید.)

پیراشکی

 

گام سوم : اضافه کردن آرد به خمیر

آرد را به صورت آهسته و پیوسته به خمیر به دست آمده اضافه می‌کنیم و همزمان آن را هم می‌زنیم و این کار را تا زمانی ادامه می‌دهیم که خمیر خاصیت چسبندگی خود را به طور کامل از دست ندهد ولی به دست هم نچسبد.

گام چهارم : صبر کردن برای خمیر

خمیر پیراشکی را به یک ظرف جادار و بزرگتر منتقل می‌کنیم  و روی آن یک پلاستیک فریزر می‌کشیم و در محیط آزاد قرار می‌دهیم و صبر می‌کنیم.

خمیر ترش درون قابلمه

 

گام پنجم : تقسیم خمیر به قطعه های کوچک

بعد از حدود یک و نیم ساعت خمیر را از ظرف خارج کرده و کمی مشت و مال می‌دهیم و با وردنه آن را صاف می‌کنیم تا ضخامت آن به کمتر از 1 سانتی متر برسد. اکنون به هر شکلی که می‌خواهیم می‌توانیم خمیر را برش بزنیم. برای اینکار می‌توانید از روش های قدیمی مثل برش قالب گیری با ته لیوان یا کاسه یا پیاله های کوچک استفاده کنید، انتخاب با خودتان است.
بعد از این کار روی قطعه های خمیر را با دستمالی (ترجیحا مرطوب) می‌پوشانیم و مجددا صبر می‌کنیم و همزمان کف یک قابلمه را تا ارتفاع 3 سانتی متر پر از روغن می‌کنیم و روی شعله می‌گذاریم تا  روغن بسیار داغ شود.

وردنه و خمیر پیراشکی

 

بیشتر بخوانید : برای خواندن مقاله خوراک مرغ کلیک کنید.

 

گام ششم : پخت پیراشکی ها

بعد از 45 دقیقه دستمال را از روی قطعات خمیر پیراشکی برداشته و آن ها را یکی یکی درون روغن سرخ می‌کنیم. توجه داشته باشید اگر در هنگام سرخ کردن پیراشکی دمای روغن بالا و پایین شود، پیراشکی به خوبی پف نمی‌کند.

 

سرخ کردن پیراشکی در روغن

 

هشدار : طرز تهیه پیراشکی در فر کمی با متفاوت از روش ماست، روش های آن دستور پخت را با این روش ها ترکیب نکنید.

گام هفتم : پیراشکی شما حاضر است

بعد از اینکه پیراشکی ها را سرخ کردیم و روغنشان را گرفتیم کنار آنها را با یک چاقوی تیز باز می‌کنیم و درون آن کرم پیراشکی می‌ریزیم. پیراشکی شما آماده است، از آن لذت ببرید.

 

کرم پیراشکی

 

نکته : تا اینجا شما طرز تهیه پیراشکی بازاری بدون کرم را آموختید، در ادامه مقاله روش تهیه کرم پیراشکی نیز آورده شده است.

تفاوت بین دونات و پیراشکی

اختلاف بین دونات و پیراشکی در حفره درون دونات است که پیراشکی ندارد. برای تهیه دونات کافی است در مرحله قالب گیری خمیر پیراشکی، درون قطعات خمیر را جدا کنید تا یک سوراخ در وسط آن باشد، به همین سادگی.

تفاوت پیراشکی و دونات

 

دستور پخت کرم پیراشکی

مواد لازم برای تهیه کرم پیراشکی :

نشاسته ذرت : 4 قاشق غذاخوری

شیر : 1 لیوان

شکر : 2/1 (نصف) لیوان

نمک طعام : 2/1 (نصف) قاشق مرباخوری

تخم مرغ : 3 عدد

وانیل : 2/1 (نصف) قاشق مربا خوری

کرم پیراشکی

 

بیشتر بخوانید : برای خواندن آموزش طرز تهیه کیک خانگی کلیک کنید.

 

دستورالعمل پخت :

ابتدا تخم مرغ ها را شکسته و زرده آنها را جدا می‌کنیم و درون قابلمه میریزیم و هم می‌زنیم، بعد از آن شکر سفید و شیر را به آن اضافه می‌کنیم و خوب هم می‌زنیم و روی شعله می‌گذاریم و زیر آن را زیاد نمی‌کنیم. به تدریج مواد لازم دیگر را (وانیل و نمک و نشاسته ذرت) به آن اضافه می‌کنیم و همزمان آن را هم می‌زنیم. هر وقت خودتان دیدید که مایع شبیه به کرم پیراشکی شد آن را از روش شعله بردارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۱
۲
با سلام و خسته نباشید
پس از تمامی این مراحل خمیر داخل پیراشكی ام بصورت اسفنجی و سفید نشده است .
راهنمائی كنید
لیا
United States of America
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
۲
۱
افتضاح ترین دستور پخت

نیازمندی ها