به گزارش جام جم آنلاین،به گفته کارشناسان، بازیهای رایانهای برای کودکان بخصوص در سنین پایین میتواند در دید محیط، مهارتهای یافتن راه، چرخش ذهنی و هماهنگی دست و چشم و نیز تصمیمگیری بسیار مفید باشد، اما تاثیر همین بازیها روی مغز، ذهن و رفتارهای اجتماعی کودکان چه خواهد بود؟!
بازیهای رایانهای بهدلیل داشتن صفحات گرافیکی، تنوع رنگ و سرعت زیاد تعویض صفحات، تاثیرات منفی روی مغز و اعصاب کودکان و حتی بزرگترها میگذارند و از این راه باعث برخی اختلالات روانی و رفتارهای خشونتآمیز میشوند.
همچنین بازیهایی که دارای اکشنهای خشن هستند، برای کودکان اثرات خطرناکی را به همراه دارد، زیرا مغز آنها قابلیت تجزیه و تحلیل این تصاویر را ندارد.
پس اثرات مخربی بر ذهن آنان میگذارد. چراکه کودک تصاویر را واقعی فکر میکند و این بازیها در ذهنیت او شکل میگیرد.
همچنین تحقیقات نشان میدهد که فعالیت آن بخش از مغز کودکان که مرتبط با احساسات و عواطف آنهاست، افزایش پیدا کرده و فعالیت آن بخش که کنترل مغز کودکان را در اختیار دارد، کاهش پیدا میکند.
بنابراین این بازیها دشمن درجه یک سلولهای مغزی آنها هستند که به مرور زمان میتوانند به کوچکتر شدن و از بین رفتن این سلولها منجر شوند.
اکثر این کودکان به مرور زمان در برقراری ارتباط با افراد خانواده، دوستان و... بشدت دچار مشکل میشوند. همچنین از دیگر اثرات منفی بازیهای رایانهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ این بازیها واکنشهای عاطفی کودک را سرکوب میکنند.
ـ محتویات خشن بازیها، رفتارهای تهاجمی را افزایش میدهند.
ـ خطر حملات ناگهانی بیماری صرع و اختلالات ناشی از حساسیت به نور را افزایش میدهد.
ـ بازی کردنهای طولانیمدت ممکن است منجر به چاقی، حواسپرتی و ضعف عملکرد کودکان در مدرسه شود.
آیا میدانید بازیهای رایانهای باعث کوچک شدن قسمتی از مغز که وظیفه کنترل رفتارهای اجتماعی را برعهده دارد، میشوند و در قسمت سفید آن نیز ناهنجاری ایجاد میکنند.
مطالعات نشان داده کودکانی که بیش از حد از بازیهای رایانهای استفاده میکنند از طریق ام.آر.آی و اسکن مغزی، این مطلب به اثبات رسیده که آن قسمت از مغز که وظیفه رفتارهای اجتماعی و همچنین مهارتهای شناختی را دارد، نسبت به حالت طبیعی کوچکتر شده است.
همچنین در اسکنهای انجام شده ناهنجارهایی در قسمت سفید مغز که وظیفه هماهنگی میان مناطق مختلف مغز را بهعهده دارد، مشاهده شده است.
بنابراین بازیهای یارانهای علاوه بر آسیبهای شناختی در مهارت بروز احساسات، میتواند در قدرت تصمیمگیری کودکان تاثیرات منفی و غیرقابل جبرانی نیز بگذارد.
آیا میدانید بازیهای رایانهای بویژه بازیهای خشونتآمیز چه قسمتهایی از مغز را تحتفشار قرار داده و چه تاثیراتی روی آنها میگذارد؟
ـ قشر جداری مغز
بازیهایی که نیاز به عملکرد لحظهای دارند، این قسمت را فعال کرده که حرکات حساس را کنترل میکند.
بنابراین کودکانی که با بازیهای دارای خشونت بالا بازی میکنند هم از افراد معمولی عصبانیترند و هم عملکرد مغزیشان ضعیفتر است.
ـ لب جلویی مغز
یکی از تحقیقات نشان داده که تعداد بسیاری از بازیکنندگان، تنها میتوانند مغز بازیهای رایانهای را داشته باشند.
این بدین معنی است که یک هفته بازی کردن بازیهای خشن باعث کم شدن فعالیت لب جلویی مغزشان شده و باعث تغییرات خلقی در آنها میشود.
ـ قشر پشت استخوان پیشانی
بازیهایی که نیازمند تعقل هستند، این قسمت را فعال میکنند که کارش تصمیمگیری است. بنابراین وقتی بازیکنندگان بهطور پیوسته به بازیهای خشن میپردازند، کاهش قابلتوجهی در این قسمت پیدا میشود.
در نتیجه باعث تغییرات خلقی ناگهانی و رفتارهای پرخاشگرانه میشود، که حتی پس از خارج شدن از بازی نیز ادامه مییابد.
ـ دپامین
دپامین تقریبا وسط مغز است و با انجام بازیهای رایانهای در مغز ترشح و باعث یادگیری بهتر و حس پاداش میشود.
بنابراین بازی کردن بازیهای خشن باعث افزایش رفتارها، احساسات و تفکرات تهاجمی در کوتاهمدت و بلندمدت میشود.
ـ شعاع قشر کمربندی قدامی
دقیقا بعد از تیراندازی به وسیله اسلحه در بازیهای رایانهای این قسمت از مغز که مخصوص برنامهریزی و امور ادراکی است، فعالیت بیشتری از خود نشان میدهد و تقویت میشود.
بنابراین یک هفته بازی کردن، بازیهای خشن باعث کم شدن فعالیت در امور عددی میشود.
ـ شعاع قشر کمربند خلفی و آمیگدال
در حین تیراندازی و بعد از آن نقاطی مسئول تفکیک تضادهای رفتاری کاربر هستند. مطالعات نشان دادهاند که بازیکنندگان ممکن است بخاطر مقابله با خشونتی که در بازی از خود نشان میدهند، واکنشهای هیجانی خود را سرکوب کنند.
فرزندتان را در انتخاب بازی رایانهای کمک کنید، چطور؟!
ما میتوانیم به عنوان یک پدر و مادر آگاه و مسئول به فرزندمان در تشخیص مناسب یا نامناسب بودن بازیها کمک کنیم، البته تا آنجا که ممکن است باید با روش دوستانهای او را همراهی کنیم.
ـ ما میتوانیم با بازیهای رایانهای و گذراندن دورههای آموزشی در این زمینه آشنا شویم و در صورت لزوم برخی نکات را از کودک دلبندمان یاد بگیریم.
ـ ما مثل یک دوست میتوانیم بهطور فعال در خرید بازیها نقش داشته باشیم و سعی کنیم بازیهایی را برای فرزندمان انتخاب کنیم که مناسب سن او باشد. بنابراین باید از گروه سنی بازیها آگاه شویم.
ـ تمام رسانههایی را که فرزندمان از آن استفاده میکند، کنترل کنیم.
ـ زمانی را برای فرزند دلبندمان در نظر بگیریم و با او درباره بازیها صحبت کرده و احساس او را درباره آن نیز جویا شویم.
ـ ما به عنوان یک پدر و مادر آگاه باید اطلاعات کاملی در مورد بازیها کسب کنیم. هم بازیهای فکری و هم اکشن را برای کودک خود انتخاب کنیم، اما مدت زمان استفاده از هرکدام را مشخص نماییم. بهطور کلی مدت زمان بازی کودک در روز نباید بیشتر از دو ساعت باشد.
ـ والدین باید در نظر داشته باشند که تنها درصد محدودی از بازیها بسیار خشن و نامناسب هستند و بسیاری از بازیها اثرات مثبت زیادی میتوانند روی کودک ما داشته باشند.
ـ ایدهها و اطلاعات خود را درباره بازیها با والدین دیگر درمیان بگذاریم و از آنها کمک بگیریم.
و در پایان، دنیای امروز دنیای تکنولوژی است بنابراین گفتن این جمله که بازیهای رایانهای نامناسب هستند و باید جلوی آنها گرفته شود، سخنی نامعقول است.
در نتیجه باید بپذیریم که بازیها وجود دارند و سالانه میلیونها دلار صرف ساخت آنها میشود و فرزندان ما نیز به شیوههای مختلف به این بازیها دسترسی دارند، بنابراین والدین باید نظارت خود را بر بازیها بیشتر کنند.
نسرین علیمحمدی /منبع:articlebase.com
ضمیمه چاردیواری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد