تورنمنت چهارجانبه هندبال لهستان

تیم ملی هندبال ایران از جمهوری چک شکست خورد

سرمربی بوسنیایی هندبال تغییرات در ساختار تیم ملی را به آهستگی آغاز کرده است

جوانگرایی تدریجی با نسخه اسماعیلاجیچ

نگاه به آینده. تعبیری که ابوالحسن مهدوی و تیم مدیریتی‌اش در هندبال ایران دارند. بعد از برنامه‌هایی که در سطوح پایه در نظر گرفته شد و بخشی از توانمندی‌های هندبال در گروه‌های سنی مشخص شدند اکنون هندبال ایران برای پشتوانه‌سازی فرصت مناسب‌تری دارد. طبیعی بود برای نگاه به آینده رقابت‌های انتخابی المپیک جایی برای تحولات زودرس سرمربی بوسنیایی‌تبار تیم ملی هندبال نباشد، اما اینک که تیم ملی در راه قهرمانی آسیا و انتخابی جهان است آستین‌ها برای جوانگرایی تدریجی در تیم ملی بالا زده می‌شود.
کد خبر: ۸۶۳۷۹۱
جوانگرایی تدریجی با نسخه اسماعیلاجیچ

اهالی هندبال هم می‌دانند بازیکنان نسل کنونی روزی به پایان راه می‌رسند بر این اساس و با توجه به تجربیات تلخ مدیریتی در بسکتبال، نمی‌خواهند دومین قربانی نساختن پشتوانه لازم در بین ورزش‌های گروهی باشند.

ملی‌پوشان هندبال در راه انتخابی المپیک ریودوژانیرو پیروزی‌های غرورآفرین داشتند و اگر قطر که تیمش بوی آسیایی نمی‌داد سد راه تیم ایران نمی‌شد اکنون یکی از مسافران المپیک ریو بود با این حال رقابت‌های جهانی نیز ارزش و اعتبار ویژه‌ای دارد که درخشش در رقابت‌های انتخابی المپیک بخشی از این ارزش را تامین کرده است.

تیم ملی هندبال بنا به درخششی که در بازی‌های دوحه داشت به لهستان دعوت شد و از آنجا به آلمان سفر می‌کند که این نکته برای عرفان اسماعیلاجیچ یک فرصت است.

وقتی با فرامرز خالقی مدیر تیم‌های ملی حرف می‌زنیم که سرمربی تیم ملی هندبال بعد از پشت‌سر گذاشتن بازی‌های انتخابی کدام هدف را نشانه گرفته است، می‌گوید: جوانگرایی.

این نگاه به آینده برای هندبال ضرورت دارد. یادمان باشد حدود ده سال پیش بسکتبال با قهرمانی در آسیا و راهیابی به المپیک 2008 چین از سوی تیم‌های صربستان و ایتالیا مورد توجه قرار گرفت و به تورنمنت‌های خوبی دعوت شد، اما امروز با فاصله گرفتن بسکتبال از روزهای خوب در رده ملی دیگر خبری از بازی‌های خوب آن سال‌ها نیست.

هندبال هم اگر بخواهد توسعه مناسبی داشته باشد باید همزمان با نتیجه‌گیری به فکر پشتوانه‌سازی باشد؛ نکته‌ای که خالقی هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: اصلا مبنای کارمان همین است. عرفان اسماعیلاجیچ برای انتخابی جهان دغدغه کمتری دارد زیرا با سهمیه‌هایی که آسیا دارد، حضور تیم ملی هندبال در رقابت‌های قهرمانی جهان قطعی شده است بنابراین چه زمانی بهتر از این که در شرایط کنونی پشتوانه‌سازی و جوانگرایی تدریجی با نسخه‌ای که اسماعیلاجیچ برای هندبال پیچیده است، آغاز شود.

بازی با تیم‌های معتبر

اردوی لهستان فقط برای تمرین ملی پوشان نیست بلکه در آنجا بازی با سه تیم ملی در برنامه فدراسیون گنجانده شده است. خالقی می‌گوید این اردو و بازی‌هایی که در وروسلاو لهستان برگزار می‌شود از چند منظر مورد توجه است. ما خودمان را برای قهرمانی آسیا آماده می‌کنیم و لهستان برای قهرمانی اروپا و انتخابی المپیک؛ بنابراین با تمام قدرت به دیدار ما می‌آید. لهستانی‌ها تیم سوم جهان هستند و بازی مقابل آنها برای هندبال ایران اعتبار تازه‌ای به وجود می‌آورد. تیم‌های چک و اوکراین هم در تورنمنت لهستان شرکت دارند. اگر لهستان تیم ما را به عنوان تیم بیست و یکم جهان یعنی آخرین مقام ایران در مسابقه‌های قهرمانی جهان ـ ژانویه 2015، نگاه می‌کرد هیچ‌گاه به این تورنمنت دعوت نمی‌شدیم. مطمئنا آنها جایگاه کنونی ما در هندبال جهان را فراتر از رتبه ایران در جام جهانی 2015 می‌دانند.

برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی هندبال تا بازی‌های قهرمانی آسیا در منامه بحرین مشخص شده است. ملی‌پوشان بعد از لهستان به آلمان سفر می‌کنند و سه بازی تدارکاتی با تیم‌های باشگاهی این کشور برگزار خواهند کرد. سپس به ایران بازمی‌گردند و بعد از سه روز تمرین در تهران به منامه میزبان قهرمانی آسیا می‌روند.

مدیر تیم‌های ملی هندبال این حجم برنامه‌ریزی برای ملی‌پوشان را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: اردوها و مسابقه‌های تدارکاتی ما همین طور بازی‌های قهرمانی آسیا در بهترین زمان برگزار می‌شود. در ماه ژانویه بازیکنان شاغل در اروپا آزاد هستند و می‌توانند تیم‌های ملی را همراهی کنند. فلسفه تغییر زمان برگزاری قهرمانی آسیا همین بود که مانند مسابقه‌های قهرمانی در قاره‌های دیگر در ماه ژانویه برگزار شود تا تیم‌هایی که لژیونر دارند بتوانند به‌راحتی از بازیکنان خود استفاده کنند.

ملی‌پوشان هندبال ایران پیش از حضور در این اردوها و بازی‌های برون‌مرزی در رویداد لیگ ایران مراحل آماده‌سازی را پشت‌سر می‌گذارند. بازی‌های لیگ مراحل حساس خود را سپری می‌کند و حضور اسماعیلاجیچ در بازی‌های تیم‌ها سبب انگیزه بیشتر بازیکنان شده است. او در کوران رقابت‌های دو هفته آینده، بازی‌هایی را انتخاب می‌کند و به شهرهای مختلف ازجمله اصفهان می‌رود تا پروسه تغییرات خود را در تیم ملی با دیدن بازی‌های باشگاهی دنبال کند.

تغییر ذهنیت‌های نادرست

مدیر تیم‌های ملی از بی‌وفایی‌هایی که از طرف خودی‌ها به تیم ملی هندبال شد می‌گوید و این که خیلی‌ها قبل از سفر تیم ملی به دوحه هیچ گونه بختی برای صعود تیم به مرحله بالاتر قائل نبودند. می‌گفتند ماچک سرمربی سابق ایران و سرمربی کنونی تیم بحرین با شناختی که از ایران دارد نمی‌گذارد تیم ملی روانه فینال شود، اما تیم ملی با شکست همین تیم به موفقیت بزرگی نائل آمد.

خالقی درباره ذهنیت‌هایی که از این حرف‌ها و موج منفی علیه اسماعیلاجیچ برای بازیکنان به وجود آمده بود، می‌گوید: نظم برنامه‌های سرمربی تیم ملی با همراهی بدنساز او نناد نارادای در مدت زمان کمی ذهنیت‌های منفی را مثبت کرد. در اردوهای تدارکاتی اسلوونی، کرواسی یا تونس بازیکنان با رفتار حرفه‌ای عرفان آشنا شدند و به تمرینات علمی و نتیجه‌بخش بودن آن تمرینات نفسگیر و فشارهای پنج ماهه و بدنسازی‌های وی، پی بردند. از طرفی همگی به توانمندی مربی بدنساز متخصص در رشته هندبال اعتراف کردند.

برنامه‌های هندبال تا قهرمانی آسیا

هفدهمین دوره مسابقه‌های هندبال قهرمانی مردان آسیا و انتخابی مردان 2017 جهان از بیست و پنجم دی تا هشتم بهمن در بحرین، برگزار می‌شود. بر این اساس اردوی چهار روزه در تهران از بیست و نهم آذر تا دوم دی برگزار می‌شود. سپس ملی‌پوشان هندبال ایران در تورنمنت چهارجانبه با حضور تیم‌های لهستان، جمهوری چک و اوکراین در شهر ورسلاو لهستان شرکت می‌کنند. همچنین دو تا سه دیدار تدارکاتی در آلمان از یازدهم تا شانزدهم دی پیش‌بینی شده است. آخرین اردوی تیم ملی نیز از بیستم تا بیست و سوم دی در تهران برگزار می‌شود.

پاداش 25 میلیون تومانی

حاشیه‌هایی که در جریان بازی‌های انتخابی المپیک به وجود آمد با بازگشت تیم ملی هندبال و انجام مصاحبه‌هایی توسط بازیکنان این تیم ادامه پیدا کرد، اما رئیس سازمان تیم‌های ملی درباره سکوت مسئولان فدراسیون در قبال اعتراض‌های صورت گرفته می‌گوید: قرار نیست همه وقتمان را برای پاسخ دادن به حاشیه و انتقادها بگذاریم. با کمی صبر کارها درست می‌شود همان طور که یک عده به خاطر پاداش‌ها ناراحت بودند، اما وقتی تلاش رئیس فدراسیون نتیجه داد، اهدای پاداش تخفیف 250 میلیون ریالی خرید خودرو بازیکنان را خوشحال کرد.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها