هندبال ایران برای رسیدن به «ریو» چه مسیری را باید طی کند؟

راه دشوار‌ هندبال تا المپیک

درباره بخت و اقبال ایران برای ورود به هندبال المپیک نمی‌توان حرفی زد زیرا تا شروع رقابت‌های شانس دوباره، پنج ماه زمان باقی مانده است. هندبال نیز از فردای رقابت‌های انتخابی المپیک در قطر مانند والیبال و بسکتبال منتظر رقابت‌های گزینشی آینده است تا شاید از این طریق بتواند در بازی‌های المپیک ریودوژانیرو شرکت کند.
کد خبر: ۸۶۰۹۵۰
راه دشوار‌ هندبال تا المپیک

والیبال در رقابت‌های جام جهانی و بسکتبال در قهرمانی آسیا بلیت پرواز به ریو را رزرو نکردند تا شانس ورزش‌های توپ و توری ایران به بازی‌های گزینشی برسد آن هم رقابت‌هایی که درصد موفقیت ایرانی‌ها در آن متغیر است. والیبال بخت بیشتری دارد، اما هندبال و بسکتبال کمتر؛ با این حال کسی از این تیم‌ها ناامید نیست و برنامه‌های آماده‌سازی تا روز رقابت‌های گزینشی ادامه دارد.

تیم ملی والیبال سرمربی جدید استخدام کرده، بسکتبالی‌ها شعار تغییر ساختار سر داده‌اند که 13 سال خود مسبب اتفاقات اخیر بوده‌اند و تیم ملی هندبال در بهترین دوران هندبال ایران به عبور از فیلتر بازی‌های گزینشی و صعود به المپیک امیدوار است.

ملی‌پوشان هندبال ایران بعد از بازی‌های خوبی که در قطر برگزار کردند غیر از دیدار نهایی با قطر، تمام آسیایی‌ها را شکست دادند. از این رو می‌توان گفت هندبال ایران در آسیا بی‌شکست است و برابر قطر چندملیتی باید تدبیر دیگری اندیشید.

رقابت‌های انتخابی المپیک از بازی‌های جام ملت‌های آسیا سطح بالاتری داشت و شکست رقبا در این تورنمنت قدرت هندبال با نسل طلایی این ورزش را نشان می‌دهد حال آن که تیم قطر نایب‌قهرمان جهان با نفراتی از کوبا، تونس، مونته‌نگرو و اسپانیا نمی‌تواند یک تیم آسیایی باشد.

تیم ایران در بازی‌های مرحله گروهی هماهنگی زیادی نداشت، اما بازی به بازی بهتر شد به طوری که هماهنگی و انسجام تیمی به نمایش درآمد و با وجود حاشیه‌هایی که از اردوی اسلوونی تا بازی‌های قطر پدید آمد، باز هم روحیه مبارزه‌طلبی بچه‌های تیم ملی خوب بود. آنها حتی برابر تیم قطر یک نیمه‌سرسختانه بازی کردند، اما مقابل تیم چندملیتی میزبان که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در هندبال انجام داده است بیشتر از آن نمی‌شد کاری کرد.

قطری‌ها سال گذشته میزبان رقابت‌های جهانی بودند که با پشت‌سر گذاشتن رقبای مطرح هندبال جهان بعد از فرانسه نایب‌قهرمان شدند. این کشور همان طور که در والیبال، بسکتبال، دوومیدانی، وزنه‌برداری و... از ورزشکاران با ملیت‌های غیرقطری استفاده می‌کند در هندبال نیز سرمایه‌گذاری زیادی کرده است و امروز بلیت المپیک ریودوژانیرو را در جیب دارد.

آیا عرفان می‌ماند؟

چند روز پس از رقابت‌های هندبال انتخابی المپیک، اکنون تیم ملی برنامه‌های خود را برای جام ملت‌ها آغاز کرده است. تیم ملی هندبال نخستین مرحله اردوی آمادگی خود را برای حضور در مسابقه‌های قهرمانی آسیا و انتخابی رقابت‌های جهانی 2017 فرانسه از بیست و هشتم آذر و پس از برگزاری چهار هفته از لیگ برتر، در تهران آغاز می‌کند. ملی‌پوشان پنجم دی برای برگزاری اردوی تدارکاتی راهی لهستان می‌شوند.

فدراسیون هندبال اردوی تدارکاتی در آلمان را نیز در دستور کار خود قرار داده و تیم ملی بیست و پنجم دی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا راهی بحرین می‌شود. تیمی سرسخت و یکی از مدعیان رقابت‌های انتخابی المپیک که به سختی از ایران شکست خورد اینک با گرفتن میزبانی جام ملت‌های آسیا به فکر جبران شکست قبلی است.

تیم ایران بعد از پایان بازی‌های انتخابی پنج ماه دیگر باید دوباره برای گرفتن سهمیه المپیک به مصاف تیم‌های دوم و سوم اروپا، آمریکا و آفریقا برود، اما پیش از این بازی‌ها رقابت‌های قهرمانی آسیا محک مناسبی برای ملی‌پوشان به شمار می‌رود.

عرفان اسماعیلاجیچ، سرمربی تیم ملی که برای مرخصی چند روزه به کشورش بازگشته است در بازگشت به ایران لیگ هندبال را زیر نظر می‌گیرد. لیگی که به اعتقاد او می‌تواند بازیکنان جدیدی را به تیم ملی معرفی کند. هندبال که با نسل طلایی نمی‌خواهد مانند بسکتبال بازگشت رو به عقب داشته باشد، علاوه بر نسل طلایی به فکر پشتوانه‌سازی است.

برای تیمی که در رقابت‌های انتخابی ریو به میدان رفت چهار ماه زمان صرف شد که در این میان بازیکنان جوان نگاهشان به آینده هندبال ایران تغییر کرد. بازیکنان جدیدی به تیم ملی آمدند که از پویا نوروزی‌نژاد می‌توان در راس همه آنها نام برد.

افشین صادقی، شاهو نصرتی، دنیل کومایش‌نژاد و صمصامی نیز فرصت بازی در تیم ملی را پیدا کردند. با این نشانه‌های خوب در تیم ملی هندبال اکنون دست عرفان اسماعیلاجیچ برای انتخاب‌های بعدی بازتر است ضمن آن که با اعتمادکردن سرمربی تیم ملی به جوانان اینک جوانان دیگری در لیگ منتظر فرصتی برای نمایش بهتر و دعوت به تیم ملی هستند. هر چند برای ادامه همکاری اسماعیلاجیچ و مربی بدنساز او که کارش مورد تائید ملی پوشان است، باید منتظر واکنش فدراسیون هندبال بود زیرا برخی اتفاقات در حاشیه اردوها و بازی‌های تیم ملی به مذاق مربی کروات خوش نیامد و عده‌ای ساز جدایی این مربی را کوک کرده‌اند.

تفاوت نایب‌قهرمانی‌‌ها

نایب‌قهرمانی و سومی آسیا در چند سال گذشته برای هندبال ایران تکرار شده بود بنابراین پیش از رقابت‌های انتخابی المپیک نیز پیش‌بینی‌ها از گرفتن یک عنوان در خور شان هندبال با نسل طلایی‌اش حکایت می‌کرد، اما تفاوت عمده این رقابت‌ها اوج تجربه و پختگی بازیکنانی بود که در دوره اخیر به عنوان لژیونر برای تیم ملی به میدان رفتند. ‌اسماعیلاجیچ در کنار میدان دادن به جوانان و ایجاد فرصت برابر از بازیکنانی مانند الله‌کرم و سجاد استکی استفاده کرد که یکی در مون پلیه فرانسه و دیگری در اشتوتگارت آلمان بازی می‌کند. علیرضا موسوی هم بازیکن دیناموبخارست رومانی است و کومایش نژاد بازیکن ایرانی‌الاصل لیگ سوئد که ترکیب تیم ملی هندبال را در این دوره به استانداردهای بین‌المللی نزدیک‌تر کرده بودند.

از سویی نقطه قوت دیگر تیم ایران دروازه‌بان‌های این تیم بودند به طوری که برخورداری، باباصفری و حیدری‌راد درون دروازه ایران جانانه قرار گرفتند.

در این میان به مشکلات تیم ملی هم باید اشاره کرد که به خاطر تمرینات کم لژیونرهایی مانند الله‌کرم و سجاد استکی تیم در بازی بویژه زمان حمله برنامه خاصی نداشت و بیشتر متکی به بازی‌های انفرادی بود. برخی حاشیه‌های به وجود آمده نیز هنوز از وجود پدیده بازیکن سالاری در هندبال حکایت می‌کند که فدراسیون با ریاست مهدوی باید یک بار برای همیشه بازیکن سالاری را در این ورزش ریشه‌کن کند.

از انتخابی «ریو» تا انتخابی جهان

تیم ملی هندبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک ریو با 5 پیروزی مقابل تیم‌های عمان، ازبکستان، ژاپن، عربستان و بحرین و دو شکست برابر تیم چندملیتی قطر در رده دوم این رقابت‌ها قرار گرفت. قطر تیم میزبان با مقام قهرمانی خود سهمیه حضور در بازی‌های ریو 2016 را به دست آورد، اما تیم‌های ایران و بحرین به عنوان دو تیم آسیایی باید در رقابت‌های گزینشی المپیک شرکت کنند. تیم ملی بعد از بازی‌های انتخابی المپیک، کمتر از دو ماه دیگر رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و انتخابی بازی‌های جهانی هندبال را پیش رو دارد.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها