رئیس سازمان تیم‌های ملی هندبال:

مربی خارجی با مدیر فنی در تضاد است

اتفاقاتی که در هندبال افتاد چه اندازه این ورزش را که در آستانه شروع رقابت‌های انتخابی المپیک ٢٠١٦ ریوست وارد حاشیه کرد؟ تغییرات در تیم ملی با آمدن و رفتن مدیر فنی و تغییر سرپرست چگونه شکل گرفت و شرایط بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی برای همراهی تیم ملی به چه ترتیبی است؟
کد خبر: ۸۴۹۵۴۷
مربی خارجی با مدیر فنی در تضاد است

اینها پرسش‌هایی است که این روزها درباره هندبال مطرح می‌شود، آن هم درست وقتی تیم ملی در اردوی کرواسی به سر می‌برد و تا رقابت‌های انتخابی المپیک در دوحه قطر فاصله زیادی نمانده است. فرامرز خالقی، رئیس سازمان تیم‌های ملی که ترجیح داده در تهران بماند و کارهای مربوط به ملی‌پوشان را در پایتخت سروسامان دهد، به پرسش‌های جام‌جم درباره مسائل روز هندبال پاسخ می‌دهد.

این روزها تغییراتی در سطح مدیرفنی و سرپرست تیم ملی هندبال انجام شد. آیا فدراسیون دلیل خاصی برای این تغییرات دارد؟

ما از ابتدای سال این مسأله را دنبال کردیم که بر اساس برنامه مدون سازمان تیم‌های ملی، مدیر فنی، سرمربی و سرپرست تیم‌های ملی در کمیته فنی و با نظر صاحب‌نظران حاضر انتخاب شوند. به این ترتیب که مدیرفنی و سرمربی هر رده با نظر کمیته فنی انتخاب شوند و متعاقبا سرمربی‌ها بتوانند دستیاران خود را به کمیته فنی پیشنهاد کنند تا پس از بحث و تبادل نظر منصوب شوند. ولی این رویه فقط در مورد سرپرست تیم‌ها که در زمره اختیارات رئیس فدراسیون است با شیوه انتصابی صورت پذیرفت.

شما ملاحظه می‌کنید در ورزش ایران وقتی سرمربیان خارجی قرارداد منعقد می‌کنند واژه مدیر فنی (برای نظارت فنی مستقیم) و جایگاه مربوط به ایشان مبهم است و با مشکل مفهومی مواجه می‌شوند، مثل عرفان اسماعیلاگیچ، سرمربی بوسنیایی تیم ملی که از این قاعده مستثنا نبود. این مورد در تیم‌های فوتبال (کی‌روش) و والیبال (ولاسکو) هم مصداق دارد و به کلیت شیوه و نگاه ورزش ایران در حضور مربیان خارجی و قراردادهای منعقده با ایشان بازمی گردد. آقای اخوان که به‌عنوان مدیر فنی تیم ملی بزرگسالان منتخب کمیته فنی سازمان تیم‌های ملی بودند، از پیشکسوتان هندبال ایران بوده و هستند که الحق جامعه هندبال متفق‌القول برای ایشان احترام خاصی قائل است.

آیا منظورتان این است سرمربی تیم ملی نخواست با مدیر فنی تیم کار کند؟

در اردوهایی که ماه‌های گذشته در مشهد، تهران و اسلوونی برگزار شد فرآیند کار و جایگاه مدیر فنی با عدم استقبال و به تبع آن عدم پذیرش سرمربی تیم ملی روبه‌رو شد که در نهایت با درایت ریاست محترم فدراسیون و نظر اعضای کمیته فنی به این جمع بندی منجر شد که نباید به آقای اخوان تحت لوای پیشکسوت ارجمند هندبال ایران خدشه‌ای وارد شود یا بی‌احترامی صورت بگیرد و صلاح را در این دیدند که جایگاه مدیر فنی در سطح تیم ملی بزرگسالان، ضمن حذف، هیچ‌گونه عنوان و وجود خارجی نداشته باشد.

درباره آقای سهمی چطور؟ ایشان هم در کنار تیم نیستند؟

در همان کمیته فنی، ابتدای انتصابات و انتخابات اولیه، آقای اصغر سهمی از دیگر پیشکسوتان جامعه هندبال کشور به عنوان سرپرست تیم ملی بزرگسالان انتخاب شدند که در اولین اردوی برگزار شده در شهر مشهد نیز این مسئولیت خطیر را عهده دار بودند، ولی در دومین (تیرماه ـ تهران) و سومین اردو ( مرداد ـ اسلوونی) به خاطر همزمانی با جشنواره بزرگ هندبال ایران (جام ریاست جمهوری) در مشهد که ایشان مسئول برگزاری آن بودند، نتوانستند تیم ملی را همراهی ﮐﻨﻨﺪ.

در چهارمین اردو (مهرماه ـ تهران) با عنایت به این که ایشان از سوی فدراسیون فوتبال به‌عنوان یکی از مسئولان برگزاری رقابت‌های فوتبال نوجوانان غرب آسیا در مشهد برگزیده شده بودند، امکان حضور و سرپرستی در این اردو نیز میسر نشد و با نظر آقای مهدوی رئیس محترم فدراسیون، آقای فرامرز می‌آبادی، دبیر فدراسیون جایگزین وی شد. ولی متأسفانه آقای می‌آبادی نیز چند روز قبل از اعزام تیم به پنجمین اردوی تدارکاتی (‌در کرواسی‌) به خاطر بیماری قلبی در بیمارستان بستری شدند و شخص رئیس فدراسیون در نقش سرپرست، همراه تیم ملی به کرواسی رفتند.

تیم ملی در اردوی کرواسی چند دیدار برگزار می‌کند؟

ما با کمک سرمربی تیم ملی که سابقه بازی و سرمربیگری تیم ملی کرواسی را نیز در سوابق خویش دارد، هفت دیدار را در این کشور با حضور تیم‌هایی از لیگ کرواسی و اسلوونی پیش بینی کرده ایم. کمپ مستقر در شهر UMAG کرواسی مانند کمپ قبلی در کشور اسلوونی که سه ماه قبل، تیم ملی دو هفته در آنجا اقامت داشت، دارای امکانات کامل و مجهز تمرینی است و ملی‌پوشان در این کمپ به مدت دو هفته آخرین مرحله اردوهای آماده سازی را سپری می‌کنند.

بازی‌های چهارجانبه در تونس را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

این بازی‌ها با تیم‌های ملی، از همه نظر برای شناخت ترکیب نهایی از دیدگاه سرمربی تیم مناسب است. تیم ملی در تورنمنت تونس در هفته موسوم به هفته هندبال که در سراسر جهان مشابه این تورنمنت بین تیم‌های ملی کشورهای مختلف برگزار می‌شود، با تیم‌های الجزایر، سوئیس و تونس (میزبان) در سه روز، برابر یکدیگر بازی خواهند داشت و بعد از پایان این رقابت‌ها تیم ملی به ایران بازمی‌گردد تا پس از دیدار با خانواده و تجدید روحیه و برگزاری مراسم بدرقه توسط مسئولان عالی‌رتبه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، برای رقابت‌های انتخابی المپیک ٢٠١٦ ریو روانه دوحه قطر شود.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها