معده سالم

افراد چاق و ابتلا به نارسایی کبد

یکی از بیماری‌های شایع اخیر بین افراد جامعه نارسایی کبد است و بروز این مشکل تا حدود زیادی به شیوه‌های غلط و نادرست زندگی افراد برمی‌گردد. بد نیست بدانید کبد عضو پروتئین‌ساز بدن است. یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های بدن انسان آلبومین نام دارد. در نتیجه کم‌کاری یا‌‌ همان سیروز کبد، ساخت آلبومین در بدن مختل شده و فرد مبتلا، دچار ورم در پا‌ها و ناحیه شکمی می‌شود.
کد خبر: ۸۴۵۳۷۸

دو عامل در ایجاد ورم در نواحی یاد شده تاثیر به‌سزایی دارد. اول، پایین بودن آلبومین در خون یا‌‌ همان فشار آنکوتیک و دلیل دیگر فشار هیدرواستاتیک است که ناشی از تجمع خون در رگ‌هاست. این در حالی است که میزان بالای این فشار، ورم قابل توجهی را در بدن فرد ایجاد می‌کند و نشانه‌ای برای تشخیص بیماری به حساب می‌آید‌. اما یادتان باشد بر‌خلاف تصور، یبوست، سیاهی و کبودی دور چشم، ارتباطی با کم‌کاری و سیروز کبدی ندارد.

نارسایی کبدی و خونریزی

عوارض و بیماری‌های قلبی یکی از دلایل بالا رفتن فشار هیدرو‌استاتیک در افراد محسوب می‌شود. از آنجا که مهم‌ترین کار کبد سنتز یا‌‌ همان ساخت آلبومین است، توقف این فرآیند تجمع آب در حفره شکمی (آسیت) را به همراه دارد. در این میان از دیگر فعالیت‌های مهم و حیاتی کبد، تولید آنزیم‌های انعقادی است. زمانی که فرد در اثر نارسایی کبدی دچار کمبود این آنزیم‌ها باشد با کوچک‌ترین ضربه دچار خونریزی‌های زیر جلدی می‌شود. خونریزی‌های طولانی‌مدت بینی یا کبودی‌ها و خون‌مردگی‌های زیر سطح پوست از دیگر علائم کمبود آنزیم‌های انعقادی است.

کبد و نقش سم‌زدایی

تولید انواع هورمون‌ها و سم‌زدایی از دیگر فعالیت‌های کبد است و یکی از سمومی که در نتیجه سوخت و ساز پروتئین در بدن ایجاد می‌شود آمونیاک است. این ماده در کبد به اوره تبدیل شده و از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود، اما کم‌کاری کبد و بالا رفتن سم آمونیاک در بدن به‌طور مستقیم مغز را تحت تأثیر قرار داده، فرد را دچار خواب آلودگی، پایین آمدن سطح هشیاری و لرزش دست می‌کند.

تغذیه منهای نمک

برای افراد مبتلا به نارسایی کبدی، مصرف نمک در وعده‌های غذایی و حتی مصرف نانی که نمک داشته باشد به‌شدت مضر است. علاوه‌بر این خوردن گوشت قرمز به علت تولید درصد بالایی از اوره در بدن برای این بیماران توصیه نمی‌شود. همچنین مصرف مسکن‌هایی مانند بروفن، ایندوسین و دیکلوفناک سلامت بیماران را به‌شدت تهدید می‌کند.

پیشگیری را نادیده نگیرید

به‌طور کلی افرادی که دچار دیابت، چربی خون و چاقی کمربند شکمی هستند باید حتما آزمایش‌های مربوط به نارسایی‌های کبدی را انجام دهند. در عین حال، کبد چرب و بیماری‌های ارثی مثل ویلسون (تجمع مس در بافت کبد) و هموکروماتوز (تجمع آهن در بافت کبد) هم از دیگر دلایل ابتلا به نارسایی کبدی هستند و درمان‌ها بسته به شرایط بیمار از رژیم غذایی تا مصرف دارو و جراحی متفاوت خواهد بود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی

‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها