تیم ملی با 3 مدال برنز رینگ بانکوک، میزبان قهرمانی آسیا را ترک کرد

مشت‌زنی ایران در گوشه رینگ

سه مدال برنز دستمایه منتقدان بوکس بود تا کادر فنی تیم ملی را به گوشه رینگ بفرستند. آنها از عناوین تیم ملی بوکس که با 10 ورزشکار در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی بانکوک تایلند برگزار شد راضی نیستند، چراکه تیم ملی بوکس همانند رقابت‌های دوره گذشته فقط سه برنز به دست آورد در حالی که مربی این تیم تغییر کرده و یک مربی اوکراینی ماه‌هاست هدایت تیم بوکس ایران را به عهده دارد.
کد خبر: ۸۳۴۷۷۰
مشت‌زنی ایران در گوشه رینگ

براساس تجربیات پیشین اینک فدراسیون بوکس طبق معمول باید کمیته‌ای با نفرات فنی تشکیل دهد تا درخصوص رقابت‌های ورزشکاران ایرانی در بوکس آسیا بحث کنند. این‌که چرا فقط سه برنز و سه سهمیه جهانی با سجاد محرابی، رضا مرادخانی و حسن شاهینی به دست آمد محور بحث‌های اهالی بوکس است.

حسین نهرودی مدیر تیم‌های ملی بوکس نخستین کسی است که در ارتباط با نتیجه بوکسورها در بانکوک موضع روشنی ندارد و به نظر می‌رسد فقط می‌خواهد حرف‌هایش را با کمیته فنی در میان بگذارد. او مرد باتجربه‌ای است که احساس می‌کند در زمان کنونی نباید حرفی از خانواده بوکس به بیرون درز کند. نهرودی طوری حرف می‌زند که براحتی می‌شود پی برد از نتیجه راضی نیست، اما از سوی دیگر نمی‌خواهد ضعف‌ها را در رسانه‌ها اعلام کند. مدیر تیم‌های ملی می‌گوید: ما تغییراتی در کادر فنی و ورزشکاران تیم ملی داشتیم که در بلندمدت جواب می‌دهد. در این تیم چهار نفر برای نخستین بار رقابت‌های آسیا را تجربه می‌کردند، بنابراین نتایج تیم ملی غیرطبیعی نبود، به این ورزشکاران باید فرصت داده شود.

نهرودی درباره عملکرد وینکوف سرمربی اوکراینی تیم ملی می‌گوید: ما در فدراسیون طی نشست‌های فنی درباره عملکرد این تیم با وینکوف تصمیم می‌گیریم. او به وقت بیشتری نیاز دارد و درباره سرمربی تیم ملی نباید عجولانه تصمیم گرفت.

از مجموع 28 تیم شرکت‌کننده در بوکس قهرمانی آسیا 11 کشور موفق به گرفتن مدال شدند و هفت کشور در فینال این دوره نماینده داشتند. نهرودی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران نمی‌توانست فینالیست داشته باشد، توضیح می‌دهد: بوکسور سنگین وزن ما مبارزه جانانه‌ای داشت، اما به اعتقاد کادر فنی اسیر ناداوری شد. ما در این وزن می‌توانستیم فینالیست داشته باشیم.

مدیر تیم‌های ملی علاوه بر جوان بودن تیم ایران در این دوره به کیفیت تیم‌های حاضر اشاره می‌کند که چقدر در بالا بردن سطح پیکارها تاثیر داشت. او این دوره را با دوره قبل مقایسه می‌کند و ادامه می‌دهد: تیم ایران بدون ستاره روی رینگ بانکوک رفت و ترکیب یکدست جوانی داشت. در این مسابقه‌ها سهمیه جهانی توزیع می‌شد، بنابراین کشورها با تمام قوای خود به میدان آمده بودند.

پیش از مسافرت تیم ملی بوکس به سوی رقابت‌های بانکوک فدراسیون تصمیم گرفته بود با پنج بوکسور در رقابت‌ها شرکت کند، اما این تعداد به ده نفر افزایش پیدا کرد تا جوانان بوکس ایران فرصت رویارویی با حریفان را داشته باشند. در این بین شاهینی و مرادخانی خود را در حد پدیده‌های تیم ملی مطرح کردند.

روح‌الله حسینی، نایب‌رئیس فدراسیون بوکس هم در گفت‌وگویی با جام‌جم با صراحت لهجه بیشتری به نسبت نهرودی حرف می‌زند و می‌گوید: عملکرد تیم ملی در این مسابقه‌ها متوسط بود، اما از ابتدا می‌دانستیم تیمی که بیش از 50 درصد آن جوان و کم‌تجربه هستند، راه سختی دارد.

حسینی دورنمای بوکس ایران را مسابقه‌های آسیا ـ اقیانوسیه می‌داند که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، از این رو معتقد است میدان دادن به جوانان کمک می‌کند برای مسابقه‌های آینده آماده شوند.

او که خود از قهرمانان سابق سنگین‌وزن آسیا بود، درباره اوزان تیم ملی می‌گوید: همواره در اوزان 75 به بالا مدال‌آوری کرده‌ایم، اما سبک وزن‌ها در آسیا به نتایج درخشانی نمی‌رسند. با این حال، جای نگرانی نیست زیرا رقابت‌های انتخابی در چین فرصت خوبی برای بوکسورهای سبک وزن به وجود می‌آورد تا به ورودی المپیک فکر کنند.

نایب‌رئیس فدراسیون بوکس در پاسخ به این پرسش که آیا با نتایج به دست آمده در کادر فنی تغییراتی ایجاد می‌شود، می‌گوید: سرمربی اوکراینی در سه ماه معجزه نمی‌کند. ضمن این‌که ما در مسابقه‌های قهرمانی آسیا سه مدال‌آور همیشگی (علی مظاهری، احسان روزبهانی و جاسم دلاوری) را در اختیار نداشتیم. نباید فراموش کرد ورزش در جهان حرفه‌ای دنبال می‌شود و برای عقب نماندن از آن باید هزینه کرد.

با مدالی که بر گردن سجاد محرابی آویخته شد او به دومین مدال برنز خود طی دو سال پی در پی دست پیدا کرد. محرابی بوکسور اهل لرستان است که در ابتدای گفت‌وگو با ما از ضعف امکانات بوکس در کشور گلایه دارد. او هم مانند بسیاری از نمایندگان ورزش ایران در عرصه‌های آسیایی و جهانی معتقد است باید در ورزش‌های حرفه‌ای مانند بوکس سرمایه‌گذاری کرد. محرابی درباره مبارزاتش در بانکوک می‌گوید: امسال ازبک‌ها یک پدیده را در وزن من رو کردند که همه دست‌اندرکاران بوکس را شوکه کرده بود. او پیش از این قهرمان رقابت‌های جوانان بود، اما کسی انتظار نداشت در رقابت با بزرگسالان آسیا تا این اندازه خوب بجنگد و طلا بگیرد.

بوکسور برنزی ایران در آسیا می‌گوید باید از کادر فنی حمایت کرد، زیرا خود او نکات تازه‌ای از مربی اوکراینی تیم ملی آموخته است. محرابی ادامه می‌دهد: خیلی‌ها از نتیجه تیم ملی راضی نیستند، اما باید بنشینند و مسائل را به دقت بازگو کنند. من از کسی حمایت نمی‌کنم فقط می‌گویم انتقاد یکطرفه دور از انصاف است. باید با بررسی همه جزئیات به بوکسورهای تیم ملی کمک کنیم. ابتدا ببینیم برای بوکسورهایمان چه کرده‌ایم که اکنون انتظار نتایج بهتری داریم.

محرابی درباره مشکلات بوکسورها می‌گوید: خود من ده ماه است حقوق نگرفته‌ام. موفقیت بوکسورها چه اهمیتی دارد وقتی که به مشکلات بچه‌ها رسیدگی نمی‌شود. اکنون با برنز آسیا سهمیه جهانی گرفتم، اما کسی نیامد بگوید حالت چطور است. این‌گونه بی‌توجهی‌ها، ورزشکاران را آن‌هم در سطح ملی مایوس می‌کند. امیدوارم از این به بعد دیگر شاهد بی‌توجهی‌ها نباشیم.

3 سهمیه جهانی

تیم ملی بوکس با 10 ورزشکار در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کرد، اما فقط با سه برنز به ایران بازگشت. سه مدال برنزی که سجاد محرابی در 75 کیلوگرم، حسن شاهینی 81 کیلوگرم و رضا مرادخانی در 91 کیلوگرم به سینه آویختند تا مدال‌های دوره گذشته با احسان روزبهانی، فروتن گل‌آرا و سجاد محرابی یک‌بار دیگر برای بوکس ایران تکرار شود.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها