یک ماه از سیل کن می‌گذرد؛ حادثه تلخی که خسارات مالی و جانی زیادی به مردم منطقه زد، اما هنوز مشکلات مردم آسیب‌دیده این منطقه سامان نیافته و جسد سه قربانی این حادثه نیز پیدا نشده، این در حالی است که گذشت زمان کار را برای پیدا کردن آنها سخت‌تر می‌کند، زیرا گل و لایی که سیل با خود آورده اکنون خشک شده و کار جستجو را دشوارتر از قبل کرده است.
کد خبر: ۸۲۶۸۷۳

بنابراین ستاد بحران باید فعالیت خود را همچنان ادامه داده و نقطه به نقطه مسیر را لایروبی کند. نحوه رسیدگی به این حادثه مناسب شهر تهران نبود، زیرا با امکاناتی که در این استان وجود دارد انتظار می‌رفت دست‌کم عملیات لایروبی بدرستی انجام شود. متاسفانه حادثه کوچکی در شهر تهران اتفاق افتاد، اما نحوه مدیریت آن نشان داد ستاد بحران کشور و استان آمادگی کامل را برای مدیریت اتفاقات غیرمترقبه ندارد.

علت اصلی آماده نبودن آنها را نیز باید نبود هماهنگی واحدهایی دانست که لازم بود برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل می‌شدند، زیرا وظایف ستاد بحران افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری مناطق، تلاش برای هماهنگی‌های لازم جهت افزایش کارایی و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوط هنگام وقوع حادثه و نظارت و مدیریت اقدامات بازسازی است.

هرچند نمی‌توان به‌طور قطع گفت ستاد بحران تمامی این وظایف را بدرستی انجام نداده، اما می‌توان گفت می‌شد بهتر از این عمل کرد و شرایطی به‌وجود آورد که در بین اعضا هماهنگی و آمادگی از قبل ایجاد شود. چون ساعتی بعد از حادثه در محل حاضر و متوجه شدم آمادگی و هماهنگی قبلی برای مدیریت حادثه وجود ندارد.

با توجه به حادثه‌خیز بودن پایتخت و کشور این مساله را باید زنگ خطری دانست که اگر برای رفع آن اقدامات لازم انجام نشود، مشکلات بزرگ‌تری را باعث خواهد شد، در واقع ستاد بحران نباید با مسائل موضوعی برخورد کند. باید از این حادثه درس گرفت و از اکنون وظایف تمامی دستگاه‌ها را برای زمان بحران مشخص کرد تا آنها از آمادگی لازم برخوردار باشند و وقتی حادثه غیرمترقبه‌ای اتفاق می‌افتد، نهادهای مسئول اقدامات اجرایی را شروع کنند، نه این‌که در انتظار هماهنگی باشند و بپرسند حل این معضل وظیفه شهرداری، فرمانداری یا ارگان دیگری است.

ابوالفضل قناعتی

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها