هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی دیروز با حضور شخصیت‌‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۸۲۶۴۷۲

در این مراسم علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین شیخ نعیم قاسم‌ معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق، عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، و عبدالجبار جهانی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان سخنرانی کردند.

جنبش جهانی مبارزه با صهیونیسم

به گزارش ستاد خبری هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در این مراسم نهراسیدن از مقابله با اسرائیل را از دستاوردهای نبرد 33 روزه دانست و گفت: امروز جنبش مقاومت در مناطق مختلف شکل گرفته و با صهیونیسم جهانی مبارزه می‌کند. حجت‌الاسلام شیخ نعیم قاسم افزود: وظیفه اصلی رسانه‌ها تولید و انتشار خبر است، ولی در این بین برخی رسانه‌ها از وظیفه اصلی خود خارج شده‌اند؛ یعنی یا دروغ می‌گویند یا تهمت می‌زنند. راستگویی در قبال مخاطبان و همه ملت، رسالت اصلی رسانه‌های اسلامی است.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تشکر از دست‌اندرکاران اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اضافه کرد: هرچند امکانات رسانه‌های مسلمان قابل قیاس با رسانه‌های بیگانه نیست، ولی امیدواریم این جریان همچنان ادامه یابد و در مقابل تهمت‌ها و انحرافات موجود بایستد و به تقویت قدرت تمایز میان رسانه‌های دروغگو از راستگو منجر شود.

شیخ نعیم قاسم:

وظیفه اصلی رسانه‌ها تولید و انتشار خبر است، ولی در این بین برخی رسانه‌ها از وظیفه اصلی خود خارج شده‌اند یعنی یا دروغ می‌گویند یا تهمت می‌زنند

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: دشمنان عنوان جنگ مذهبی را انتخاب می‌کنند تا ملت‌ها را دچار گمراهی کنند و به اقدامات خود مشروعیت بخشند و درگیری‌های موجود را مقدس جلوه دهند تا به این ترتیب دیدگاه‌های ضعیف‌شان، قوی نشان داده شود.وی نهراسیدن از مقابله با اسرائیل را دستاورد نبرد 33 روزه دانست و تصریح کرد: امروز جنبش مقاومت در مناطق مختلف شکل گرفته و با صهیونیسم جهانی مبارزه می‌کند. مقاومت توانسته طی کمتر از ده سال، سه طرح مختلف رژیم صهیونیستی را شکست دهد که نقطه آغاز آن، نبرد 33 روزه بود که اسرائیل قصد داشت مقاومت را لگدمال کند، ولی امروز نظریه خاورمیانه جدید ارائه شده از سوی سیاستمداران آمریکایی باطل شده است.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان به مساله هسته‌ای ایران و 1+5 اشاره کرد و گفت: توافق اخیر یک موفقیت برای جمهوری اسلامی است و به نفع منطقه خواهد بود، زیرا در جنگ، همه طرف‌ها ضرر می‌کنند. ایران اسلامی در توافق اخیر از دشمنان تعهداتی گرفت که تحت ضوابطی، فعالیت‌های هسته‌ای خود را ادامه دهد و علاوه بر این، جهانیان به نقش و جایگاه ایران اعتراف کردند. همچنین می‌توان از این رهاورد به توافقی میان ایران و کشورهای منطقه دست یافت؛ زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که کشورهای عربی با ایران تعامل و تفاهم نداشته باشند؛ ترس آنها از جمهوری اسلامی بیجاست و البته امتیازاتی می‌خواهند که شایستگی آنها را هم ندارند.

گسترش گفتمان صلح

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق نیز در مراسم افتتاحیه اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گفت: این اجلاس نشان‌دهنده عمق نگاه استراتژیک ایران است که برآمده از تفکرات ناب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است.

وی با اشاره به این که کسانی که در این مراسم شرکت کرده‌‌اند جزئی از نظام رسانه‌ای هستند که به انتشار اخبار حوادث و وقایع می‌پردازند، تاکید کرد: شما یکی از خطرناک‌ترین جبهه‌های جنگ علیه دشمنان اسلام را مدیریت می‌کنید و در متن این درگیری هستید.

نوری‌المالکی یادآور شد: به وسیله رسانه‌های اسلامی، می‌توان الگویی را که پیامبر اکرم(ص) داعیه‌دار آن بود در جهان ترویج کرد. باید در راه گسترش گفتمان صلح در جهان اسلام تلاش کنیم.

رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست‌وزیر سابق عراق با تاکید بر هماهنگی و انسجام در شناخت اولویت‌ها و نیازها از نظر کمی و کیفی توسط رسانه‌های کشورهای اسلامی اضافه کرد: روبه‌رو شدن با اندیشه‌هایی مانند وهابیت که نقشه‌های دنیای غرب را پیش می‌برد، یکی از اولویت‌های اساسی رسانه‌‌‌‌های اسلامی است تا کسانی که با حقیقت ماجرا آشنا نیستند گمراه نشوند.

نوری المالکی با طرح این پرسش که چه کسی با روش‌های وحشیانه به یمن حمله کرده است، عنوان کرد: همچنین باید به این پرسش پاسخ داد که اندیشه‌های تندرو تکفیری را چه کسانی در افغانستان و پاکستان گسترش داده‌اند.

نخست‌وزیر سابق عراق افزود: محور مقاومت است که جلوی پروژه‌های صهیونیستی و تکفیری ایستاده است، دشمنان و مزدوران آنها شکست خورده‌اند و بیش از این متحمل شکست خواهند شد که چه این که می‌گفتند دولت سوریه دو ماهه سقوط می‌کند، ولی وارد پنجمین سال درگیری‌ها در سوریه شده‌ایم و دولت این کشور پابرجاست و همچنین مردم عراق هم در مقابل تجزیه کشورشان ایستاده‌اند. وی با تاکید بر افزایش گستره پوشش رسانه‌های اسلامی گفت: باید همه انسان‌های کره زمین را تحت پوشش برنامه‌های شبکه‌های اسلامی قرار دهیم و همچنین به زبان‌های مختلف برنامه پخش کنیم.

اجازه تجزیه کشورمان را نمی‌دهیم

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز گفت: ما اعلام می‌کنیم که سوریه نمی‌میرد و سقوط نمی‌کند و ملت سوریه اجازه نمی‌دهند یک وجب از خاک کشورشان تجزیه شود. سوریه میزبان مقاومت لبنان و فلسطین و همواره حامی ملت عراق است.

نوری المالکی:

به وسیله رسانه‌های اسلامی می‌توان الگویی را که پیامبر اکرم(ص) داعیه‌دار آن بود در جهان ترویج کرد. باید در راه گسترش گفتمان صلح در جهان اسلام تلاش کنیم

عمران الزعبی با بیان این که ارتش کشورهای مقاوم مورد آماج حملات قرار گرفته‌اند، گفت: باید دید چه کسی بیشترین نفع و بهره‌برداری را از این حملات می‌برد و در جواب هم باید گفت تنها رژیم صهیونیستی است که منتفع می‌شود.

استکبار و افراطی‌گری در جهان

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: طالبان با همکاری استکبار جهانی موجی از افراطی‌گری در جهان ایجاد کردند. طالبان همواره دست به افراطی‌گری زد و این افراطی‌گری به دیگر کشورها نیز صادر و موجب شد تا یک موج جدید در دنیا ایجاد شود.

عبدالجبار جهانی تصریح کرد: مطبوعات افغانستان که بعد از سکوت و خفقان دوره طالبان تازه مزه آزادی را چشیده بودند در برابر جنایات و افراطی‌گری سکوت نکرده و دست به افشاگری زدند. وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان با اشاره به اهمیت شناخت افراطی‌گری گفت: باید این مقوله را شناخته و بدانیم که با افشاگری علیه آنها می‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم و از سوی دیگر جلوی رشد آنها را بگیریم.

عبور ایران از تحریم‌ها

جورج قرداحی، مجری سابق شبکه NBC نیز در این اجلاس حاضر شد و گفت: ایران در سایه حکیمانه رهبر خود با وجود تحریم بیش از 30 ساله، دستاوردهای عظیمی داشته است.

قرداحی در حاشیه برگزاری اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی به خبرنگاران گفت: امیدوارم فعالیت این اتحادیه و عملکرد آن در کشورهای مختلف توسعه یابد.

وی با اشاره به این که به دلیل دفاع از مقاومت و دفاع از سوریه از شبکه NBC اخراج شده، اظهار کرد: ملت لبنان و سوریه دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی مشترک هستند و به همین دلیل با وجود آن که یک لبنانی هستم از سوریه دفاع کرده‌ام. مجری سابق شبکه NBC علت دفاع خود از مقاومت را علاقه به کشورهای عربی ذکر کرد و افزود: این راه را حق می‌دانم و معتقدم اشغال جنوب لبنان باطل است.

وی با بیان این که برخی رسانه‌های جهان عرب مدافع ارزش‌های جهان عرب و اسلام نیستند، ادامه داد: گذشت زمان نشان داد که این رسانه‌ها ابزار کشورهای دیگر هستند.

قرداحی از ایران به عنوان یک ابرقدرت یاد کرد و با اشاره به این که برای نخستین بار به ایران سفر کرده است، گفت: پیشرفت‌های ایران را زمانی باور کردم که وارد ایران شدم و دیدم ایران شکوفا شده و میلیون‌ها نفر زندگی پویایی دارند.

وی افزود: به عنوان یک خبرنگار که امام خمینی(ره) را در نوفل لوشاتو ملاقات کرده‌ام، به مسائل ایران علاقه دارم و صدا و سیمای ایران را دنبال می‌کنم.

انعکاس مظلومیت مردم یمن در رسانه‌ها

مدیر شبکه المسیره یمن هم با اشاره به نقش رسانه‌ها در جریان وقایع یمن گفت: ما باید از طریق رسانه‌ها مظلومیت مردم یمن، نقض حقوق بشر و کشتار مردم بیگناه توسط استکبار را به گوش جهانیان برسانیم.

ابراهیم الدیلمی عصر دیروز در نخستین کمیسیون تخصصی این اجلاس توضیح داد: روندی که ملت ما در انقلاب یمن آغاز کرد یک روند کاملا مردمی و به دور از مسائل حاشیه‌ای بود.دشمنان در ابتدا فکر می‌کردند که می‌توانند با یک جنگ ملت یمن را زمینگیر کنند اما متوجه نبودند که مردم یمن با اعتقادات خود به عرصه آمده و به هیچ عنوان اسیر توطئه‌های دشمنان نخواهند شد.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در جریان وقایع یمن گفت: ما باید از طریق رسانه‌ها خواسته‌ها و مظلومیت مردم یمن را مطرح کنیم و این خواسته‌ها را به گوش دنیا برسانیم و از سوی دیگر نقض حقوق بشر و کشتار مردم بیگناه توسط استکبار را رسانه‌ای کنیم.

پاسخگویی به نیاز کشورهای اسلامی

مدیرعامل شرکت نوآوران ارتباطات امید گفت: با حمایت مسئولان از شرکت‌های ایرانی فعال در عرصه رسانه، بخوبی می‌توانیم همه نیازهای داخلی و کشورهای اسلامی را برآورده کنیم.

کاظم نجفی با اشاره به برگزاری نمایشگاه فناوری رسانه در حاشیه برگزاری این اجلاس اظهار کرد: برگزاری این نمایشگاه که به دعوت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی برگزار شده، فرصت مناسبی برای عرضه تلاش‌ها و ارائه دستاوردهای شرکت‌های فعال در این عرصه است.

وی بر ضرورت حمایت از شرکت‌های ایرانی که در زمینه فناوری رسانه فعالیت می‌کنند، تاکید کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی شرکت‌های بومی در این راستا، قطعا با حمایت‌های لازم می‌توانیم به خودکفایی رسیده و نیازهای داخلی و کشورهای اسلامی را بخوبی برطرف کنیم.

تجلیل از خبرنگاران شهید

همزمان با برگزاری اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از خانواده‌های 9 خبرنگار شهید تجلیل شد.

این شهیدان عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی بودند و در میدان نبرد در کشورهای عراق و لبنان به شهادت رسیدند. شهید مایا ناصر، عادل منصور، حمزه حاج حسن، هادی باغبانی، محمد منتش، خالد الوثلی، حسن عبدالله، حلیم علوه، حسین فاضل، علی انصاری، سامح الرعیای، علی رشم، خالد علی جهاده و همچنین شهیده سرناشیم از جمله شهدای خبرنگار در عرصه مقاومت هستند.

رونمایی از سایت «یو نیوز» و نشان حلال مدیا

همزمان با برگزاری اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، سایت خبری تصویری «یو نیوز» رونمایی شد و این سایت به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. سایت «یو نیوز» اخبار مربوط به حوزه کشورهای اسلامی را تولید می‌کند. یو نیوز طی یک سال 5000 خبر تولید کرده در حالی‌ که استاندارد جهانی چنین سایت‌هایی، تولید 1200 خبر در سال است. اغلب خبرهای «یو نیوز» در حوزه کشورهای اسلامی و مقاومت در سوریه، لبنان، یمن، بحرین و... است.

همچنین در مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از برند(نشان)«حلال مدیا» رونمایی شد. این نشان به محصولات تلویزیونی و سینمایی پاک برای عرضه در جهان تعلق می‌گیرد. این نشان توسط دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی و وزرای اطلاع‌رسانی سوریه و افغانستان رونمایی شد. شعار این نشان تولید پاک، رسانه پاک و نسل پاک است.

همچنین بازار فیلم کشورهای اسلامی دیروز با حضور دکتر ولایتی افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه که با حضور نمایندگان 220 رسانه از 35 کشور دنیا در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، حامد زمانی سرود پیامبر اعظم را اجرا کرد. نماآهنگ این سرود به زبان‌‌های عربی، انگلیسی و فارسی پخش شد. اختتامیه این اجلاس روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

نقش رسانه‌ها در خنثی کردن توطئه‌ دشمن

‌علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در مراسم افتتاحیه هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گفت: رسانه‌ها رکن اصلی در تقابل با گروه‌های منحرف هستند و باید بسیار جدی در تبیین ابعاد توطئه‌های آمریکایی‌ها حرکت کنند.

وی درخصوص فعالیت اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی گفت: مدت زیادی از فعالیت این اتحادیه نمی‌گذرد، اما توانسته روشنگری بسیاری کند و مقابل رسانه‌های خودفروخته غربی بایستد. ولایتی تاکید کرد: استکبار درصدد است کشورهای اسلامی را تجزیه کند که در عراق و سوریه چنین توطئه‌هایی را شکل داده‌، اما هرگز موفق نخواهند شد و لازم است رسانه‌ها در این زمینه روشنگری کنند. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: رسانه‌ها رکن اصلی در تقابل با گروه‌های منحرف هستند و باید بسیار جدی در تبیین ابعاد توطئه‌های آمریکایی‌ها قدم بردارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها