رسانه ملی طی این همه سال در خدمت رشد و توسعه فوتبال ملی و باشگاهی ایران حرکت کرده است. این نکته‌ای است که هیچکس در آن کوچک‌ترین شک و تردیدی ندارد، حتی مسئولان فدراسیون فوتبال. هر چند بعضی‌ها طی روزهای گذشته تلاش کردند از موضع حق پخش، فدراسیون فوتبال را در مقابل مسئولان سازمان صدا و سیما قرار دهند، اما خوشبختانه با تفاهم‌نامه اخیر رسانه ملی و فدراسیون درباره قرارداد IP TV که سازمان لیگ با صداوسیما بر سر آن به توافق رسیده‌اند، زمینه خوبی ایجاد شده تا مشکلی از مشکلات فوتبال این مرز و بوم حل شود. دقیقا با چنین رویکردی نیز هست که مسئولان فدراسیون با علم به ابعاد این تفاهم‌نامه از قرارداد IP TV استقبال کرده و اعلام کرده‌اند که از این طریق سالانه 100 میلیارد تومان نصیب باشگاه‌های فوتبال ایران خواهد شد، اما گویا عده‌ای همچنان می‌خواهند از منظر بدبینانه به موضوع نگریسته و شائبه‌هایی را متوجه این تفاهم‌نامه کنند !
کد خبر: ۸۲۲۹۱۸

در این زمینه مواردی چند قابل توجه است که به‌آن اشاره می‌شود:

1-‌ بدیهی است حق پخش یک چیز است و قرارداد آی پی تی وی موضوعی جدا، که طرفین نیز به‌آن اذعان داشته و دارند. در حقیقت قرارداد آی پی تی وی حرکتی سازنده و تعاملی در جهت حل مشکلی از مشکلات فوتبال باشگاهی ایران است که رسانه ملی قدم پیش گذاشته تا شرایطی را فراهم آورد تا طی آن باشگاه‌ها بتوانند صاحب درآمدی شوند. بنابراین با این قرارداد تلاش شده است تا فوتبال بتواند در زمینه درآمد سازی قدمی به جلو بردارد.

2-‌ وقتی مسئولان فدراسیون فوتبال در فردای تفاهم‌نامه با رسانه ملی اعلام می‌کنند از محل این توافق میلیارد‌ها تومان عاید فوتبال باشگاهی خواهد شد، طبعا این صحبت در دل خود استدلال‌های کارشناسی را به همراه دارد و نمی‌توان گفت که مسئولان فدراسیون با توجه به درخواست شان از رسانه ملی در زمینه حق پخش (به درست یا غلط)، پای تفاهم‌نامه‌ای را امضا زده‌اند که سود و منفعتی را متوجه فوتبال باشگاهی نمی‌کند !

3-‌ فناوری آی پی تی وی موضوع جدید و ناشناخته‌ای نیست، هر چند به خاطر امکانات ویژه‌ای که می‌طلبد کمتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

آی پی تی وی سامانه‌ای است که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت (IP) روی یک زیر ساخت شبکه با پهنای باند وسیع، برنامه‌های تلویزیونی به صورت دیجیتال ارائه می‌شود. با استفاده از این سیستم، کاربران با پرداخت هزینه‌ای برای شارژ،برنامه‌های دلخواه خود را دریافت می‌کنند. موضوعی که در جهان نیز امری پذیرفته شده است و علاقه‌مندان فوتبال با پرداخت هزینه شارژ بازی‌های مورد علاقه خود را روی شبکه‌های اختصاصی تماشا می‌کنند.

4-‌ موضوع حق پخش در شرایط فعلی منتفی است و این نکته‌ای است که خود مسئولان فدراسیون فوتبال نیز با علم به مشکلات مالی رسانه ملی و تعریف نشدن ردیف مشخص مالی از سوی دولت در بودجه سازمان صدا و سیما، آن را پذیرفته‌اند.

5-‌ این حرف درستی است که مردم را نمی‌توان از دیدن فوتبال محروم کرد و اصولا رسانه ملی نیز با همین رویکرد تمام مسابقه‌های فوتبال را به‌رغم هزینه‌های بالای آن در اقصی نقاط کشور از طریق شبکه‌های ملی و استانی پخش مستقیم می‌کند، اما آی‌پی‌تی‌وی یک گزینه و فرصتی است برای کمک به باشگاه‌های فوتبال که بویژه هواداران تیم‌های بزرگ فوتبال می‌توانند از این طریق به تیم‌های مورد علاقه شان کمک کنند .

6-‌ جوسازی در این زمینه خاص به جای رویکرد و نگرش منطقی به مسائل و مشکلات فوتبال، آن هم با ادبیات ساختگی که برخی به آن دامن می‌زنند، می‌تواند همین فرصت ایجاد شده را نیز از فوتبال بگیرد که امیدواریم مسئولان سازمان لیگ با اطلاع‌رسانی درست اجازه چنین کاری را به حاشیه‌سازان ندهند.

حجت‌اله اکبرآبادی

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها