«دور دور» بازها روانی هستند؟

«دور دور کردن» موضوعی بود که در برنامه گذشته بیراهه به آن پرداخته شد.
کد خبر: ۸۲۱۱۰۴

این هفته دومین قسمت این برنامه پخش شد و قسمت نخست آن قبل از ماه رمضان روی آنتن رفته بود. در این برنامه علت علاقه جوانان به این پدیده و مشکلات آن برای جوانان بررسی شد.

صاحب فروشگاه تلفن همراه در سعادت آباد ابتدای برنامه با اشاره به ایجاد مزاحمت خودروهای لوکس می‌گوید: ساعت 9 شب همزمان با حضور خودروهای لوکس برای دور دور در منطقه، مجبور می‌شوم مغازه را تعطیل کنم. با حضور این افراد دیگر هیچ جای پارکی برای مشتری‌هایم وجود ندارد و هیچکدام از اهالی برای خرید از خانه خارج نمی‌شوند.

یکی از اهالی محل که مرد جوانی است، با عصبانیت از برخورد نکردن با دور دور می‌گوید: خانه‌ام در این منطقه است و نمی‌توانم خودروام را براحتی درپارکینگ پارک کنم. دور دور تا ساعت یک بامداد در خیابان‌های سعادت‌آباد ادامه دارد و آسایش را از ما گرفته است. صدای ضبط و بوق‌ خودروها زندگی را از ما گرفته است. چند روز قبل خانمی‌ در آمبولانس بود و حال وخیمی‌ داشت و بنده خدا به علت گیر افتادن در ترافیک دور دور جانش را از دست داد.

صاحب فروشگاه ساندویچی هم با گلایه از دوردورها گفت: با توجه به این‌که مشتریان ما خانواده‌هایی هستند که برای صرف غذا می‌آیند دور دور برای ما ایجاد مشکل می‌کند و مشتریان کم شده‌اند. دیگر بعد از ساعت 9 شب ما مشتری نداریم. اگر با قاطعیت برخورد شود و برخوردها مقطعی نباشد این پدیده کم می‌شود.

راننده خودرو شاسی بلند که همراه دوستش مشغول دور دور و ایجاد مزاحمت برای راننده زن پژو 206 است وقتی مقابل دوربین قرار می‌گیرد، با قبول اشتباهش در دفاع از تفریح ناصحیح مدعی شد: ما تفریح دیگری نداریم. اگر داریم بگویید ما دیگر دور دور نکنیم. تفریح جوانان بیرون آمدن، شام خوردن و دور دور کردن است.

گزارشگر برنامه در مورد این‌که در دور دور چه اتفاقی می‌افتد، سوال می‌کند که سرنشینان می‌گویند: صحبت کردن با دیگران که ایرادی ندارد. ما هم مثل همه افرادی که اینجا هستند با خودروهای دیگر صحبت می‌کنیم. آنها آشنای ما نبودند...

دوست راننده خودرو وسط حرف او می‌پرد و مدعی می‌شود بقیه برای چه صحبت می‌کنند. شاید ما آدرس پرسیدیم. آنجا آقایی نبود و ما از راننده 206 سوال کردیم.

سرنشینان خودرو در پاسخ به این پرسش که واکنش شما به ایجاد چنین مزاحمتی برای مادر و خواهرتان از سوی دیگران چیست گفتند: این مزاحمت نیست. کسی که خودش می‌آید تا با ما صحبت کند مزاحمت نیست. اینجا این موارد عادی است و شانس ما بود که شما ما را دیدید وگرنه از این موارد اینجا زیاد است. افرادی که در این خیابان هستند همه برای دور دور می‌آیند. من اگر بدانم صحبت کردن جرم است دیگر با کسی حرف نمی‌زنم. آقای گزارشکر شما خودتان جوان هستید و می‌دانید تفریح نداریم. رابطه با جنس مخالف هم که نیاز هرکس است و ما هم می‌آییم در خیابان با آنها آشنا شده و صحبت کنیم. این موضوع در همه دنیا وجود دارد و کاری نمی‌توان کرد.

تفریح، ایجاد مزاحمت نیست

دکتر مجتبی تمدنی، روان‌شناس و کارشناس برنامه در مورد افرادی که به دور دور می‌پردازند، گفت: متاسفانه خیلی از این افراد تصویر درستی از آزادی ندارند. امروز روان‌شناسی جایگاه آزادی را مشخص کرده و آن به معنی قانون و حدود درست است. زمانی ما آزاد هستیم که براساس شرایط اجتماعی زندگی کنیم. این بی بندو باری برای افراد جامعه به جز آنان که خودشان را در این موقعیت قرار می‌دهند مورد پذیرش نیست.افرادی هستند که در تکبر و خود بزرگ بینی گرفتار شده و دست به این کارها می‌زنند.

به گفته این روان‌شناس، فراگیری این فرآیند هشت تا 18 سال طول می‌کشد تا افراد به حدود و ارزش‌ها پی ببرند. در بزرگسالی وقتی فرد به خیابان آمده و مزاحمت ایجاد می‌کند جز برخورد کار دیگری نمی‌توان کرد.تمدنی با اعلام این‌که افرادی که دور دور می‌کنند ادعایشان این است که تفریح می‌کنیم گفت: تفریح دارای تعاریف مختلفی است و شرایط خودش را دارد. تفریح به معنی مزاحمت و ایجاد دردسر برای دیگران نیست. در این شرایط ممکن است این افراد ادعا کنند زندگی باید تنوع داشته باشد، اما تنوع این نیست که کاری کنیم که برای دیگران ایجاد مزاحمت کند. این تعاریف سخنانی است که آنها برای توجیه کارشان می‌آورند.

مجبور به توقف شدم

راننده 206 پس از ایجاد مزاحمت برای راننده و سرنشینان زن خودرو 206 دیگری در پاسخ به سوال گزارشگر برنامه درباره علت دور دور و ایجاد مزاحمت گفت: ما دور می‌زدیم و وقتی کنار خودرو آنها رسیدیم ما را متوقف کردید. مزاحمتی نبود و ما خواستیم از آنها توقف کنند که آنها نیز قبول کردند. مزاحمت این است که به زور مزاحم زنی بشوی و از راننده بخواهی کنار توقف کند. من از خودرو پیاده شدم با او صحبت کنم ببینم می‌توانیم آشنا شویم.

راننده زن خودرو 206 هم می‌گوید: راننده جوان خودرو این‌قدر مزاحم من شد که مجبور شدم کنار توقف کنم تا او برود. جریمه و توقیف خودروهای مزاحم فکر می‌کنم راه مناسبی باشد.

6 ماه حبس در انتظار مزاحمان نوامیس

دکتر شیخ‌زاده پژوهشگر مسائل اجتماعی و کارشناس برنامه با اشاره به ضعف قانون در برخورد با مزاحمان نوامیس گفت: ما قوانینی را در رابطه با موضوع برخورد با مزاحمان نوامیس داریم. گرچه این قوانین سفت و سخت نیست. با وجود خلأ‌ها در قانون مجازات اسلامی ‌برای مزاحمت خیابانی تا شش ماه حبس در نظر گرفته‌اند، اما متاسفانه در حوزه اجرا، همین قانون ناقص هم اجرا نمی‌شود. جزئیات این قانون دارای ایراداتی است به‌عنوان مثال اگر زنی در معرض مزاحمت خیابانی قرار گرفت باید شاهد بیاورد و اثبات کند. چنین چیزی امکان پذیر نیست. وی ادامه داد: پیچ و خم‌های اداری و قانونی به‌قدری زیاد است که افراد ترجیح می‌دهند، ظلمی‌که به آنها روا شده را تحمل کنند اما به مراجع قضایی مراجعه نکنند. اما با وجود همین ضعف‌ها، قانون اجرایی نمی‌شود. مگر چند درصد مردم شریف کشور این تخلف را مرتکب می‌شوند. این آمار کم است و اکثر مردم به سنت‌های ایرانی و اسلامی‌پایبند هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: سطح آگاهی این افراد بسیار پایین است و چون خودشان انحراف فکری دارند،تصور می‌کنند دیگران هم مثل اینها هستند و مرعوب ثروت و ماشین آنچنانی اینها شده‌اند و به خود اجازه می‌دهند رفتار غیرشرعی داشته باشند.

راننده خودرو دوو که مزاحم نوامیس در خیابان و پیاده‌روها شده بود پس از توقف با ادعای این‌که کاری نکرده است و راهش را می‌رود خود را بیگناه دانست. او پس از مشاهده فیلم مزاحمت‌هایش گفت: برای تفریح با خودرو به خیابان آمده‌ام و سرگرمی‌دیگری ندارم. شرمنده‌ام و اشتباه کردم. دیگر تکرار نمی‌کنم. دو بار خودروام به جرم مزاحمت توقیف شده است.

چقدر به پلیس زنگ بزنیم

مرد جوان که یکی از اهالی محل است در مورد دوردورها و آزار و اذیت این خودروها برای اهالی می‌گوید: گاهی اوقات افرادی که اقدام به دور دور می‌کنند با یکدیگر مشاجره و نزاع می‌کنند و حرف‌های رکیکی به‌کار می‌برند که خانواده شرمش می‌آید سرشان را بالا بگیرد. اگر برخورد نکنی که هرج و مرج می‌شود. چقدر به نیروی انتظامی‌زنگ بزنیم. اینقدر گزارش داده ایم که
برخی مواقع خود پلیس هم خسته می‌شود. آنها همدیگر را صدا می‌کنند و این کار روزمره شان شده است. باید برخوردها تداوم داشته باشد. تداوم مهمتر از شدت برخورد است.

وی ادامه داد: دور دور بازان هم می‌دانند چه خبر است و بین خودشان می‌گویند فلان هفته نیاییم که پلیس طرح دارد و بعد از آن بیایم. به نظرم تداوم بهتر از شدت و ضربت است. گاهی ترافیک به حدی شدید می‌شود که کولر خانه را خاموش می‌کنیم که بوی دود اگزوها داخل خانه نیاید.

دور دور بهتر است یا قلیان

راننده مزدا 3 درباره دور دور کردن می‌گوید: کاری که همه جوانان می‌کنند را ما انجام می‌دهیم. از این خیابان می‌رویم و از خیابان دیگر می‌آییم. این تفریح جوانان است. در حال حاضر تفریح پولدارها دور دور است ما پولدار نیستیم ولی این کار برای کسانی که دستشان به دهنشان می‌رسد یک تفریح است.

پسر جوان در مورد چرایی ارتکاب این کار می‌گوید: دور دور بهتر از این است که بروم قهوه‌خانه قلیان بکشم. خودمان را چرا گول بزنیم خیابان را ببینید چه ماشین‌هایی می‌روند ماشین مزدای من در مقابل خودروهای میلیاردی که دور دور می‌کنند صفر است. ما از یافت‌آباد می‌آییم اینجا و هیچ‌کدام از افرادی که دور دور می‌کنند اهل این محل نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها