دبیرکل «عصائب اهل حق» فاش کرد:

ردپای داعش در طرح خاورمیانه جدید

قیس الخزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری العالم درباره توطئه تجزیه این کشور و دیگر کشورهای منطقه هشدار داد و گفت داعش ابزار دست سرویس‌های اطلاعاتی غربی برای تحقق این توطئه و تشکیل خاورمیانه جدید براساس خواسته غرب است. وی تاکید کرد: نیروهای عراقی پیروزی‌های متوالی به دست می‌آورند، ولی تنها مساله تاسفبار، سقوط شهر الرمادی است که این مساله نیز ریشه در بی‌مدیریتی سیاسی و فشارهای غربی دارد.
کد خبر: ۸۱۴۵۴۶

الخزعلی گفت: سنی‌ها و شیعیان عراق دوشادوش همدیگر با تروریست‌ها می‌جنگند و به هم اطمینان و اعتماد دارند و هر دو مقابل یک دشمن ایستاده‌اند و به همین دلیل، توطئه فتنه مذهبی نقش بر آب شده است.

داعش و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی

دبیرکل عصائب اهل حق افزود: داعش ابزار دست سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی برای ایجاد فتنه مذهبی و تجزیه عراق و دیگر کشورهای منطقه و تشکیل خاورمیانه جدید براساس خواسته طرف‌های غربی است.

الخزعلی خاطرنشان کرد: شیعه و سنی کنار همدیگر در استان صلاح‌الدین با داعش جنگیدند و پیروزی‌هایی به دست آوردند. آمریکا اکنون از همکاری نیروهای بسیج مردمی و عشایر استان الانبار نگران است که این نگرانی خنثی شدن توطئه فتنه مذهبی و قومیتی را نشان می‌دهد.

الخزعلی اظهار کرد: رسانه‌های معلوم الحال به فریب عشایر استان الانبار می‌پرداختند و نیروهای بسیج مردمی را گروهی شبه‌نظامی و متعصب جلوه می‌دادند و به عشایر درباره همکاری با این نیروها هشدار می‌دادند، ولی عشایر مدتی بعد با واقعیت‌ها آشنا شدند و پی بردند که گردانندگان رسانه‌های معلوم‌الحال در سقوط شهر الرمادی و آلام صدها خانوار دست دارند.

الخزعلی خاطرنشان کرد: دولت عراق فهمید ارتش این کشور تا زمانی که این‌گونه اداره می‌شود، اصولا کارساز نیست و نمی‌تواند نقشی عمده در آزادسازی مناطق اشغالی ایفا کند.

وی افزود: فرمانده کل نیروهای مسلح گزارش‌های غیرواقعی درباره عملکرد افسران خود دریافت می‌کرد و دستاوردهای نیروهای بسیج مردمی در میادین نبرد را به ارتش و فرماندهان آن نسبت می‌داد.

الخزعلی تاکید کرد: ساکنان استان الانبار از بسیج مردمی خواستند آنها را از دست داعش نجات دهد و کشورهای غربی پس از این که دیدند نیروهای بسیج مردمی اوضاع را دگرگون کردند و معادلات را به هم ریختند، به کارایی این نیروهای مردمی اذعان کردند.

الخزعلی گفت: مسئولان سیاسی و نظامی آمریکا چاره‌ای در برابر خود بجز تغییر اظهارات ندیدند، زیرا می‌دیدند تعداد قابل توجهی از افراد عشایر استان الانبار به نیروهای بسیج مردمی پیوستند. شیخ قیس الخزعلی افزود: شمار داوطلبان استان‌های مرکز و جنوب عراق در میان نیروهای بسیج مردمی 80 هزار نفر و شمار داوطلبان استان‌های صلاح‌الدین، نینوا و الانبار به 20 هزار نفر رسیده است و از این تعداد، حداقل 4000 نفر از اهالی استان الانبار و از عشایر مشهور جغفیه، آلوسیه، بونمر، بوفهد، علوان و غیره هستند.

العبادی و آمریکا

الخزعلی خاطرنشان کرد: عراق هنوز به مرحله ثبات نظام نرسیده است. به این معنی که فردی به قدرت برسد و پروژه‌ها و برنامه‌های مقام قبل از خودش را تکمیل کند. برای نمونه حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق کار خود را از صفر شروع کرد و تجربیات نوری مالکی به وی منتقل نشد و وی از آن استفاده نکرد.

رهبر تشکیلات مردمی «عصائب اهل حق» تصریح کرد: حیدر العبادی کار خود را با خوشبینی نسبت به غرب به طور کلی و بویژه نسبت به آمریکا آغاز کرد، اما اهداف و برنامه غربی‌ها در زمینه دخالتشان در امور عراق تحت عنوان ائتلاف بین‌المللی برای دولت عراق آشکار شده و دولت مسیر خود را تصحیح کرده است. دلیل این امر نیز سفر العبادی به روسیه با هدف خرید سلاح از آن کشور بود و این سفر، اقدام صحیحی بود که چنانچه پروژه آمریکا با هدف مسلح کردن کردها و اهل سنت عراق به عنوان مقدمه‌ای برای جداسازی آنها از عراق به عنوان دو کشور مستقل مطرح نمی‌شد، احتمالا این اقدام هرگز صورت نمی گرفت.

الخزعلی تاکید کرد: ما از دولت عراق می‌خواهیم نسبت به برنامه‌ها و اهداف غربی‌ها و آمریکایی‌ها، حسن ظن نداشته باشد و به دیدگاه و اراده ملی و شهروندانش برای دستیابی به اهدافش و رسیدن به تعالی و شکوفایی تکیه کند و در درجه اول برای بالا بردن آمادگی و توان نیروهای عراقی و تحقق خودکفایی بکوشد.

الخزعلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: نیروهای الحشد الشعبی اتاق عملیات و اطلاعات و هماهنگی واحد و مشترکی دارند و به طور رسمی نیز به دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق وابسته بوده و از نظر دینی نیز به فتوای مرجعیت دینی وابسته هستند.

دلیل سقوط پالایشگاه بیجی

وی در پاسخ به پرسشی درباره پالایشگاه بیجی گفت: الحشد الشعبی تاکنون در هیچ کدام از درگیری‌هایش شکست نخورده است، ولی ما هیچ‌گونه مسئولیتی درباره جنگ‌هایی که نهادهای نظامی بدون شرکت نیروهای الحشد الشعبی، آغاز می‌کنند، نداریم.

الخزعلی تصریح کرد: ماه‌ها قبل از آغاز بحران داعش، حدود 150 تا 180 نیروی عصائب اهل حق همراه حدود 120 نیروی لشکر طلایی ارتش در بیجی حضور داشتند و حتی یک عنصر داعش جرأت نزدیک شدن به این منطقه را نداشت. تا زمانی که این ائتلاف وجود داشت، گروهک مذکور حتی نتوانست یک متر نیز در منطقه پالایشگاه نفوذ کند، اما شرایط و تصمیم‌گیری‌های نامناسب و مدیریت ضعیف در زمینه امنیتی باعث شد این بخش از پالایشگاه بیجی به دست تروریست‌ها بیفتد و آنها راه را قطع کنند.

شیخ الخزعلی با تاکید بر عدم جدیت ضربات ائتلاف بین‌المللی تصریح کرد: تاکنون این حملات به فرماندهی آمریکا به صورت پراکنده و به معدل 16 پرواز در طول روز در عراق و سوریه صورت گرفته که حدود سه‌چهارم این حملات بدون هدف قرار دادن اهداف مورد نظر انجام شده است. دبیرکل عصائب اهل حق عراق تصریح کرد: بر این باوریم که آمریکا و هم‌پیمانانش می‌خواهند بحران را مدیریت کنند و در اندیشه حل و فصل آن نیستند، بنابراین از همان ابتدا با سیگنال‌های نادرست همراه بود.

وی این سیگنال‌ها را تبلیغاتی برای داعش به عنوان گروهکی قدرتمند و شکست‌ناپذیر دانست والقای این نکته که نابودی داعش به همکاری 60 کشور و 30 سال وقت نیاز دارد؛ در حالی که ارتش و نیروهای مردمی در برابر تروریست‌های داعش ایستادند که در نتیجه بخش عظیمی از استان‌های (اشغالی) طی این روزها آزاد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها