داستان کسب‌وکار

موسس 17 ساله تجارت میلیارددلاری

شرکت ایکیا به‌عنوان یکی از سودآورترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود، شرکتی که موسس آن کارش را از 6 سالگی آغاز کرده ‌است و شاید از این نظر نیز رکوردی منحصر به‌فرد را در تاریخ ایجاد کسب و کار در جهان به ثبت رسانیده باشد. این شرکت براساس رتبه‌بندی فوربس چهل و پنجمین شرکت سودآور در جهان است که درآمد سالانه آن در سال گذشته میلادی 11 میلیارد و 800 میلیون دلار برآورد شده‌ است. این شرکت در واقع گروهی چند ملیتی است که در زمینه طراحی و فروش دکوراسیون و مبلمان آماده سرهم‌بندی از قبیل تختخواب‌، میز، کمد و دیگر اقلام فعالیت دارد. سال 1943 توسط نوجوانی 17 ساله تاسیس شد، نوجوانی که سال‌ها بعد در سال 2013 به‌عنوان یکی از ثروتمند‌ترین چهره‌های جهان معرفی شد.
کد خبر: ۸۰۶۹۱۱

اینگوار فئودور کامپراد متولد ماه مارچ 1926در مزرعه‌ای کوچک در نزدیکی روستای آگونارید در بخش سوئدی ایالت سمالند متولد شد. وی از 6 سالگی به‌واسطه طبیعت محیطی که در آن زندگی می‌کرد، کار کردن را با فروش کبریت آغاز کرد. وی با دوچرخه‌اش به خانه‌های محل می‌رفت و کبریت می‌فروخت تا این‌که فهمید می‌تواند کبریت‌ها را به صورت عمده و با قیمتی ارزان از استکهلم خریداری کرده و سپس به صورت تک‌تک و با قیمتی کم به فروش برساند، اما همچنان سود خوبی به دست آورد.

کامپراد بتدریج کار خره‌فروشی خود را به فروش ماهی، بذر، تزئینات درخت کریسمس و بعد‌ها خودکار و مداد توسعه داد. زمانی که به 17 سالگی رسید، پدرش به خاطر موفقیت وی در تحصیلاتش به او جایزه‌ای نقدی داد و سال 1943 شرکت ایکیا دور میز آشپزخانه منزل عموی کامپراد تاسیس شد. نام ایکیا (IKEA) متشکل از حروف اول نام وی Ingvar Kamprad، حرف اول مزرعه Elmtaryd، مزرعه‌ای که کامپراد در آن متولد شده و حرف اول نام روستای Agunnaryd که این مزرعه در آن واقع شده، گرفته شده است.

کامپراد سال 1948 دامنه فعالیت خود را تنوع بیشتری بخشید و مبلمان را نیز به آن افزود. تجارت وی بیشتر بر اساس سفارش‌های پستی بود و مبلمانی که به فروش می‌رسانید توسط کارگاه‌های محلی تولید می‌شدند، از این‌رو قیمت آنها نسبت به قیمت رایج بازار پایین‌تر بود و همین موضوع باعث شد تولید‌کنندگان در سال 1955 ایکیا را تحریم کنند؛ این موضوع باعث شد کامپراد فعالیت‌هایش را محدود کرده و طراحی‌هایش را به تنهایی انجام دهد.

کامپراد تولید و فروش محصولات خود در قالب Flat-Pack را نیز از همان سال آغاز کرد، این فرم از ارائه محصول به آن معنی است که قطعات کالای مورد نظر مانند تکه‌های پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته و بسته‌بندی می‌شوند و پس از خرید، خریدار باید تکه‌ها را در کنار یکدیگر خریده و کالا را مونتاژ کند. به این شکل ایده اولیه ایکیا، یعنی مبلمان ساده، مقرون به صرفه و آماده مونتاژ به واقعیت تبدیل شد.

تجارت وی به توسعه خود ادامه داد و از سوئد به نروژ و دانمارک و سپس آلمان و کل اروپا کشیده شد. پس از آن بود که ایکیا دفتر شانگهای خود را در چین راه‌اندازی کرد و امروز بیش از 360 فروشگاه ایکیا در 47 کشور جهان مشغول به کارند که 248 فروشگاه از این میان در اروپا واقع شده‌اند. سال گذشته 716 میلیون نفر از فروشگاه‌های ایکیا در سرتاسر جهان بازدید کرده‌اند.

شرکت براساس گزارش‌های موجود کامپراد یکی از ثروتمند‌ترین چهره‌های جهان است که در تمامی مدت فعالیتش یک بار نیز زیر بار قرض یا وام نرفته‌است. به دلیل وجود ساختار مالکیت خاصی که شرکت ایکیا دارد، نمی‌توان مبلغ دقیق ثروت او را برآورد کرد، اما احتمال داده می‌شود او یکی از 11 ثروتمند برتر جهان باشد. مجله فوربس سال 2010 ثروت او را درحدود 23 میلیارد دلار تخمین زد و به این شکل او به یازدهمین ثروتمند جهان تبدیل شد. در سال 2012 نیز نشریه بلومبرگ او را به عنوان پنجمین میلیاردر جهان معرفی کرد که ثروتی برابر 42 میلیارد و 600 میلیون دلار دارد.

بنیانگذار شرکت ایکیا بنیاد خیریه‌ای به نام INGKA را نیز راه‌‌اندازی کرده‌ است که اکونومیست آن را سال 2006 به عنوان ثروتمند‌ترین موسسه خیریه در جهان معرفی کرد.

کامپراد که اکنون 87 ساله ‌است در سال 2013 از سمت خود در هیات مدیره استعفا داد و پسر کوچکش ماتیاس کامپراد را به جای خود معرفی کرد. با وجود این‌که کامپراد به‌عنوان یکی از ثروتمندان جهان شناخته می‌شود، در شیوه زندگی او اثری از تمول دیده نمی‌شود، او با هواپیماهای معمولی سفر می‌کند، کارمندانش را همکار خطاب کرده و همه را تشویق به پوشیدن لباس‌های ارزان‌قیمت و اقامت در هتل‌های معمولی می‌کند. کامپراد معتقد است باید زندگی را به واحد‌های 10 دقیقه‌ای تقسیم کرد و نهایت تلاش را به خرج داد تا ذره‌ای از آن بیهوده تلف نشود....

سمیرا مصطفی‌نژاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها