چند دقیقه در اتاق فرمان برنامه رادیویی «خرد و کلان»

ریز و درشت اقتصادی در رادیو گفت‌وگو

اکبر رضایی دی 93 به‌عنوان مدیر جدید رادیو اقتصاد منصوب شد.
کد خبر: ۷۹۶۹۹۵
حرکت به‌سوی اقتصاد جزء و‌ کاربردی

وی از اول اردیبهشت‌ امسال تلاش کرده با ایجاد تغییرات در برنامه‌های این شبکه رادیویی صرفا به مباحث کلان اقتصادی نپردازد و وارد مباحث جزئی در اقتصاد شود تا برای شنوندگان کاربردی باشد. پرداخت به موضوع اقتصاد سیاسی و فعال کردن سایت شبکه از اقدامات تازه این شبکه رادیویی است.

رادیو اقتصاد از سال 86 تا به امروز تغییر و تحول بسیاری از نام شبکه گرفته تا ماموریت‌هایش، داشته است، اکنون این شبکه رادیویی چه ماموریتی دارد؟

اگر بخواهیم نموداری برای این شبکه رادیویی که از سال 86 با نام رادیو تجارت راه‌اندازی شده تا به امروز ترسیم کنیم، باید گفت که فعالیت این شبکه رادیویی در طول این سال‌ها رشد صعودی خوبی داشته؛ گرچه این شبکه رادیویی در ابتدا با همت سازمان توسعه تجارت و صدا و سیما راه‌اندازی شد، اما فعالیتش به حوزه بازرگانی محدود می‌شد و به دیگر مسائل اقتصادی توجهی نمی‌کرد.

تا این‌که آقای صوفی، معاون سابق صدا، سال 88 از من خواست تحلیلی بر محتوای این شبکه رادیویی داشته باشم. در آن زمان من مدیر دفتر صدا و سیمای هندوستان بودم. با بررسی انجام شده به ایشان اعلام کردم که هم نام شبکه باید تغییر کند و هم محتوا. ضمن این‌که تاکید کردم بهتر است این شبکه از 10 ساعت پخش به 24 ساعت افزایش یابد.

خوشبختانه پیشنهادهایم با استقبال روبه‌رو شد و این شبکه از سال 91 با عنوان رادیو اقتصاد به فعالیتش ادامه داد و از دی 93 من مسئولیت این رادیو را به‌عهده گرفتم و در این مدت کوتاه تلاش کردم تا بتوانم نیازهای مخاطبان را در حوزه اقتصاد برطرف کنم.

در رویکرد و ساختار جدید رادیو اقتصاد مخاطبان را چگونه تقسیم‌بندی کردید؟

از اول اردیبهشت تلاش کردیم‌ 70 درصد از برنامه‌هایی که مدنظر داریم را اجرایی کنیم و تعامل با مخاطبان را افزایش بدهیم. علاوه بر آن مخاطبان را در سه حوزه تعریف کردیم که شامل اندیشمندان و صاحب‌نظران اقتصادی، فعالان اقتصادی و عموم مردم است.

رادیو اقتصاد به عنوان یک شبکه اختصاصی موظف است با ساخت برنامه‌های متنوع آگاهی‌های لازم در حوزه اقتصاد را به مردم ارائه بدهد، نیاز فعالان اقتصادی را تامین کند و ‌‌اندیشمندان با آخرین مباحث نظری در حوزه اقتصاد آشنا شوند. به همین دلیل ما ‌ ابتدا سعی کردیم مخاطب‌شناسی دقیق داشته باشیم و در رویکرد جدید به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه زیادی کردیم.

رادیو اقتصاد آینه تمام‌نمای شعار اقتصادی است که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است‌ و بر‌این‌اساس امسال در بیشتر برنامه‌های این شبکه موضوع اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود و با توجه به امکانات تلاش می‌کنیم در این باره گام‌های خوبی برداریم.

برای آینده رادیو اقتصاد به یک رادیو مرجع اقتصادی چه برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

قبل از رادیو اقتصاد مسئولیت رادیو گفت‌وگو را به عهده داشتم و در آن شبکه سند راهبردی طراحی کرده بودم تا بعد از من هم این سند کارآیی داشته باشد. قصد داریم امسال سند راهبردی هم برای رادیو اقتصاد تبیین کنیم تا در چهار سال آینده رادیو اقتصاد به عنوان یک مرجع اقتصادی در میان مردم مطرح باشد. به همین دلیل در ساخت برنامه‌های جدید تلاش می‌کنیم به گونه‌ای به مباحث اقتصادی بپردازیم تا یک منبع موثق و آموزشی برای شنوندگان باشد.

ضمن این‌که در فضای مجازی هم فعالیت‌های خوبی داریم و سایت شبکه نسبت به گذشته فعال‌تر شده و کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت با نظرات اندیشمندان و صاحب‌نظران اقتصادی بیشتر آشنا شوند. تمام اطلاعات را به روز می‌کنیم. از سوی دیگر فقط نظرات مردم را در برنامه‌ها منعکس نمی‌کنیم، بلکه سعی می‌کنیم از پیشنهادهای آنها برای طرح موضوع هم استفاده کنیم. یکی از اهداف ما در این شبکه رادیویی گفت‌وگو با مسئولان در راستای شفاف‌سازی مسائل اقتصادی است.

چگونه از دغدغه‌های مردم در حوزه اقتصاد مطلع می‌شوید و آیا در برنامه‌ها به آنها می‌پردازید؟

مرکز تحقیقات و نظرسنجی صدا و سیما نظرات شنوندگان را در اختیار ما می‌گذارد و در کنار آن به واسطه تماس، پیامک و پست‌هایی که مردم از طریق سایت برایمان می‌گذارند با سوالات آنها آشنا می‌شویم و بعد از دسته‌بندی نیازهای مخاطبان آن را دستمایه ساخت برنامه‌های مختلف می‌‌کنیم.

چگونه برنامه‌سازان خودشان را به روز می‌کنند؟

نظام گردش اطلاعات در شبکه طراحی شده و مدیران آخرین اطلاعات را در اختیار برنامه‌سازان قرار می‌دهند. از تهیه‌کنندگان خواسته‌ایم تا بر اساس نیازهای روز طرح‌های جدید را ارائه بدهند و بعد از بررسی‌های انجام شده برنامه‌ها ساخته می‌شوند.

یکی از مشکلاتی که در برنامه‌های اقتصادی دیده می‌شود، پرداخت به مباحث کلان اقتصادی است و کمتر به جزئیات توجه می‌شود. شما در این باره چه راهکاری دارید؟

برخی مواقع ناگزیریم ‌ ابتدا مسائل کلان را مطرح کنیم و بعد به جزئیات بپردازیم. قصد داریم امسال بیشتر روی مصادیق اقتصادی کار کنیم. ضمن این‌که عمیق به مطالب می‌پردازیم تا به راه‌حل‌های مناسب برسیم، سعی می‌کنیم مباحث برای مخاطبان ملموس باشد. همچنین چون مباحث اقتصادی و سیاسی با یکدیگر گره خورده است، ‌ امسال در قالب برنامه‌های مختلف به موضوع اقتصاد سیاسی هم توجه خواهیم کرد.

فاطمه عودباشی ‌/ ‌گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها