مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران خبر داد:

اختصاص اعتبار یک‌ هزار میلیارد ریالی به ۱۰۰ روستای مازندران

درحالی دوسال پیش طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت مطرح شد که تاکنون چندین بار رونمایی از آن به تعویق افتاده و هنوز سرنوشت اجرای این طرح مشخص نیست.
کد خبر: ۷۹۵۶۹۲
مسکن اجتماعی طلسم شد

حدود دو سال از زمانی که طرح مسکن اجتماعی در دولت یازدهم مطرح شد می‌گذرد، طرحی که تاکنون چندین بار وعده رونمایی از آن داده شده اما هربار این وعده به عقب افتاده است و سرانجام این طرح هنوز مشخص نیست.

حدود دوسال دیگر از عمر دولت یازدهم باقی است اما این طرح که از سوی وزارت راه وشهرسازی مطرح شده و قرار است تا با همکاری این وزارتخانه و سایر دستگاه‌ها مانند بنیاد مسکن، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به اجرا برسد، هنوز به جایی نرسیده و هربار از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی به تعویق می‌افتد.

براین اساس، محمد پژمان، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در نخستین نشست خبری خود که در آذرماه سال ۹۲ برگزار شد درباره مسکن اجتماعی، گفته است: در طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی ۵۰ متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند به ۷۰ متر می رسد.

وی افزوده است: در مسکن مهر بجز وام مابقی هزینه‌ها را متقاضیان می‌دهند اما در مسکن اجتماعی این طور نیست، بلکه واحدها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت گذاری شود و حداکثر با ۴۰ درصد از سهم درآمد آنها امکان سکونت پیدا کنند.

اما با گذشت این مدت هنوز شیوه نامه‌ای در خصوص چگونگی اجرایی شدن مسکن اجتماعی مطرح نشده و مسایل مطرح شده در این زمینه فقط نقل قولهایی بوده که ازقول برخی مسئولان گفته شده است.

براین اساس، مطرح شده که در مسکن اجتماعی کارگران، بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگری و کشوری، اقشار کم درآمد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی و سایر اقشار نیازمند در اولویت قرار دارند و دولت بنا دارد تا این خانه‌ها را به صورت اجاره‌ای در اختیار این اقشار قرار دهد.

بی اطلاعی بنیاد مسکن از چگونگی اجرای مسکن اجتماعی

از سوی دیگر، در بنیاد مسکن که به عنوان اجراکننده طرح مسکن اجتماعی از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است، هنوز خبری از این طرح نیست و مسئولان بنیاد هربار در پاسخ به سوالی در مورد مسکن اجتماعی می‌گویند هنوز آئین نامه یا شیوه نامه‌ای برای اجرای این طرح به دست ما نرسیده است، بنابراین اطلاعی از چگونگی اجرای آن نداریم.

در این باره، یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس در خصوص این طرح گفته است: دولت می‌خواهد ۶۰ درصد اجاره بهای مسکونی ۷۰۰ هزار خانوار را به صورت بن تامین کند و آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهد.

به گفته خسروی، دولت سپرده‌ای در بانک می‌گذارد و به ازای ۷۰۰ هزار نفر تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد به طوری که ماهانه ۶۵۰ هزار تومان بن را بین ۷۰ هزار مدنظر نفر تقسیم می‌کند و با در نظر گرفتن ۱۵۰۰ میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها با نرخ ۲۳ درصد ۳۴۰ میلیارد تومان پول دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نحوه اجرای این برنامه برای دهک‌های یک و دو مدنظر است به طوری که این رقم در کلان‌شهرها به یک صورت و در روستاها به طور دیگری نیز باید اجرایی شود، گفته است: به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن اطلاعات دقیق در این زمینه وارد میدان مین می‌شویم؛ به طوریکه ما در اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها هم به این اشکالات برخوردیم و اطلاعات پایه‌ای ناقصی داشتیم.

در واقع یکی از اشکالاتی به این طرح وارد است نبود سازوکار مشخص در شناسایی افراد نیازمند است به طوری‌که شاخص‌های مورد نظر براین شناسایی این افراد هنوز به درستی اعلام نشده است، زیرا در طرح مسکن مهر هم دولت سعی کرد با استفاده از چند مورد، افرادی که مسکن نداشتند را شناسایی کند اما بازهم تعداد زیادی از این دسته افراد توانستند با راهکارهایی مسکن مهر دریافت کنند.

بنابراین شناسایی افراد نیازمند، چگونگی اختصاص تسهیلات به این بخش و شیوه اجرایی آن از مهمترین موضوعاتی است که تاکنون پاسخ روشنی از سوی دولت به آن داده نشده است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها