تنش در شبه جزیره کره بالا گرفت

تهدید کره شمالی علیه همسایه جنوبی

کره شمالی روز جمعه تهدید کرد که کشتی ها و ناوهای ارتش کره جنوبی را در صورتی که حریم آبهای غربی در دریای زرد را نقض کنند، بدون هشدار قبلی هدف قرار می دهد.
کد خبر: ۷۹۵۶۸۲
تهدید کره شمالی علیه همسایه جنوبی

خبرگزاری کره شمالی امروز در گزارشی اعلام کرد که کشتی های نظامی تندرو کره جنوبی در ماه جاری میلادی سه بار آبهای مربوط به این کشور را نقض کرده اند و سکوت در برابر این گستاخی ها دیگر جایز نیست.

این گزارش می افزاید، کره جنوبی این عملیات را که مشخصا جاسوسی است نوعی برنامه ماهیگیری عادی توصیف می کند و این موضوع از نگاه پیونگ یانگ فریب افکار عمومی است.

کره شمالی همچنین تهدید کرده است در صورتی که کره جنوبی بخواهد مقابله به مثل کند، با شدت بیشتری کشتی های این کشور را در هم خواهد کوبید.

در همین حال «کیم مین سئوک» سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی از تهدیدها و هشدارهای مطرح شده از سوی پیونگ یانگ ابراز تاسف کرد و گفت که عملیات کشتی های این کشور در آبهای غربی در دریای زرد امری بسیار عادی بوده است.

او نیز به کره شمالی هشدار داد که مراقب تحرکات خود باشد تا با پاسخ قاطع ارتش کره جنوبی روبرو نشود.

دریادار «چو یون هی» رییس ستاد کل ارتش کره جنوبی هم امروز به نیروهای خود آماده باش داد و به آنان تاکید کرد: «در حالی که همسایه شمالی مشغول تکثیر تسلیحات کشتار جمعی است باید از هر زمانی دیگری آماده تر باشید.»

خبرگزاری یونهاپ، نیز امروز گزارش کرد که مقام های کره جنوبی و چین از کره شمالی خواسته اند دست از تهدیدها و توسعه برنامه تسلیحاتی هسته ای بردارد.

کره جنوبی می گوید که پیونگ یانگ در حال توسعه موشک های بالستیک هسته ای است و این موضوع شبه جزیره کره را به سمت بی ثباتی سوق می دهد.

هوانگ جون کوک نماینده هسته ای ارشد کره جنوبی در مذاکرات شش جانبه کره شمالی دیروز در پکن گفت که در این باره با مقام های چین نیزگفت وگو کرده است.

وی گفت: کره و چین در خصوص توقف فوری فعالیت های تسلیحاتی هسته ای کره شمالی و از سرگیری بازرسی های بین المللی از تاسیسات هسته ای آن کشور اتفاق نظر دارند.

در شرایط کنونی هر دو کشور کره شمالی و جنوبی فاقد مرزهای مشخص دریایی در این نقطه از آبهای دریای زرد هستند و به همین دلیل چندین بار نیروهای دریایی دو کشور با یکدیگر درگیر شده اند که تلفاتی هم داشته است.

کره پس از پایان حاکمیت ژاپن بر این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و از آن زمان به دلیل آن که جنگ میان دو کره در دهه 1950 با متارکه متوقف شد، دو کشور همچنان در وضعیت جنگ با یکدیگر قرار دارند.

بعد از آن تاریخ و در سال 1953، آمریکایی‎ها یک منطقه مرزی دریایی را به منظور جلوگیری از برخورد احتمالی مشخص کردند که تا امروز کره شمالی آن را به رسمیت نشناخته است.

تاکنون سه بار در سال های 1999 و 2002 و 2009 میلادی نیروی دریایی دو کره به همین سبب با یکدیگر درگیری داشته اند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها