تنش در شبه جزیره کره بالا گرفت

تهدید کره شمالی علیه همسایه جنوبی

حکایت دعوای سایبری واشنگتن و پیونگ‌یانگ، حکایت مثل «کوزه‌گر در کوزه افتاد» است که نشان می‌دهد چگونه کشوری که سابقه‌ای طولانی در جاسوسی سایبری از کشورهای مختلف دارد، می‌تواند خود را بازنده یک رویارویی سایبری ببیند.
کد خبر: ۷۵۲۰۲۴
تراژدی روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ

هرچند این برای اولین بار نیست که آمریکا و دولت کره شمالی موضعی خصمانه در برابر هم می‌گیرند، اما دلیل رویارویی کنونی این دو کشور، تا اندازه‌ای متفاوت از قبل است و به موضوع اکران یک فیلم سینمایی بازمی‌گردد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که به دنبال حمله هکرها به شرکت سونی پیکچرز به دلیل تصمیم به اکران فیلم «مصاحبه» که در آن موضوع ترور رهبر کره شمالی به تصویر کشیده می‌شود، تنش در روابط آمریکا و کره شمالی بالا گرفته و واشنگتن، پیونگ یانگ را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است، اتهامی که با تکذیب کره‌شمالی مواجه شده اما باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی گفته که این حمله، خرابکاری اینترنتی بوده و واشنگتن واکنش مناسبی به آن خواهد داشت.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها، قطع یک روزه اینترنت در کره‌شمالی ممکن است واکنش واشنگتن به اتهام نقش پیونگ‌یانگ در حمله سایبری اخیر باشد.

هرچند آمریکا تاکنون در خصوص قطع اینترنت سراسری کره‌شمالی موضعی نگرفته، اما سخنگوی شرکت اینترنتی «داین‌ریسرچ» آمریکا در این خصوص گفته که ممکن است مشکلات پیش آمده برای کره‌شمالی ناشی از یک حمله سایبری باشد.

هنوز معلوم نیست کره‌شمالی به حمله احتمالی آمریکا چه پاسخی خواهد داد ولی کمیسیون دفاع ملی کره‌شمالی پیش از این هشدار داده بود: «ارتش یک میلیون و 200 هزار نفری کشور آماده استفاده از همه جنگ‌افزارهای ممکن علیه آمریکاست... شدیدترین حمله‌های متقابل ما به سوی کاخ سفید، پنتاگون و همه کشور آمریکا هدف‌گیری خواهد شد که از حمله‌هایی که «اوباما» وعده داده بمراتب سنگین‌تر خواهند بود.»

آمریکا پیشنهاد کره‌شمالی مبنی بر انجام تحقیقات مشترک واشنگتن و پیونگ‌یانگ را در مورد حمله سایبری به شرکت سونی‌پیکچرز، رد کرده و سامانتا پاور که در جریان یک رای‌گیری نادر در شورای امنیت برای بررسی وضع حقوق بشر در کره‌شمالی سخن می‌گفت، از ارجاع پرونده حقوق‌بشر این کشور به دادگاه بین‌المللی کیفری دفاع کرده است. اقداماتی که حاکی از وخامت روابط آمریکا و کره‌شمالی دارد.

بنابر ادعای رسانه‌های غربی، حمله سایبری اخیر کره‌شمالی که در ارتباط با فیلم «مصاحبه» صورت گرفته، موفق‌ترین حمله سایبری این کشور تا به امروز قلمداد می‌شود.

موفقیت در این عملیات باعث شد تا شرکت سینمایی سونی نمایش فیلم کمدی «مصاحبه» را برای حفظ امنیت تماشاگران لغو کند.

هکرهای راه‌یافته به سیستم سونی که خود را «نگهبانان صلح» می‌خوانند، تهدید کرده بودند که سینماهای آمریکایی اکران‌کننده فیلم مصاحبه را هدف حمله قرار می‌دهند.

پیونگ‌یانگ در حالی به‌عنوان حامی حملاتی که توسط گروه هکرهای «نگهبانان صلح» انجام شده شناخته می‌شود که واشنگتن مدرکی برای اثبات ادعای نقش‌آفرینی کره‌شمالی در این حمله ارائه نکرده است اما این حمله مرموز و پیچیده که باعث به سرقت رفتن ایمیل‌ها و اطلاعات شرکت سونی شده و برخی فیلم‌های اکران نشده این شرکت را در اختیار هکرها قرار داده، با این موضع دولت کره‌شمالی مواجه شده که این اقدام، «مشروع» بوده است.

با این حال پیونگ‌یانگ اتهام دخالت در این حمله را رد کرده، هرچند مقامات آمریکایی انگشت اتهام را متوجه دفتر 121 واحد حملات سایبری کره‌شمالی کرده‌اند.

به‌این ترتیب با توجه به حمله سایبری به شرکت سونی و قطع یک روزه اینترنت در کره‌شمالی، به‌نظر می‌رسد فیلم «مصاحبه» آتش جنگ سایبری میان آمریکا و کره‌شمالی را برافروخته است.

هرچند این دو کشور سال‌هاست که موضعی خصمانه نسبت به یکدیگر دارند اما زورآزمایی این دو کشور بر سر توانمندی در عملیات‌ سایبری، فرجام این جدال را با ابهام روبه‌رو کرده است.

واشنگتن از کره‌شمالی خواسته به شرکت سونی غرامت دهد، اما روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی، آمریکا را به مثابه «گرگی بی‌دندان» خوانده که روز به روز از قدرت آن کاسته می‌شود.

اگر چنین تعبیری مورد قبول مقامات کره‌شمالی نیز باشد، باید منتظر جدال طولانی‌مدت سایبری میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بود؛ جدالی که آغازی بر نوع تازه جنگ‌ها در قرن بیست و یکم است: جنگ سایبری.

یوسف آبشاریان ‌- جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها