با وجود این‌که سال‌ها درخصوص تکریم ارباب رجوع صحبت می‌کنیم به نظر می‌رسد در بسیاری مواقع این قضیه همچنان در حد حرف باقی‌مانده است.
کد خبر: ۷۷۹۱۹۶
رفتارهای سلیقه‌ای برای اعطای آرم طرح ترافیک

تکریم ارباب رجوع به دو صورت است؛ یکی این‌که حرمت و احترام کسی را که به‌عنوان ارباب رجوع مراجعه می‌کند نگه داریم و حتی اگر نمی‌توانیم کاری برای وی انجام دهیم، دست‌کم برخوردمان مودبانه باشد. دوم نیز این‌که کار ارباب رجوع را با دقت و سرعت لازم انجام دهیم و به وظیفه خود درست عمل ‌کنیم.

علاوه براین‌که برخورد احترام‌آمیز، نیاز به سیستم‌سازی ندارد، بلکه فرهنگ‌سازی می‌خواهد اما برای انجام سریع و کامل کار ارباب رجوع از مدت‌ها پیش سیستم‌ها الکترونیک و به‌صورت شبکه‌ای و به هم پیوسته شده و از این طریق تلاش شده تا اعمال سلیقه‌ها از بین برود و همه چیز در همه جا به یک شکل و رویه استاندارد و متحدالشکل انجام شود.

با این حال هر چندوقت یکبار فریاد مردم از عدم رعایت اصول تکریم ارباب رجوع در ادارات مختلف به آسمان بلند می‌شود.

مردم می‌گویند در بسیاری از ادارات و حتی ارائه‌دهندگان خدمات خصوصی ادارات یعنی دفاتر پلیس+10، شهرداری و تامین اجتماعی، هنوز که هنوز است این سلیقه دفتر و اپراتور است که تعیین‌کننده است و این موضوع باعث شده در هر دفتر یک عرف و رویه متفاوت برای انجام یک کار اداری واحد از مردم خواسته شود.

نمونه بارز این موضوع را در این روزها می‌توانیم در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری مشاهده کنیم زیرا بسیاری از شهروندان ناچارا در روزهای پایانی مهلت ثبت‌نام و تکمیل مدارک ثبت‌نام طرح ترافیک به دفاتر شهرداری مراجعه می‌‌کنند و همینجاست که بعضا موارد متعدد نقض تکریم ارباب رجوع به چشم می‌آید و مثلا مشاهده می‌شود که هر دفتر یک سلیقه متفاوت و متناقض برای دریافت مدارک از خودش اعلام می‌کند؛ سلیقه‌هایی که بعضا محمل قانونی هم ندارد.

به‌عنوان مثال یک دفتر، کپی قرارداد شغلی متقاضی را برای ثبت‌نام طرح ترافیک مطالبه می‌کند اما دفتر دیگر دفترچه بیمه می‌خواهد، دفتر دیگری هم هست که هیچ‌کدام از آنها را نمی‌خواهد و فیش تلفن ثابت محل کار را مطالبه می‌کند! و دیگر مدارک قبلی را بی‌اعتبار و غیرلازم برای ثبت‌نام می‌خواند. در کنار همه این موضوعات دریافت هزینه‌های متفاوت برای ارائه خدمات واحد به چشم می‌آید.

به‌ عنوان مثال یک دفتر برای ارائه خدمات ثبت‌نام طرح ترافیک فقط 3500 تومان دریافت می‌کند و یک دفتر دیگر حدود 15 هزار تومان مطالبه و دریافت کرده است. ضمن این‌که بعضا شاهد برخوردهای غیرمودبانه و غیرمسئولانه پرسنل برخی دفاتر بوده‌ایم که این رفتارها با توجه به افزایش مراجعات برای دریافت آرم طرح ترافیک افزایش یافته است.

این در حالی است که اتفاقا مردم انتظار دارند کارکنان دفتر الکترونیک شهر و دیگر دفاتر خدماتی متعلق به سازمان‌های دیگر در مواقع سختی و ازدحام مراجعه‌کنندگان و موقعیت‌های فوری سعه صدر داشته باشند و به کار مردم بدرستی و با رعایت ادب رسیدگی کنند و گرنه در زمان‌های عادی که این دفاتر خیلی شلوغ نیستند و مراجعه‌کننده زیادی ندارند، احتمالا دربه پاشنه خودش می‌چرخد.

حال در این نوشتار به مشکل نرم‌افزاری سایت شهرداری تهران برای ثبت‌نام و تکمیل پرونده متقاضیان اشاره نمی‌کنیم که بسیاری هنگام تکمیل پرونده با پیام «خطای بحرانی» مواجه شده و موفق به انجام کار نشده‌اند و مسئولان نیز در این باره پاسخگو نیستند.

شایسته است وقتی دم از دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک شهر می‌زنیم، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را فراهم کنیم که شهروندان این‌قدر به دردسر نیفتند.

محمدحسین علی‌اکبری‌ - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها