استرالیا با پیروزی بر کره‌جنوبی، جام قهرمانی فوتبال آسیا را در اقیانوسیه نگه داشت

نخستین قهرمانی کانگوروها در آسیا

پرونده شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا با قهرمانی استرالیای میزبان بسته شد تا طلایی‌پوشان برای نخستین بار طعم قهرمانی در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی آسیا را بچشند.
کد خبر: ۷۶۵۶۹۵

فینالی پربرخورد دو تیم استرالیا و کره‌جنوبی که با قضاوت تیم داوری کشورمان در حضور بیش از 76 هزار تماشاگر ورزشگاه سیدنی برگزار شد، با توجه به اتفاقات دقیقه پایانی وقت قانونی آن، فینالی جذاب و مهیج از آب درآمد. استرالیایی‌ها که در حضور تماشاگران خودی بازی می‌کردند با گل دقیقه 44 لونگو در همان نیمه اول از کره جنوبی پیش افتادند تا یک گام به قهرمانی در آسیا نزدیک شوند. این گل طلسم بسته ماندن دروازه کره‌جنوبی را هم پس از 524 دقیقه شکست.

کره که چیزی برای از دست دادن نداشت در نیمه دوم تهاجمی‌تر بازی کرد، اما باز هم این استرالیا بود که با تکیه بر دفاع و ضدحمله چند بار تا آستانه به ثمر رساندن گل دوم پیش رفت. بازی در نیمه دوم پربرخوردتر شد، به گونه‌ای که علی‌رضا فغانی، داور ایرانی دیدار سه بار از کارت زرد خود برای جریمه بازیکنان استرالیا استفاده کرد. او در نیمه اول هم به دو بازیکن استرالیا کارت زرد نشان داده بود، اما چالش اصلی سرمربی استرالیا تعویض‌های اجباری او بود نه بازی خشن بازیکنانش. آنژه پوستکگلو مجبور شد تا قبل از دقیقه 70 هر سه تعویضش را انجام دهد که دو تعویض به دلیل مصدومیت بازیکنان اصلی استرالیا، اجباری بود. به همین دلیل وقتی کره‌جنوبی در دقیقه 91 توسط سان هئونگ مینگ به گل تساوی رسید خیلی‌ها کار استرالیا را با توجه به در پیش بودن دو وقت اضافی باقیمانده، بدون یار تعویضی تمام شده دانستند.

با این حال استرالیایی‌ها اجازه ندادند اتفاقی که 18 سال پیش پس از شکست مقابل ایران در مقدماتی جام‌جهانی باعث سرخوردگی مردم این کشور شده بود، بار دیگر تکرار شود. آنها در وقت اضافی تیم برتر میدان بودند و در نهایت هم مزد این برتری را با گل دقیقه 115 گرفتند. این گل را ترویسی وارد دروازه کره‌جنوبی کرد تا فریاد شادی تماشاگران استرالیایی فضای ورزشگاه را پر کند.

به این ترتیب، استرالیا به نخستین قهرمانی‌اش در جام ملت‌های آسیا دست پیدا کرد و حسرت کره‌ای‌ها برای قهرمانی در آسیا پنجاه و نه ساله شد. پس از این عنوان ارزشمند، آنژه پوستکگلو، سرمربی تیم ملی استرالیا گفت:‌ بشدت احساس غرور می‌کنم. به تک‌تک بازیکنان و کادر فنی این تیم تبریک می‌گویم. از این شادتر دیگر نمی‌توانم باشم. ما مقابل کره‌جنوبی بازی متفاوتی داشتیم. بازی سنگینی بود و ما چاره‌ای نداشتیم جز این‌که هوشمندانه و بدون اشتباه فاحش حاضر شویم.

وی افزود: فینال شرایط خاص خود را دارد و ما هم توانستیم بازی خوبی مقابل کره‌جنوبی انجام بدهیم. آنچه باید به آن اشاره کنم این است که عملکرد بازیکنانم در این دیدار بسیار خوب بود و آنها با تمام تلاش خود در میدان حاضر شدند. سرمربی استرالیا تاکید کرد: در رقابت‌های فینال همیشه تب و تاب وجود دارد ؛ اما بازیکنان من شجاعت خود را نشان دادند و به خوبی در این بازی پیروزی را از آن خود کردند. حالا وقت شادمانی است. می‌دانم مردم استرالیا بسیار خوشحالند و خیلی از آنها تا صبح بیدار خواهند بود و نمی‌خوابند زیرا برای اولین بار توانسته‌ایم بر بام آسیا بایستیم.

اولی اشتلیکه، سرمربی آلمانی کره‌جنوبی هم گفت: باخت در فینال بعد از بازگشت به بازی بسیار سخت است. بازیکنانم سخت تلاش کردند ولی تیم حریف از امتیاز میزبانی خود استفاده کرد و قهرمان شد. باعث خجالت است که ما فینال را از دست دادیم. با این حال به بازیکنانم افتخار می‌کنم و به مردم کره هم می‌گویم که به فرزندانتان افتخار کنید زیرا آنها بهترین‌اند.

با قهرمانی استرالیا، تیمی که به کانگوروها معروف است، پس از 23 سال بار دیگر میزبان جام ملت‌ها جام قهرمانی را کسب کرد. آخرین بار ژاپن در سال 1992 موفق به حفظ جام در خانه شده بود.

علی مبخوت آقای گل شد

مهاجم تیم ملی فوتبال امارات با زدن پنج گل به عنوان برترین گلزن جام ملت‌های آسیا شناخته شد.

در پایان فینال شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا و پس از آن‌که تیم کهیل استرالیایی موفق به باز کردن دروازه کره جنوبی نشد، علی مبخوت مهاجم تیم ملی امارات با به ثمر رساندن پنج گل به عنوان بهترین گلزن این دوره از رقابت‌ها معرفی شد و عنوان آقای گل جام ملت‌های آسیا را به دست آورد.

بعد از این بازیکن اماراتی، احمد خلیل هم تیمی او و علی الدردور از اردن با چهار گل در رده دوم قرار گرفته‌اند. همچنین تیم کهیل از استرالیا، کیسوکه هوندا از ژاپن و سون کی از چین با سه گل در رده‌های بعدی قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها