jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۷۴۷۱۹۱   ۱۷ آذر ۱۳۹۳  |  ۱۷:۱۲

محققان استرالیایی براساس یک مطالعه جدید مدعی هستند که نقش خطوط زیگزاگ روی فسیل یک صدف در اندونزی احتمالا قدیمی ترین نمونه کنده کاری توسط اجداد انسان در 430 هزار سال گذشته است.

قدیمی ترین کنده کاری جهان در اندونزی

قدیمی ترین نقش هایی که پیش از این از اجداد انسان کشف شده بود حدود 130 هزار سال قدمت داشت.

براساس این مطالعه، این نقش حداقل 430 هزار سال قدمت دارد بنابراین فقط می تواند کار گونه منقرض شده هومو ارکتوس باشد.

به گفته کارشناسان اگر صحت این یافته که در نشریه نیچر چاپ شده تایید شود ممکن است بازبینی اساسی چگونگی تحول فرهنگ انسانی را داشته باشد.

استفان مونرو از محققان این مطالعه گفت: این یافته می تواند موجب بازنویسی تاریخ انسان شود.

وی که در دانشگاه ملی استرالیا تحقیق می کند، افزود: این اولین بار است که ما شواهدی از این نوع رفتار در «هومو ارکتوس» یافته ایم.

توضیح دیگری وجود ندارد

در دهه 1890، یوجین دوبوی، دانشمند هلندی صدها فسیل پوسته صدف را حفاری و جمع آوری کرد و بعد در جعبه هایی در شهر لیدن هلند انبار کرد.

در ماه مه 2007، مونرو که درحال تحقیق برای رساله دکترا بود از آنها عکس های دیجیتال گرفت. این کنده کاری ها با چشم عادی راحت دیده نمی شد اما در عکس ها خیلی واضح دیده می شد.

مونور گفت: با دیدن آن علائم گفتم که اینها حاصل دست انسان است، هیچ توضیح دیگری وجود ندارد.

بعد گروهی از دانشمندان برای تعیین تاریخ پوسته ها و بررسی اینکه آیا کنده کاری ها به قدمت صدف ها هستند یا نه مشغول به کار شدند.

آنها دریافتند که کنده کاری ها پیش از آنکه صدف ها فسیل شود ایجاد شده بود، یعنی از 540 هزار تا 430 هزار سال قبل زمانی که هنوز صدف ها تازه بودند.

مونرو گفت: این کشف می تواند موید نظریه هایی باشد دایر بر مهارت قابل توجه هومو ارکتوس ها با دست و توان بیشتر فکری آنها از آنچه تاکنون تصور می شد.

وی افزود: ما شاهد این نوع رفتار چه در هنر یا بیان نمادها هستیم و آن را خاص خودمان می دانیم با این یافته شاید بتوانیم بگوییم که حتما تفاوت هایی میان ما و هومو ارکتوس وجود دارد اما آنها بیش از آنچه تاکنون تصور می کردیم شبیه ما هستند. معلوم نیست که این خط و نشان نوعی اثر هنری است یا کاربرد دیگری داشته باشد.

بعضی کارشناسان نسبت به این تحقیق ابراز تردید کرده اند.

«جان شی» از دانشگاه استونی بروک نیویورک آمریکا گفت: تا صدها هزار سال و تا شعاع هزاران هزار کیلومتری چیزی شبیه به این کشف نشده است .

وی افزود: اگر این نماد رفتاری هومو ارکتوس باشد، در آن صورت این فقط شاهد به دست آمده از گونه ای است که برای یک و نیم میلیون سال در سه قاره می زیست.(ایرنا)