لحظه تحویل سال و تقویم سال جدید چگونه محاسبه و نشر می‌شود؟

ما و دقیق‌ترین تقویم جهان

تقویمی که 10هزار سال قدمت دارد

کشف قدیمی ترین تقویم جهان

باستان شناسان معتقدند قدیمی ترین تقویم جهان را در اسکاتلند کشف کرده اند.این تقویم اروپایی از قدیمی ترین تقویم جهان که در بین النهرین به دست آمده و تاریخ آن به پنج هزار سال پیش می رسد، قدیمی تر است.
کد خبر: ۵۷۹۹۱۲
کشف قدیمی ترین تقویم جهان

گروهی از دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در حفاری های خود در منطقه ای به نام «وارن فیلد» در قلعه کراتس اسکاتلند، 12 گودال یافته اند که ظاهرا با آنها مراحل گذار ماه رهگیری می شده است.

مردم به کارشناسان می گویند این گودال ها در ردیف طلوع خورشید در اول زمستان قرار دارند تا «اصلاح نجومی» سالانه ای را برای افزایش دقت اندازه گیری فصل ها فراهم کنند.

«وینس گافنی» استاد دانشگاه بیرمنگام و مجری این تحقیقات می گویند این یافته نشان دهنده یک گام مهم به سوی ساخت رسمی ابزاری برای اندازه گیری زمان و از این رو خود تاریخ است.

این «تقویم» میان سنگی حدود 10 هزار سال قدمت دارد که قدمت آن بسیار بیشتر از تقویمی است که در بین النهرین برای اندازه گیری زمان استفاده می شد.

این شواهد حاکی از آن است که جوامع شکارچی در اسکاتلند برای اصلاح حرکت  فصلی سال قمری نه تنها به رهگیری زمان نیاز داشتند بلکه در این کار از مهارت نیز برخوردار بودند.

این یافته ها حاکی از آن است که اهالی این منطقه  تقریبا پنج هزار سال پیش از آنکه نخستین تقویم رسمی در خاور نزدیک ساخته شود، سال قمری را پیگیری می کرده اند.

دکتر «ریچارد بیتس» از دانشگاه «سنت اندروز» و یکی دیگر از محققان حاضر در این پروژه می گوید این کشف نخستین نمونه از چنین ساختاری است و هیچ سایت قابل مقایسه ای در انگلیس یا اروپا تا چندین هزار سال پس از اثر تاریخی یافته شده در «وارن فیلد» ساخته نشده است.

در این پروژه باستان شناسی دانشگاه های «سنت اندروز» لیستر و بردفورد نیز مشارکت داشته اند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها