پرونده جام‌جم در مورد خانه‌داری شغل بودن یا نبودن آن و اهمیت توانمندی زنان خانه‌دار را در صفحات 10 و 11 بخوانید

یک دقیقه سکوت به احترام خانه‌داری

خانه‌داری شغل است یا نه؟ زن خانه‌دار را باید شاغل دانست یا بیکار؟ از صبح در خانه بودن و مشغول رتق و فتق امور شدن را باید مصداق بیکاری دانست یا شغلی بی‌تعطیلی و مداوم؟
کد خبر: ۷۴۶۵۷۴

اگر فکر می‌کنید اینها پرسش‌های بی‌اهمیتی است،سخت در اشتباه هستید. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد بود که چند سال پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه دست به کار شد تا ارزش اقتصادی کار این زنان را محاسبه کند.

البته چون این پژوهش در سال‌های پایانی دهه 80 انجام می‌شد، ملاک محاسبه قیمت‌ها حداقل دستمزد تعیین شده از سوی وزارت کار در سال 88 بود که اگر قرار باشد هم اکنون این محاسبه تکرار شود، رقم‌ها بالاتر از این خواهد بود. بر این اساس ارزش هر ساعت آشپزی، نظافت خانه، شستن لباس (و اتوکشی) و مراقبت از کودکان، 8784 تومان است، در حالی که مدیریت تحصیلی فرزندان ابتدایی (براساس نرخ حق‌الزحمه معلم خصوصی) 3000 تومان، برای فرزندان دوره راهنمایی 5000 تومان و برای فرزندان دبیرستانی 8000 تومان در ازای هر ساعت است. جمع ارزش پولی این کارها در هفته می‌شود 160 هزار تومان و در هر ماه 640 هزار تومان که بی‌شک اگر ده‌ها خدمت دیگر نیز که زنان خانه‌دار انجام می‌دهند، محاسبه شود، ارزش کار خانه‌داری برای گروه زیادی از زنان چند برابر این قیمت خواهد بود.

به همین دلیل است که اکنون تفکری در میان نمایندگان مجلس و نیز در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری وجود دارد تا مقدمات تبدیل شدن خانه‌داری به شغل مهیا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها