مخالفان یک همه پرسی درباره مشروعیت نظام حاکم برگزار می‌کنند

چالش مخالفان بحرینی با انتخابات نمایشی‌ آل‌خلیفه

جریان‌های سیاسی مخالف رژیم آل خلیفه همزمان با برگزاری انتخابات فرمایشی رژیم آل خلیفه دست به ابتکار جدید زده و تصمیم گرفتند این انتخابات را به چالش کشیده و درباره میزان مقبولیت ژریم حاکم، همه‌پرسی سراسری در داخل و خارج از این کشور برگزار کنند. آنها حتی با صدور بیانیه‌ای از همراهی و همگامی‌ملت بحرین در سطح گسترده با این همه پرسی مردمی‌خبردادند. رژیم آل خلیفه از دو روز پیش برگزاری انتخابات پارلمانی را در خارج شروع کرده و امروز قرار است در داخل این کشور انتخابات برگزار شود. تاکنون بسیاری از گرو ه‌ها،‌ شخصیت‌های سیاسی و دینی این انتخابات را تحریم کرده‌اند.
کد خبر: ۷۴۰۸۴۵

روز گذشته، گروه‌های مخالف رژیم آل خلیفه مانند ائتلاف جوانان چهاردهم فوریه، جنبش اسلامی، حرکت رهایی بخش، حرکت آزادگان بحرین و حرکت حق، با صدور بیانیه‌ای بار دیگر با اعلام تحریم انتخابات نمایشی پارلمانی و شهرداری رژیم در سراسر کشور از مردم خواستند با شرکت نکردن در این دو انتخابات نارضایتی خود را از عملکرد رژیم به نمایش بگذارند. بعلاوه مخالفان اعلام کردند، با شرکت گسترده در همه پرسی و برگزاری رفراندم مردم نظرشان را درباره ادامه حکومت آل خلیفه اعلام کنند. در بیانیه مخالفان دولت بحرین آمده است: طرح یادشده رژیم آل خلیفه را دچار سردرگمی‌خواهد کرد و ملت بحرین با مشارکت در این رفراندم، ساختار انتخابات فرمایشی نمایشی پارلمانی رژیم را در هم خواهند کوبید.

به گفته منابع مخالفان، طرح همه پرسی مردمی‌با قدرت در رسانه‌های گروهی جهان مطرح شده است و ضربه درهم شکننده‌ای را بر پیکره انتخابات نمایشی رژیم آل خلیفه وارد خواهد کرد. گروه‌های مخالف در این بیانیه، رژیم را از دست زدن به هر گونه اقدام جنایتکارانه و ریختن خون ملت برحذر داشتند و نسبت به پیامدهای منفی ناشی از سرکوب خشونت‌آمیز نارضایتی مردم هشدار دادند.

به گزارش فارس، درهمین زمینه «هیات ملی و مستقل همه‌پرسی» مردمی‌در بحرین تاکید کرد راهکارهای متفاوتی برای جمع‌آوری آرای شرکت‌کنندگان واجد شرایط در پیش خواهد گرفت. عملیات رای‌گیری براساس آنچه که در اغلب کشورها اتخاذ می‌شود، صورت می‌گیرد و دفاتر ویژه برگزاری همه‌پرسی به‌گونه ای مجهز شده است که بتواند از صدها هزار شهروند واجدشرایط استقبال کند. در برگه همه‌پرسی سوالی به این مضمون آمده است که «آیا حق تعیین سرنوشت خود با انتخاب یک نظام سیاسی جدید در بحرین تحت نظارت سازمان ملل را تائید می‌کنید؟» که رای‌دهنده باید پاسخ آری یا خیر بدهد. از سوی دیگر بلقیس رمضان رئیس هیات ملی مستقل همه‌پرسی مردمی‌ روز پنجشنبه از تعدادی از مراکز اخذ رای همه‌پرسی مردمی‌در بحرین بازدیدکرد. رمضان به‌دنبال بازدید خود تاکید کرد، هیات مزبور با توجه به شرایط موجود تمامی‌اقدام‌های لازم را برای جمع‌آوری آرای شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی مردمی‌ برای تعیین سرنوشت بحرین اتخاذ کرده است. وی از همه آحاد ملت بحرین خواست تا با مشارکت فعال و موثر نقش تاریخی و ملی خود را ایفا کنند.

سیاست سرکوب

در این اثنا، روز گذشته منابع خبری از حمله نیروهای رژیم بحرین به برخی روستاها به‌منظور ممانعت از برگزاری این همه‌پرسی گزارش دادند. به گزارش ایرنا، رژیم آل خلیفه از برگزاری تظاهرات روز جمعه مردم بحرین در مخالفت با انتخابات نمایشی رژیم جلوگیری کرد. شرکت کنندگان در این راهپیمایی قصد داشتند تحریم انتخاباتی را اعلام کنند زیرا معتقدند فاقد اصول و پایه‌های عدالت و مشروعیت است. معترضان می‌گویند رژیم قصد دارد با برگزاری یک انتخابات نمایشی و بی‌محتوا از بحران سیاسی فراروی خود و خواسته‌های سیاسی بیشتر ملت که خواستار برقراری دموکراسی در کشور هستند، فرار کند.

مقامات بحرینی روز گذشته مقطع زمانی قانونی برای تبلیغات و کمپین‌های انتخاباتی در انتخابات پارلمان و شهرداری بحرین را پایان یافته اعلام کردند. به همین دلیل دیروز بحرین وارد مرحله سکوت پیش از انتخابات شد. به گزارش ایسنا، نامزدهای انتخابات پارلمانی و شهرداری در بحرین در آخرین روز تبلیغات نشست‌هایی را برای تشریح برنامه‌های خود و ارائه راه‌حل‌هایی برای مقابله با چالش‌های معیشتی و اقتصادی و همچنین اوضاع سیاسی برگزار کردند. خبرگزاری الشرق الاوسط نیز از بحرین گزارش داد که رای‌دهندگان برای حضور در نشست‌های انتخاباتی که نامزدها برگزار می‌کردند، تمایل زیادی نشان نمی‌دهند. امروز مراکز اخذ رای برای مشارکت حدود 350 هزار نفر واجد شرایط رای دادن در بحرین باز می‌شود. این چهارمین انتخاباتی است که در بحرین برگزار می‌شود. بحرین کشوری با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر است.

اظهارات سلمان

در واکنش به برگزاری انتخابات پارلمانی بحرین شیخ علی سلمان، دبیر کل جنبش اسلامی ‌وفاق ملی گفت بحرینی‌ها با انتخابات نمایشی که رژیم آل خلیفه می‌خواهد برگزار کند، مخالف هستند. وی تأکید کرد: ملت بحرین این انتخابات را نمایشی و بی‌خاصیت می‌داند. چنین انتخاباتی به انتخاب قوه مقننه منجر نمی‌شود بلکه به یک مجلس نمایشی می‌انجامد که هیچ اختیاری از خود ندارد.

شیخ علی سلمان گفت: «ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا به یک توافق سیاسی روشن و بدون ابهام و بدون تأویل و تفسیر دست یابیم که در عمل اجرا شود و در حد متن قانون اساسی مرده باقی نماند بلکه در عمل اجرا شود».

وی در مورد میزان مشارکت مردمی ‌در این انتخابات نیر گفت: «نیازی به آمار و ارقام نیست، زیرا میزان گستردگی تحریم انتخابات واضح و روشن است. پیش‌بینی شده مشارکت در انتخابات از 30 درصد فراتر نخواهد رفت و این واقع بینانه‌ترین احتمالات است». شیخ علی سلمان دبیرکل جنبش اسلامی‌ الوفاق بزرگ‌ترین تشکل سیاسی در بحرین است.

این تشکیلات در دوره‌های گذشته تا 19 عضو در پارلمان داشت که به‌دلیل موج اعتراضات و همراهی با قیام مردم این کشور از مقام خود استعفا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها