کاوش‌های باستان‌شناسان در تپه‌ باستانی «مش‌کریم» در شهرستان سمیرم از شکل‌گیری این تپه در اوایل هزاره‌ پنجم پیش از میلاد خبر دادند.
کد خبر: ۷۳۳۱۲۵
قدمت مش‌کریم به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد

علیرضا سرداری - سرپرست هیات کاوش ‌- با اعلام این خبر گفت: دو کارگاه کاوش، نخست برای مطالعات لایه‌نگاری و تشخیص مراحل سکونتی و دوم به صورت ترانشه گسترده به منظور آگاهی از فضاها و ساختارهای سکونتی مردمان مستقر در تپه‌ «مش کریم» را شامل می‌شود.

او انجام کاوش‌ها در این منطقه را بیانگر این نکته دانست که ساکنان منطقه برای نخستین‌بار در اوایل هزاره‌ پنجم قبل از میلاد در حاشیه‌ی رودخانه «بهمن‌زاد» مستقر شده و تپه «مش‌کریم» را به وجود آورده‌اند.

به گفته‌ این باستان‌شناس، شواهد به دست آمده از کاوش‌های این محوطه، دلالت بر وجود فضاهایی دارد که به صورت پی‌های سنگ‌چین ایجاد شده و همراه با بقایای خاکستر اجاق‌ها مربوط به استقرارهای کوتاه‌مدت و فصلی احتمالاً عشایر کوچرو بوده است.

سرداری اضافه کرد: علاوه بر قطعات سفالی، یافته‌های دیگر این محوطه، ابزارهای سنگی، پیکرک‌ها، اشیای شمارشی و سنگ هاون است که فعالیت‌های صنعتی و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامپروری همراه با سیستم حسابداری را ثابت می‌کند.

به گفته او، اتاقی چینه‌ای با پلان مستطیل شکل و با اندود گلی منقوش شده از این دوره در نقاط مرکزی تپه شناسایی شده است.

این باستان‌شناس هدف از انجام این عملیات را آگاهی از فرهنگ‌های دوره‌ی پیش از تاریخ ایران با تمرکز بر منطقه شمال فارس بیان کرد و افزود: به دنبال بررسی‌های باستان‌شناسی چند سال پیش در شهرستان سمیرم صورت گرفته است.

تپه باستانی مش‌کریم که در جنوب شهر سمیرم قرار دارد، محوطه‌ای نسبتاً کوچک با ابعاد 30 در 40 متر و ارتفاع 2 متر است. این محوطه در سال 1391 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و قدمت آن به هزاره پنجم پیش از میلاد می‌رسد که معرف دوره‌ «باکان» در چارچوب توالی فرهنگ های پیش از تاریخ منطقه فارس است.

سفال و اشیای به دست آمده‌ دیگر نشان می‌دهد که این محوطه ارتباطات نزدیکی با مراکز مهم مرکز فارس در دشت مرودشت داشته است. چون بسیاری از نقوش این سفال‌ها، مشابه با نقوش هندسی، جانوری و گیاهی سفال‌های محوطه‌های دوره «باکان» به دست آمده در فارس است.

بر اساس این گزارش؛ دوره‌ «باکان» یکی از مهمترین فرهنگ‌های عصر مس سنگی ایران، مرحله مهمی در زمینه تغییرات اجتماعی -اقتصادی جوامع پیش از تاریخ ایران در فارس محسوب می‌شود.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها