سردرد و درد ناحیه فوقانی شکم از جمله مهم‌ترین علائم مسمومیت در دوران بارداری است.
کد خبر: ۷۲۵۰۱۹

دکتر اشرف‌السادات جمال، متخصص زنان و نازایی با بیان این خبر گفت: به بانوان توصیه می‌شود در دوران بارداری در صورت مشاهده علائم هشدار‌دهنده مانند سردرد، سرگیجه، تاری دید، دوبینی، درد در ناحیه سردل، حالت تهوع و استفراغ، ورم دست و پا، پف آلودگی و قرمزی نامتعارف یکی از اندام‌ها مانند دست یا پا، این نشانه‌ها را با سایر بیماری‌ها اشتباه نگیرند.

وی تاکید کرد: لازم است هر زمان که مادران باردار با علائم ذکر شده روبه‌رو شوند بسرعت به متخصص زنان و مامایی یا مراکز و بیمارستان‌های مجهز مراجعه کنند.

از آنجا که علائم مسمومیت حاملگی مشابه علائم بیماری‌ها و مشکلات دستگاه گوارش است مادران باردار نباید درد سردل یا استفراغ را با بیماری‌های داخلی یا گوارش اشتباه بگیرند و خود را با انواع آنتی‌اسید‌ها درمان کنند؛ چرا که این علائم مخصوص مسمومیت حاملگی از نوع شدید است که در دسته‌بندی بیماری‌های اورژانس زنان باردار قرار می‌گیرد.

هیچ ماده غذایی به​تنهایی باعث لاغری نمی‌شود

مسئول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران درباره تاثیر برخی مواد غذایی بر کاهش وزن گفت: هیچ ماده غذایی به خودی خود باعث لاغری نمی‌شود.

برلیانت بزرگمهر، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: فقط مواد غذایی می‌تواند باعث لاغری شود که با چربی ترکیب شود و دفع چربی را از بدن افزایش دهد که در چنین صورتی نیز با افزایش دفع چربی، مواد محلول در چربی همچون ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز از بدن دفع می‌شود و شخص را دچار سوء‌تغذیه می‌کند. پس لاغری با موادغذایی از نظر علم تغذیه مورد تائید نیست.

وی تاکید کرد: بهترین روش لاغری شامل استفاده از تمام گروه‌های غذایی یعنی نان و غلات، سبزیجات، میوه‌جات، لبنیات، گوشت قرمز و سفید، تخم‌مرغ و حبوبات در کنار فعالیت‌های ورزشی چون پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی یا انجام حرکات منظم روزانه می‌شود.

چاقی، سن بلوغ کودک را کاهش​می‌دهد

یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم با هشدار نسبت به شیوع چاقی میان کودکان طی سال‌های اخیر گفت: پایین آمدن سن بلوغ از پیامدهای شیوع چاقی در کودکان است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی ربانی افزود: تغییر فرهنگ غذایی از غذاهای سنتی به سمت غذاهای آماده بویژه فست‌فودها و بی‌تحرکی از عمده دلایل چاقی میان کودکان است که این امر سلامت آنها را مورد تهدید قرار داده است. چاقی خیلی شدید، سبب بلوغ دیررس و چاقی خفیف باعث پایین آمدن سن بلوغ می‌شود که هر دو پیامدهای منفی زیادی را در کودکان به دنبال دارد.

اکنون در شهرهای بزرگ بویژه در تهران با معضل چاقی خفیف و بلوغ زودرس مواجه هستیم که در صورت بی‌توجهی به این پدیده و ادامه سبک فعلی زندگی با چاقی شدید کودکان روبه‌رو خواهیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها