صالحی: واحد تولیدی دی‌اکسید اورانیوم غنی شده در چارچوب توافق با 1+5 در مدار قرار گرفت

راه‌اندازی یکی دیگر از​حلقه‌های چرخه سوخت هسته‌ای

در جهت تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای در کشور، واحد تولید دی‌اکسید اورانیوم غنی‌شده دیروز در مدار قرار گرفت.
کد خبر: ۷۰۸۸۳۴

توسعه تاسیسات هسته‌ای کشورمان درحالی پی گرفته می‌شود که آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی، اولین گزارش ماهانه خود در مورد اقدامات ایران در اجرای توافق تمدید چهار ماهه را روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرد. در این گزارش، برای هفتمین‌بار طی دوره توافق هسته‌ای، پایبندی ایران به الزامات داوطلبانه تائید شده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم راه‌اندازی این واحد گفت: راه‌اندازی واحد تولید دی‌اکسید اورانیوم غنی شده کمتر از 5 درصد در مجتمع یو.سی.اف اصفهان در چارچوب توافق با 1+5 انجام شده است. به گزارش ایرنا، معاون رئیس‌جمهور افزود: امروز شاهد افتتاح یکی از حلقه‌های چرخه سوخت هسته‌ای بویژه در ارتباط با تولید سوخت رآکتور هسته‌ای بوشهر هستیم.

صالحی گفت: واحد A103 با ابتکار فرزندان این مرز و بوم طراحی و راه‌اندازی شده که نتیجه آن به نفع ملت ایران است.

تبدیل UF6 به پودر اکسید اورانیوم

وی افزود: در این واحد UF6 تبدیل به پودر اکسید اورانیوم غنی شده کمتر از 5 درصد می‌شود. صالحی ادامه داد: راه‌اندازی این واحد در چارچوب تفاهم‌نامه 1+5 که قرار بود بخشی از تولیدات با غنای کمتر از 5 درصد را تبدیل به اکسید کنیم، صورت گرفته است. این فرآیند شروع شده است و به تعهد خود عمل کرده‌ایم. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اگر حمایت و تشویق رهبر معظم انقلاب در عبور از تنگناها نبود به یقین نمی‌توانستیم به این جایگاه برسیم. وی خاطرنشان کرد: خرید این تجهیزات از خارج کشور با محدودیت روبه‌رو بود و این محدودیت‌ها باعث شد که ما روی پای خود بایستیم. وی تولید این تجهیزات را دارای کاربردهای بسیاری در دیگر صنایع علاوه بر صنعت هسته‌ای دانست و گفت: صنعت هسته‌ای با بالاترین استاندارد کار می‌کند.

خرابکاری‌ها مانع پیشرفت هسته‌ای نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز مراکز علمی، صنعتی و پژوهشگاه‌ها از انزوا خارج شده و به خودباوری رسیده‌اند و آنچه که به ذهنشان برسد، می‌توانند برای عملی کردن آن پیش بروند. صالحی یادآوری کرد: دشمنان ما در سال‌های پس از انقلاب سعی کرده‌اند با ترور، تحریم، جاسوسی و خرابکاری صنعتی، ما را از مسیر خودباوری و خودکفایی مایوس کنند.

وی افزود: با وجود شهادت بهترین فرزندان این مرز و بوم در این مسیر و خرابکاری‌های صنعتی باز هم حیله و مکر آنها نتوانست صنعت ما را با مانع روبه‌رو کند، زیرا هوشیاری ما در صنعت بویژه صنعت هسته‌ای از مکر دشمنان جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور باوجود زمزمه‌هایی که درصدد ناامید کردن افکار عمومی بودند، با درایت رئیس‌جمهور با قوت و اقتدار پیش رفته است. صالحی همچنین از اجرای بیش از 450 طرح تحقیقاتی در این مرکز خبر داد و گفت: این طرح‌ها کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف کشور خواهد داشت که به محض تکمیل به اطلاع ملت ایران می‌رسد.

سردار دهقان: بازدید مجدد آژانس از پارچین موضوعیت ندارد

همزمان با آغاز به‌کار یک واحد جدید در تاسیسات هسته‌ای کشورمان، سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشستی خبری درباره این‌که آیا درست است اجازه بازدید از پارچین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده شده است، گفت: آژانس بررسی‌ها و بازدیدهای خود را از پارچین انجام داده و هیچ دلیلی برای دادن دسترسی مجدد وجود ندارد؛ ضمنا آژانس نیز این مساله را پذیرفته‌ که مساله‌ای در پارچین وجود نداشته است. ممکن است در طول بازدیدها پرسش‌هایی ایجاد شود، ولی هم‌اکنون پرسش جدیدی مطرح نشده و پرسش‌های مطرح شده همان پرسش‌هایی قبلی است.

وی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به پرسش‌ها و ابهامات مطرح شده از سوی آژانس بارها پاسخ داده و ابهام جدیدی در این مورد مطرح نشده است.

وی با تاکید بر این‌که ما اطلاعات دانشمندان دفاعی خود را به کسی نخواهیم داد، تصریح کرد: این موضوع از طرف ما پذیرفتنی نیست و نه‌تنها اسامی را در اختیار قرار نمی‌دهیم بلکه اطلاعاتی نیز در این زمینه به کسی نخواهیم داد، چون پذیرش این درخواست به معنای پذیرفتن ادعای مطرح شده از سوی قدرت‌های استکباری مبنی بر حرکت ایران در جهت ساخت تسلیحات هسته‌ای است که از اساس حقیقت ندارد.

دهقان درباره این‌که گفته می‌شود آژانس از ایران پرسش‌های جدیدی درباره چاشنی‌های انفجاری داشته، گفت: آژانس سوال جدیدی مطرح نکرده و همان پرسش‌های قدیمی بود که پاسخ داده شد و ابهام جدیدی مطرح نشده است.

وی اطلاعات مطرح شده و ادعاهای آژانس را بر پایه اطلاعات گروه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی بویژه منافقین دانست و افزود: توصیه ما به آژانس این بوده که با توجه به شفافیت برنامه هسته‌ای ایران هیچ دلیلی وجود ندارد که اطلاعات از منافقین گرفته شود و غیرطبیعی است کسانی که مدعی هستند بدون سند کاری نمی‌کنند و براساس اطلاعات این گروهک‌ها ادعای خود را مطرح کنند.

توان موشکی ایران موضوع مذاکره نخواهد بود

دهقان تاکید کرد: در مذاکرات و برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و غرب بحث موشکی مطرح نبوده و نیست و هیچ‌گاه توان موشکی ایران موضوع مذاکره با هیچ‌کس نبوده و نخواهد بود. وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امروز ما با استقبال و پیشگامی کشورها در همکاری با ایران و تعریف همکاری‌های جدید هستیم که همان دیپلماسی دفاعی است و گام‌های جدی در دیپلماسی دفاعی برداشته شده است و ما اعلام می‌کنیم که رویکردمان دفاعی است؛ البته به دنبال بازدارندگی موثر در حوزه دفاعی هستیم که در آن موفق هم بوده‌ایم.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی کمک ایران به عراق در مقابله با داعش تصریح کرد: ما رسما اعلام کردیم در کمک‌رسانی و پشتیبانی از دولت و ملت عراق در زمینه مقابله با تروریست‌ها کوتاهی نمی‌کنیم اما در بحث کمک نظامی معتقدیم که ملت و دولت عراق با محوریت مرجعیت توان مقابله با داعش را دارند و نیازی به حضور مستقیم ایران در عراق برای مقابله با داعش نیست.

توضیح دهقان درباره قرارداد اس 300

وزیر دفاع با اشاره به ماجرای سامانه‌های اس 300 روسی و تحویل ندادن آنها به ایران نیز گفت: زمانی ما قراردادی را با روسیه برای تحویل سامانه اس ۳۰۰ داشتیم و در مقطعی به‌دلیل تحریم‌ها این موضوع از طرف روسیه لغو شد، در حالی که ما معتقد بودیم هیچ بندی از تحریم‌ها موجب تعرض به قراردادهای قبلی ایران و لغو آن نمی‌شود.

وزیر دفاع متوقف شدن این قرار داد را به‌دلیل بده بستانی بین آمریکا و روسیه خواند و افزود: رژیم صهیونیستی نیز تلاش‌های بسیاری را برای لغو این قرار داد انجام داد. وی با بیان این‌که قرارداد اس300 را متوقف شده نمی‌دانیم، اظهار کرد: هم بنده و هم رئیس‌جمهور در دیدار با روس‌ها بر آن تاکید کرده‌ایم و آنها علاقه دارند که این قرارداد را به شکل دیگری اجرا کنند.

دهقان ادامه داد: حرف ما این بوده که قرارداد اصلی را اجرا کنند تا استقلال سیاسی روسیه هم حفظ شود. وی گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم آنچه را که قرارداد کردیم ، بگیریم.

رونمایی از 4 محصول جدید وزارت دفاع

سردار دهقان همچنین از رونمایی چهار محصول جدید در حوزه‌های موشکی، هوایی و نقشه‌برداری خبر داد و گفت: این نمایشگاه با نام «خودباوری و مدیریت جهادی» روز یکشنبه (امروز) توسط رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای نهاجا، هواپیمای جت آموزشی است که طراحی و نمونه اولیه آن تولید شده و احتمالا تا پایان سال رونمایی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جنگنده قاهر امسال به پرواز در می‌آید یا خیر گفت: این اتفاق امسال رخ نمی‌دهد. وی همچنین اضافه کرد: برنامه پرتاب ماهواره به فضا در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده است و آهنگ این برنامه کند نشده و امیدواریم که در سرفصل‌های خود اخبار آن را در اختیار مردم قرار دهیم. دهقان با بیان این‌که در آینده نزدیک شاهد ورود وزرای دفاع کشورهای بزرگ به ایران خواهیم بود، گفت: اطلاعات مربوط به این توافقات در زمان خود اعلام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها