راهپیمایان روز قدس، اتحاد جهان اسلام در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها را به نمایش گذاشتند

خروش بی‌سابقه در حمایت از غزه

همزمان با هجدهمین روز تجاوز صهیونیست‌ها به غزه و در حالی‌که آمار شهدای فلسطینی اندک‌‌اندک به یکهزار شهید نزدیک می‌شود، دیروز میلیون‌ها نفر از ایرانیان روزه‌دار در قریب به 800 شهر کشور راهپیمایی روز قدس را برگزار کردند.
کد خبر: ۶۹۹۴۵۳

به ‌گزارش جام‌جم، در این راهپیمایی باشکوه که همزمان با تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به نوار غزه و با حضور کم‌نظیر ایرانیان برگزار شد، راهپیمایان با سر دادن شعار «مرگ بر اسرائیل»، خشم و انزجار خود را از نسل‌کشی صهیونیست‌ها به نمایش گذاشتند. در این راهپیمایی مردم شعارهای دیگری چون «مرگ بر آمریکا»، «نصر من الله و فتح قریب»، «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن»، «الله‌اکبر» و «مرگ بر داعش صهیونیستی» نیز سر دادند. در طول مسیر این راهپیمایی در تهران که از سوی 3300 خبرنگار و عکاس پوشش داده می‌شد، صندوق‌های کمک به مردم غزه در طول مسیر‌های راهپیمایی در نظر گرفته شده بود و در حاشیه آن، نمایشگاه نقاشی با موضوع غزه و حضور ده‌ها نقاش در میدان انقلاب برگزار شد. در کنار راهپیمایی مراسم روز قدس در تهران جمعی از آبادانی‌های مقیم تهران به نواختن سازهای سنتی خود به نشانه عزا و سوگواری پرداختند. این اقدام پس از آن انجام شد که به پیشنهاد نمایندگان پارلمان‌های حاضر در اجلاس تروئیکای بین‌المللی مجالس اسلامی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، روز قدس امسال در حمایت از مردم مظلوم غزه به‌عنوان عزای عمومی اعلام شد. در راهپیمایی روز قدس امسال عروسک‌های نماد کودکان کفن‌پوش غزه در دست مادران ایرانی بود و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل نیز به آتش کشیده شد.

در راهپیمایی دیروز، اقشار مختلف مردم از طلاب و علمای حوزه علمیه گرفته تا سینماگران، کارگران، دانشجویان، دانش‌آموزان، اقلیت‌های مذهبی از جمله کلیمیان، ارامنه و زرتشتیان ایرانی و مسئولان مختلف کشور در صفوف راهپیمایی حضور داشتند و با حضور در کنار یکدیگر، اتحاد ایران اسلامی در حمایت از آرمان آزادی قدس شریف را نشان دادند.

راهپیمایان در پایان حضور در مراسم روز قدس امسال با صدور قطعنامه‌ای تاکید کردند: «ما ملت مسلمان و انقلابی ایران، ضمن محکوم کردن حمله ددمنشانه صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطینی بویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌دفاع، جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه را مصداق «جنایت جنگی» و نسل‌کشی دانسته و از مجامع جهانی حقوق بشری و نیز کشورهای سازمان همکاری اسلامی و دیگر نهادها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم با پرهیز از اعلام مواضع خنثی و بی‌اثر، در جهت محکومیت و مجازات سران رژیم جعلی صهیونیستی به عنوان جنایتکاران جنگی، اتخاذ تصمیم‌های جدی و عملی را در دستور کار خود قرار دهند.» راهپیمایان در این قطعنامه با تاکید بر ضرورت اتحاد گروه‌های فلسطینی و نیز یکپارچگی جهان اسلام در مقابل رژیم صهیونیستی تصریح کردند: «ما ملت موحد و متحد ایران اسلامی، فتنه داعش و جنگ تروریست‌های تکفیری ـ بعثی در عراق و سوریه را جنگ نیابتی آنها از سوی نظام سلطه و حاصل نقشه مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه برای تضعیف محور مقاومت اسلامی، دامن زدن به اسلام‌هراسی و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمین دانسته و قاطعانه اعلام می‌کنیم که آحاد امت اسلامی با تبعیت از قرآن کریم و تعالیم پیامبر اعظم(ص) همچون «بنیان مرصوص» و در صفی واحد برابر توطئه‌های استکبار ایستاده و اجازه نخواهند داد دشمنان اسلام با مساله‌سازی‌های انحرافی ظرفیت‌های جهان اسلام و مسلمانان را از توجه به قدس و فلسطین منحرف سازند.»

‌ ملت فلسطین آرام نخواهد نشست

در پایان این راهپیمایی باشکوه، جانشین فرمانده کل سپاه در جمع راهپیمایان با بیان این‌که امروز دیگر هیچ نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی برای صهیونیست‌ها امن نیست، گفت: برد موشک‌های مقاومت فلسطینی بسیار فراتر از انتظار صهیونیست‌هاست. به گزارش فارس، سردار حسین سلامی پیش از خطبه‌های نماز‌جمعه تهران با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری رژیم صهیونیستی، افزود: آمریکا و انگلیس با حمایت بی‌دریغ از رژیم اشغالگر قدس همواره به دنبال این بودند که میان مسلمانان رعب و وحشت ایجاد کنند و این ارمغان انگلیس و آمریکا برای جهان اسلام بود تا یک سرپل سیاسی برای استعمار در این منطقه ایجاد کنند. وی تاکید کرد: عصر پایان رژیم صهیونیستی فرا رسیده، نهضت‌های اسلامی مسلح شدند، موشک‌ها انبار شد و امروز می‌بینید که چگونه سلاح‌های مقاومت توانسته در گوشه‌ای از دنیای اسلام ماجرای غم‌انگیز تهاجمات وحشیانه رژیم صهیونیستی به ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین در غزه را مدیریت کند و ابتکار عمل سیاسی را در صحنه جدید در دست بگیرد.

جانشین فرمانده کل سپاه، جنایات اخیر غزه را محصول مشترک سیاست آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای اسلامی مرتجع دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا دانست. سلامی با بیان این‌که امروز دیگر هیچ نقطه‌ای در سرزمین‌های اشغالی برای صهیونیست‌ها امن نیست، گفت: جنگ 33 روزه، 22 و 8 روزه موجب شکل‌گیری حماسی مقاومت شد و امروز موشک‌های مقاومت فلسطینی بسیار فراتر از انتظار صهیونیست‌هاست.

سردار سلامی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: شما درختان بی‌ریشه‌ای هستید که از سوی انگلیسی‌ها در سرزمین‌های اسلامی کاشته شده‌اید، ما شما را خانه به خانه تعقیب خواهیم کرد و انتقام قطره قطره خون شهیدانمان را در فلسطین خواهیم گرفت و این نقطه آغاز بیداری ملت‌های مسلمان برای شکست دادن شماست. سردار سلامی گفت: ما مطمئنیم سنت‌های الهی تحقق خواهد یافت و سرانجام جهان اسلام گورستان سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، متحدان مرتجع منطقه‌ای آنان خواهد بود و بیرق اسلام برافراشته خواهد ماند.

همچنین صلاح‌ زواوی، سفیر فلسطین در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در روز جهانی قدس هدف از دشمنی با اسلام و تلاش برای تجزیه و ایجاد تفرقه بین مسلمانان را تحقق طرح از نیل تا فرات اسرائیل دانست.

خاتمی: حمایت ایران از فلسطین همه‌جانبه است

سیداحمد خاتمی، امام‌جمعه موقت تهران نیز دیروز حمایت از مظلوم را از مصادیق بارز تقوا دانست و خاطرنشان کرد: ضدیت با رژیم صهیونیستی محور وحدت ملت ماست، آنهایی که در فتنه 88 در روز قدس گفتند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» جماعت بریده از ملت بودند و اگر امروز هم فکرشان همین باشد همچنان جماعت بریده از ملت هستند زیرا مردم در راهپیمایی امروز شعار «هم غزه، هم لبنان، جانم فدای اسلام» سر دادند.

خاتمی حمایت ایران از فلسطین را همه‌جانبه دانست و تصریح کرد: به تعبیر معاون جنبش جهاد اسلامی، آنها از نان تا فشنگ مدیون امت اسلامی ایران هستند و اگر این حمایت‌های شایسته ایران اسلامی نبود، امروز رژیم صهیونیستی کل غزه را اشغال کرده بود. این‌که اسرائیل امروز زمینگیر شده نیز معنایش این است که ایران دینش را به فلسطین ادا کرده است.

وی پیگیری رژیم صهیونیستی برای برقراری آتش‌بس را معنادار خواند و اظهار کرد: آنها در این 18 تا توانستند وحشیگری کردند و فوق تصور بشر آدم کشتند. در عین حال نتانیاهو به همراه همکار جنایتکارش، کری به این کشور و آن کشور می‌روند تا مقاومت را راضی به آتش‌بس ظالمانه کنند.

خاتمی، سکوت سران کشورهای مرتجع منطقه را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه وجدان بیدار جهانیان به پا خاسته و در گوشه و کنار جهان راهپیمایی‌هایی برگزار می‌کنند، اما این کافی نیست بلکه باید به دولت‌ها فشار بیاورند که حمایت‌هایشان را از رژیم صهیونیستی قطع کنند. وی گروهک‌های تکفیری مثل داعش، النصره و طالبان را عروسک‌های کوکی دنیای استکبار نامید و گفت: این همه به دروغ دم از اسلام می‌زنید و به دشمنان اسلام کمک می‌کنید چرا در غزه که به مسلمان‌ها حمله شده به حمایت از مسلمانان نمی‌آیید؟ پس شما دروغ می‌گویید که می‌خواهید به اسلام کمک کنید.

در حاشیه این راهپیمایی باشکوه، مراجع تقلید حاضر در صفوف راهپیمایان، سران سه قوه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس و بسیاری دیگر از مسئولان چهره‌های مختلف سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگاران، بر ضرورت پیگیری آرمان مردم فلسطین و مقابله با تجاوزگری صهیونیست‌ها تاکید کردند.

روایت رسانه‌های غربی از راهپیمایی امسال

همزمان با حضور میلیونی مردم روزه‌دار کشورمان در راهپیمایی روز قدس که همزمان با سراسر جهان برگزار شد، رسانه‌های غربی با اذعان به مشارکت گسترده مردم مسلمان کشورمان در این راهپیمایی نسبت به خشم مردم از جنایات صهیونیست‌ها لب به اعتراف گشودند.

در همین راستا خبرنگار سی.‌ان.‌ان در گزارشی درباره راهپیمایی روز قدس در تهران تاکید کرد به دلیل درگیری‌های خونین در غزه، راهپیمایی امسال دارای شور و حرارت بیشتری بود و مردم بیشتری در آن شرکت کردند. سی‌.ان.‌ان در گزارش خود تاکید کرده است که «مردم سراسر ایران با حضور در خیابان‌ها از مردم فلسطین حمایت کرده و همبستگی خود را با مردم غزه نشان دادند.» خبرگزاری فرانسه نیز به بازتاب تظاهرات گسترده مردم ایران در حمایت از مردم فلسطین و در اعتراض به اسرائیل پرداخت و نوشت: با توجه به حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتار بیش از 800 نفر از مردم فلسطین که تعداد زیادی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، حضور مردم در این تظاهرات پررنگ‌تر از سال‌های پیش به نظرمی‌رسد. شبکه خبری الجزیره هم اعلام کرد که «ایرانیان همواره بر برپایی مراسم روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان اصرار داشته‌‌اند و روز قدس امسال با اعتراض به تجاوز اسرائیل به نوار غزه که تاکنون بیش از 800 شهید برجا گذاشته،‌ تمایز یافته است.» تلویزیون بی بی سی فارسی هم حال و هوای مراسم روز قدس امسال را متفاوت از سال های گذشته اعلام کرد. دویچه‌وله آلمان هم در گزارشی از راهپیمایی روز قدس در اروپا، گزارش داد که مردم برلین در حالی که تصاویر آیت‌الله خامنه‌ای و پرچم فلسطین را در دست دارند، بر ضد اسرائیل شعار می‌دهند.

راهپیمایی کم‌نظیر روز قدس امسال که در شهرهای مختلف اردن، عراق، بحرین، یمن، نیویورک و... برگزار شد، دیروز در صدر اخبار و گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت.

ضرغامی: هلوکاست واقعی در غزه جریان دارد

رئیس سازمان صدا و سیما، حضور مردم را در راهپیمایی روز قدس امسال بی‌سابقه خواند و گفت: بدون تردید این راهپیمایی باشکوه‌ترین و متراکم‌ترین راهپیمایی روز قدسی بود که تا امروز دیده‌ام و این به دلیل آن است که امروز همراه با افکار عمومی جهان همه احساس وظیفه می‌کنند که از ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند.

عزت‌الله ضرغامی در حاشیه راهپیمایی دیروز با بیان این​که روز قدس ، روز هنر نمایی ملت هاست اظهار کرد: رسانه ملی تلاش می کند صدای مردمی باشد که تریبون ندارند ولی حضور پر شور آنان در سراسر دنیا لرزه بر اندام استکبار انداخته است.وی با تاکید بر این​که یک قطره از خون شهدای غزه به هدر نمی رود، افزود: نام هر کودک شهید به عنوان فرمانده‌ای بزرگ در تاریخ مقاومت فلسطین ثبت خواهد شد.

رئیس صدا و سیما در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سکوت برخی کشورهای عرب و نداشتن واکنش مناسب سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خاطرنشان کرد: به نظر من فرصت خوبی ایجاد شده تا یک بار دیگر رسوایی مجامع بین‌المللی و رسانه‌های استکباری روشن بشود. ضرغامی اظهار کرد: امروز در غزه هلوکاست واقعی در جریان است و در این شرایط سکوت و توجیه کردن جنایات صهیونیست‌ها از نظر من بیش از پیش نمایانگر مظلومیت ملت فلسطین و رسوایی آنهایی است که با تبلیغات گسترده دم از حقوق بشر می‌زنند، ولی ذره‌ای به حقوق بشر اعتقادی ندارند.

وی با بیان این​که افکار عمومی دنیا از «حقوق بشر» و «جریان آزاد اطلاعات» دو قربانی بزرگ تاریخی در این روزها سوال می​کنند، افزود:حوادث غزه رسواکننده شبکه های ماهواره ای و امپراطوری رسانه ای استکبار جهانی است.

رئیس سازمان صدا و سیما روز قدس را پرنفوذترین حرکت و حضور گسترده جهانی دانست و گفت: رژیم صهیونیستی در این روز می‌بیند که همه افکار دنیا با فلسطین همراه است.ضرغامی همچنین در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر این‌که کشوری که مشروعیت داشته باشد به این شکل دست به جنایت نمی‌زند، گفت: این حمله‌های وحشیانه نشان می‌دهد که آنها خودشان هم قبول دارند که مشروعیت ندارند و افسارگسیخته دست به جنایت می‌زنند که در طول تاریخ مشاهده نشده است.وی با بیان این‌که در طول این سال‌ها توطئه‌های زیادی برای کمرنگ کردن روز قدس انجام شده است، افزود: به عنوان مثال می‌توانیم به حوادث سال 88 اشاره کنیم که عده کمی تلاش کردند این روز را کمرنگ جلوه دهند. اقلیتی بسیار ناچیز، شعار نه غزه، نه لبنان را سردادند و کسی هم با آنها کاری نداشت اما بزودی متوجه شدند این شعارها کف روی آب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها