آی آدم​ها! باغ سیب کرج دارد می​خشکد

رویش گسترده علف‌های هرز در باغ سیب کرج به عنوان نماد و ریه تنفسی این شهر، نشان می‌دهد که همچنان اراده‌ای برای ساماندهی این میراث طبیعی استان البرز وجود ندارد.
کد خبر: ۶۹۶۳۵۵
آی آدم​ها! باغ سیب کرج دارد می​خشکد

هنوز 4 ماه از قطع 2000 درخت سیب در این باغ نمی‌گذرد که خبر می‌رسد این باغ که قرار بود مورد توجه و رسیدگی مسئولان قرار گیرد، همچنان مطرود و به حال خود رها شده و رویش علف‌های هرز به مشکل دیگری برای آن تبدیل شده است.

رویش گسترده علف‌های هرز بویژه در قسمت شرقی پارک تا بالای حصارهای بتنی پیش رفته، به گونه‌ای که ارتفاع آنها در مواردی به بلندی درختان می‌رسد و فضا را برای نفس کشیدن درختان تنگ کرده‌اند.

یکی از شهروندان جوان منطقه با ابراز نگرانی از وضع باغ سیب و با بیان این‌که هیچ سالی باغ سیب را این‌گونه رها شده ندیده بود، به مهر گفت: اگر پشت این علف‌های بلند و حجیم جنایت یا خلافی در حال رخ دادن باشد، کسی متوجه نمی‌شود. دست‌کم قبل از وعده احداث پیاده‌رو و آبادسازی باغ، نیمچه حصاری از سیم خاردار وجود داشت که مانع ورود افراد به داخل باغ می‌شد.

یک شهروند دیگر مهرشهری با اشاره به وعده احداث پیاده‌رو در حوالی این باغ گفت: پیاده‌رویی که برای آن چند درخت را قطع کرده‌اند، اکنون به زباله‌دانی تبدیل شده و از آن پیاده‌روی قبلی هم که عصرها مردم در آن قدم می‌زدند و به یمن درختان سرحال هوایی تازه می‌کردند، اثری جز موزاییک‌های خرد شده، خاک، تکه‌های بریده شده از درختان و زباله چیزی نمانده است.

وی با ابراز تردید نسبت به وعده‌های داده شده نسبت به بازکاشت درختان قطع شده باغ افزود: جایی که جلوی چشم مردم است، این‌گونه در حال نابودی است، چه برسد به داخل باغ.

در همین حال، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج مسئولیت این امر را متوجه متولیان باغ دانست و گفت: باغ سیب در مالکیت بنیاد مستضعفان و جانبازان است و سازمان پارک‌ها براساس قانون فقط می‌تواند نسبت به قطع درختان اعتراض و موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.

عباس زارع افزود: متاسفانه به بخش شرقی باغ رسیدگی نمی‌شود و در این بخش زمین‌های زراعی وجود دارد و کمتر درختی دیده می‌شود، اما با این حال وضع موجود مورد رضایت نیست.

وی یادآور شد: پس از اتفاقاتی که در این باغ افتاد، با پیگیری‌های قضایی، متخلفان به جایگزینی درختان قطع شده، مکلف شدند و بیش از 2000 اصله نهال در این باغ کاشته شد. علاوه بر این متولیان برای احیای باغ سیب طرحی ارائه داده‌اند که به جای درختان خشک و نیمه‌خشک، نهال‌های جدید کاشته شود.

زارع با بیان این‌که طرح یاد شده دارای نواقصی است، افزود: این طرح اکنون در کمیته‌ای متشکل از سازمان‌های مختلف در حال بررسی است تا پس از اصلاح طرح و تصویب نهایی برای احیای کامل باغ سیب به مرحله اجرا درآید.

اواسط فروردین امسال عباس زارع، مدیر‌عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج از قطع غیرمجاز 2000 درخت در باغ سیب کرج خبر داد و در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان شهرداری و سازمان بنیاد مستضعفان منعقد شده‌، مقرر شده بود این نهاد 350 درخت از درختان نیمه خشک و آفت‌زده محدوده خاصی از باغ سیب کرج را برای انجام طرح‌های عمرانی قطع کند، ولی این نهاد در تعطیلات نوروز و بدون مجوز قانونی به قطع بیش از 2000 درخت در قسمت‌های مختلف این باغ اقدام کرده است.

پس از رسانه‌ای شدن این حادثه تلخ، همایش‌های مردمی زیادی در کرج برگزار و مردم خواستار رسیدگی به این موضوع شدند که در نهایت پای قانون به این موضوع کشیده شد و به حکم دستگاه قضا و با شکایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج، متولیان نگهداری از باغ محکوم و به بازکاشت درختان قطع شده مکلف شدند.

سرانجام با پیگیری‌های انجام شده و حکم مرجع قضایی مبنی بر واکاری درختان قطع شده باغ، این دستور توسط نهاد متخلف به اجرا در آمد و 2000 درخت قطع شده، بازکاشت شد.

زارع نیز از انجام اقداماتی برای نگهداری صحیح باغ‌سیب توسط بنیاد مستضعفان خبر داد و گفت: اما این اقدامات کافی نیست و سازمان پارک‌ها و فضای سبز همچنان نسبت به این امر اعتراض دارد و اگر بنیاد مستضفان نسبت به نگهداری صحیح باغ سیب، به طور کامل اقدام نکند، امکان انتقال امور نگهداری باغ سیب از بنیاد مستضعفان به سازمان پارک‌ها و فضای سبز کرج وجود دارد.

باغ 350 هکتاری سیب مهرشهر کرج در دهه 50 ایجاد شد و یکی از فضاهای سبز این کلانشهر محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
۰
۰
حتی به درختان زیبای سیب هم رحم نمی كنند اسراف و ناشكری خداست

نیازمندی ها