منابع خبری از تاسیس شاخه داعش در اردن متشکل از 200 نفر گزارش دادند

نصرالله: آماده جنگ با داعش هستیم

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنانی اعلام کرد حزب‌الله برای جنگ با گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق آماده است. این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی در حال بازپس گرفتن مناطق تصرف شده از سوی داعش بوده و آمریکا نیز بیش از 200 سرباز خود را برای حفاظت از سفارتخانه‌اش به بغداد فرستاده است. این امر می‌تواند به معنای دخالت عملی آمریکا در ناآرامی‌های عراق باشد.
کد خبر: ۶۸۵۳۲۴

به گزارش ایسنا، سیدحسن نصرالله که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد پیشاهنگی گروه المهدی با فرماندهان پیشآهنگ در چند منطقه دیدار داشت، اظهار کرد: حزب‌الله اجازه تخریب مقدسات در شهرهای نجف، کربلا و سامرا را در عراق نمی‌دهد. در سوریه گفتیم که حضرت زینب(س) دوبار به اسارت گرفته نخواهد شد و در عراق نیز می‌گوییم زمان آن که کسی در جهان بتواند مقدسات دینی ما را در نجف، کربلا و سامرا تخریب کند یا به آنها هتک حرمت کند، پایان یافته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: مردم ایران و ملتی حامی مقاومت و علمای دین تا زمانی که حضور داشته باشند و تا زمانی که مردی به نام علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران حضور داشته باشد، هیچ چیزی برای مقدسات ما در جهان رخ نخواهد داد. نصرالله خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) گفته بودند ما هرچه داریم از عاشوراست و من می‌گویم ما هر چه داریم از برکات خمینی است.

دبیرکل حزب‌الله در همین حال تصریح کرد: در عراق خیانتی از سوی افسران وابسته به حزب بعث رخ داده است. وی همچنین سوالاتی را پیرامون نقش برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه در قبال رخدادها در عراق و طرفی که از رخداد‌های عراق سود می‌برد، مطرح کرد و علامت سوالی را درخصوص حقیقت موضع آمریکا ترسیم کرد. نصرالله با بیان این‌که صداهای برخی علیه مداخله حزب‌الله در سوریه بالا رفته است، عنوان کرد: چرا ما این صداها را در محکومیت داعش نمی‌شنویم؟ اگر ما در زمان و روشی مناسب در سوریه مداخله نکرده بودیم، یقینا داعش اکنون در بیروت بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین بر لزوم انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن و پایان دادن به خلأ به‌وجود آمده تاکید کرد و گفت: ما خواهان رئیس‌جمهوری نیستیم که از پشت به مقاومت خنجر بزند. وی هرچند خرسندی خود را نسبت به اوضاع امنیتی داخلی مطرح کرد، اما گفت: این مساله به آن معنا نیست که اوضاع صددرصد به حالت طبیعی بازگشته است و باید همواره احتیاط پیشه کرد.

ادامه درگیری‌ها در عراق

بحران امنیتی عراق وارد هفته دوم شده است. اکنون پس از پیوستن شمار زیادی از مردم به ارتش، خبرهایی می‌رسد که حاکی از ادامه درگیری‌ها و تلفات سنگین تروریست‌ها در استان‌های این کشور است.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری العهد، نیروهای داعش پس از این‌که دو ضریح یونس و دانیال پیامبر را در موصل عراق بستند، تمام کارمندان این دو مرقد را به گروگان گرفتند. افراد مسلح داعش همچنین در شهر موصل مقبره‌های ابن الجزری و ابن‌الاثیر، صاحب کتاب الکامل را تخریب کرده و همچنین آثار باستانی را از این شهر به سمسارهای ترک فروختند.

شبکه سومریه نیوز عراق نیز از تلاش ناکام داعش برای حمله به بارگاه منتسب به امام رضا(ع) در جنوب کرکوک خبر داد. در همین حال یک منبع امنیتی در عراق اعلام کرد که بیش از 300 عضو داعش در تل‌عفر به هلاکت رسیدند و نیروهای امنیتی به پیشروی‌هایی در این منطقه دست یافتند. ستیزه‌جویان داعش از هفته گذشته کنترل شهرهای مهم موصل و تکریت را در اختیار داشته‌اند.

از سوی دیگر عبدالامیر الزیدی، فرمانده عملیات دجله از هلاکت 19 فرد مسلح وابسته به داعش و انفجار دو خانه بمبگذاری شده در دو ناحیه العظیم و المقدادیه در دیالی خبر داد. همزمان یک منبع مسئول در استان نینوا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که افراد مسلح برخی از ساختمان‌های دولتی در منطقه تل‌عفر را بجز در مناطق شمالی تحت تصرف خود دارند. خبرنگار شبکه روسیه الیوم به نقل از یک منبع رسمی گزارش داد که نیروهای عراقی همچنان کنترل منطقه تل‌عفر را با وجود حملات افراد مسلح در اختیار دارند.

همچنین اعلام شد نیروهای امنیتی عراق حمله داعش به شهر بعقوبه در 60 کیلومتری شمال شرق بغداد را خنثی کردند. این در حالی بود که تروریست‌ها سه محله بعقوبه را برای چند ساعت تحت اشغال داشتند. سرتیپ ستاد عبدالامیر محمدرضا زیدی، فرماندهی عملیات دجله گفت: افــراد مسلح با تیربار به شهر بعقوبه حمله کردند که با مقاومت نیروهای امنیتی در این شهر مواجه شدند.

در خبر دیگری اعلام شد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طی نامه‌ای به اعضای کنگره ابلاغ کرد که واشنگتن برای حمایت از شهروندان آمریکایی، سفارتخانه آمریکا در بغداد و دارایی‌های آمریکایی‌ها، 275 نیروی نظامی به عراق اعزام کرد. اوباما در این نامه تاکید کرده است که این نیروها در صورت لزوم آماده جنگ هستند. وی در نامه خود به کنگره تصریح کرد که این نیروها تا بهبود اوضاع امنیتی عراق در این کشور می‌مانند.

همچنین دولت بحرین، شب دوشنبه اعلام کرد تمامی دیپلمات‌های خود را از سفارت این کشور در بغداد فراخواند. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد به دلیل نگرانی‌های امنیتی در عراق 58 کارمند خود را از بغداد خارج و آنها را به اردن منتقل کرده است. بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از اقدامات تروریستی گروه داعش اعلام کرد که مواضع آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر عراق درباره تحولات کنونی این کشور حکیمانه و بسیار تاثیرگذار است. این خبرها درحالی منتشر می‌شود که وزارت خارجه عراق می‌گوید هیچ هیات دیپلماتیک خارجی این کشور را ترک نکرده و هیچ سفارتخانه‌ای در بغداد بسته نشده است.

داعش در اردن

در بحبوحه درگیری‌های داعش در عراق و سوریه، این گروه تروریستی از تاسیس شاخه خود در اردن خبر داد. به گزارش ایرنا، ابومحمد البکر، عضو گروه تروریستی داعـــش با اشاره به تاسیس شاخه این گروه در اردن که متشکل از 200 نفر است، گفت: هدف ما تشکیل خـــلافت اسلامی از طریق نظامی و غیر نظامی در منطقه است.

وی افزود: با گذشت زمان و با چشم‌پوشی از این‌که از چه مسیری باشد، اردن بزودی جزیی از خلافت اسلامی می‌شود، همان‌طور که هفته گذشته داعش با وحدت نیروهای خود توانست در عراق نفوذ و ارتش و دولت این کشور را در حمله‌ای غافلگیرانه شکست داده و به نزدیکی بغداد برسد.

دولت اردن، هیچ‌گونه واکنش فوری نسبت به تاسیس شاخه تروریست‌های داعش در این کشور نشان نداده، اما جلسه دوشنبه شب مجلس این کشور به بررسی وضع این گروه اختصاص داشت. حسین المجالی، وزیر کشور اردن در این جلسه با محکوم کردن محیطی که افراط‌گرایان را تغذیه می‌کند، خواستار تلاش بیشتر برای مبارزه با این تفکر تروریستی شد. مقام‌های اردن چندی پیش نیز شبکه ماهواره‌ای العباسیه وابسته به مخالفان نوری مالکی را که از امان برنامه پخش می‌کرد، تعطیل و همه کارکنان آن را بازداشت کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها