در پی اعلام حمایت دولت و وزارت اقتصاد از بورس و وعده اجرای برخی برنامه‌های اصلاحی، دیروز و در اولین روز کاری هفته، بورس به آرامی روند افزایشی را از سر گرفت.
کد خبر: ۶۴۶۴۱۴

در پی اعلام حمایت دولت و وزارت اقتصاد از بورس و وعده اجرای برخی برنامه‌های اصلاحی، دیروز و در اولین روز کاری هفته، بورس به آرامی روند افزایشی را از سر گرفت.

پنجشنبه و جمعه گذشته وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و معاونان وی در اظهاراتی جداگانه از بهبود وضع بورس از طریق حمایت از سهامداران خرد، حل موضوع قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و ورود گسترده سهامداران حقوقی به کارزار قیمت‌ها خبر دادند و به نظر می‌رسد این اظهارات دیروز توانست کمی جو بورس را کنترل کرده و به سهامداران از بهبود شرایط اعتماد و اطمینان ببخشد. هر چند معلوم نیست این وضع چقدر پایدار باشد از این‌رو باید تا نهایی شدن لایحه بودجه 93 صبر کرد.

در همین حال دیروز روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر دیدار وزیر اقتصاد با مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان بزرگ بازار سرمایه را به‌طور بسیار خلاصه منتشر کرد که در آن هیچ اشاره‌ای به جزئیات تدابیر در دست اجرا برای بهبود وضع بورس دیده نمی‌شود. اما نفس همین دیدار نیز احتمالا اثر روانی خود را بر شاخص‌ها برجا گذاشته است. بر این اساس شاخص کل بورس 16.5 واحد افزایش یافت و به عدد 79153.1 رسید. برخی شاخص‌های دیگر بازار سرمایه مانند شاخص بازار اول و 30 شرکت بزرگ افزایش یافت، اما این افزایش شامل همه شاخص‌ها نشد. با این حال شاخص فرابورس نیز رشد کرد و به عدد 727.9 رسید.

در همین حال ایرنا در تحلیلی نوشت: براساس آمارهای موجود، تعداد نمادهای مورد معامله در نخستین روز اجرای طرح حمایت از سهامداران خرد(دیروز، شنبه) در قیاس با روز کاری قبل 10 درصد افزایش یافته و از رقم 368 نماد به حدود 388 نماد رسیده است.

در معاملات دیروز بازار سهام، ارزش معاملات در قیاس با روز کاری قبل تغییری نداشت، اما تعداد خریداران 57.71 درصد افزایش یافت، به طوری که تعداد خریداران از 8913 به 14 هزار و 57 نفر خریدار رسیده است.

رشد 57.71 درصدی این نماگر حاکی از افزایش امیدواری و خرید تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران است.

صف فروش در بورس کاهش یافت

در همین حال مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار از کاهش صف فروش در بازار سرمایه خبر داد و گفت: صف فروش در این بازار در روز گذشته(شنبه) نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در چند سهم کاهش یافت.

محمودرضا خواجه‌نصیری اظهار کرد: هر چند دیروز ارزش و حجم معاملات پایین بود و میزان آن در حدود روز چهارشنبه هفته گذشته بود، اما از فشار عرضه‌ها کاهش یافت.

تغییر نحوه سفارش‌گیری در بورس تا اطلاع ثانوی

از سوی دیگر ناظر بازار بورس اعلام کرد: نحوه انجام معاملات در بازار سهام از روز گذشته تا اطلاع ثانوی تغییر می‌کند.

به گزارش سنا، در اطلاعیه ناظر بازار آمده است، از امروز تا اطلاع ثانوی، شرایط ورود سفارش‌های سمت فروش به شرح زیر تغییر می‌یابد:

بین ساعت 8 و 30 دقیقه تا 12 سقف مجاز ورود سفارش فروش از هر کد معاملاتی در هر نماد 2 درصد حجم مبنا یا 50 هزار سهم (هر کدام بیشتر باشد) خواهد بود.

بین ساعت 12 تا 12 و 30 دقیقه سقف مجاز فوق اعمال نخواهد شد، ولی سفارش‌های خرید و فروش صرفا با قیمت پایانی ساعت 12 انجام خواهد شد. سفارش‌های فروش وارده فقط از نوع انجام و ابطال (fill and kill) قابل ارسال است. در صورت رعایت نکردن شرایط فوق معاملات بیش از سقف مجاز اعلام شده باطل خواهد شد.

تاسیس صندوق تثبیت ریالی برای کمک به سهامداران خرد

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز از تاسیس صندوق تثبیت ریالی با استفاده از منابع سازمان بورس و دیگر نهادهای مالی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی اقتصادی و دارایی، شاپور محمدی، هدف از تاسیس این صندوق را تثبیت بیشتر بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: سازوکار راه‌اندازی این صندوق در معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد با همکاری سازمان بورس در حال بررسی است.

وی اظهار کرد: عملکرد صندوق تثبیت ریالی مشابه عملیات بازارگردانی خواهد بود و مزایایی برای صندوق مشابه با بازارگردانان، در کشورهای دیگر در نظر گرفته خواهد شد.

محمدی در باره نحوه عملکرد این صندوق تصریح کرد: این صندوق در شرایطی که نیاز به حمایت از سهامداران خرد در بورس احساس شود، وارد عرصه شده و با خرید بخشی از سهام آنها، موجب افزایش قدرت نقدشوندگی بازار می‌شود.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین از آغاز اجرای برنامه‌هایی در راستای حمایت از حقوق سهامداران خرد در ریز ساختارهای بازار خبر داد که به حمایت از حقوق سهامداران منجر خواهد شد.

شورای نگهبان: تعیین نرخ برای خوراک پتروشیمی ها ایراد دارد

شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس، بخش دیگری از ایرادهای این شورا به لایحه بودجه 93 کل کشور در بخش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را اعلام کرد.

به گزارش فارس، روابط عمومی شورای نگهبان اعلام کرد: لایحه بودجه 93 کل کشور مصوب جلسه بیستم بهمن 1392 مجلس در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ادامه نظر این شورا به‌شرح زیر اعلام می‌شود:

ـ نظر به این‌ که بند(ج) تبصره 21 الحاقی، از یک طرف بیان داشته که قیمت پایه خوراک واحدهای مذکور باید تا 25 درصد تعیین شود و از طرف دیگر مشروط به این کرده که از 15 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود، از این حیث بند مذکور دارای ابهام است و باید روشن شود.به این ترتیب با این نظر شورای نگهبان، به نظر می‌رسد راه مجلس و دولت برای تجدیدنظر در قیمت 15 سنتی خوراک پتروشیمی‌ها باز شده و از این جهت امیدواری بزرگی در بورس ایجاد و احتمالا اثرات آن در روزهای آینده قابل مشاهده خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها