سرقت سریال در حال پخش «آوای باران» توسط شبکه های ماهواره ای

برخی شبکه‏ های ماهواره ای فارسی زبان، کنداکتور خود را براساس تولیدات صداوسیما می‏ چینند!
کد خبر: ۶۳۴۷۴۶
سرقت سریال در حال پخش «آوای باران» توسط شبکه های ماهواره ای

اگر تا دیروز، تعدادی از شبکه‏های ماهواره‏ ای فارسی زبان به صورت اتفاقی و نامنظم با پخش سریالهای تولید داخل روز را به شب می‏ رساندند، حالا دیگر گویا با تکمیل آرشیو خود قصد دارند این روند غیرقانونی را نظم ببخشند.
به گزارش «بانی فیلم»، اگر دسترسی به شبکه‏ های ماهواره‏ای داشته باشید، شاید دیگر لازم نباشد برای تماشای سریال‏های وطنی، خود را با جدول پخش صداوسیما هماهنگ کنید، چون شبکه‏های آن ور آبی در کمال آرامش کنداکتور خود را با تولیدات برنامه سازان و هنرمندان داخل کشور می‏چینند ! «ساختمان پزشکان»،«مرد هزار چهره»، «راستش را بگو» ، «دزد و پلیس»، «ویلای من»، «پژمان»، «شبهای برره»، «سه در چهار»، «زن بابا» و ... از جمله مجموعه های مزبور هستند.
در جدیدترین نمونه، یکی از همین شبکه ها تبلیغ پخش سریالی را می‏کند که هم اکنون روی آنتن شبکه سوم سیماست و تازه به نیمه پخش رسیده. شبکه موسوم به ایران ای تی وی در اقدامی جالب و البته وقیحانه، یک آنونس جدید هم از مجموعه تلویزیونی «آوای باران» تهیه کرده و خبر از پخش آن می دهد. این شبکه اعلام کرده پخش این سریال را سه شنبه ساعت 20:30 خواهد داشت. البته این نخستین بار نیست که شبکه های ماهواره‏ای خارج کشور دست به چنین اقداماتی می زنند. پیش از این بارها از پخش غیر قانونی محصولات سینمای کشورمان در شبکه های مذکور نوشتیم. فیلم‏هایی چون «سعادت آباد»، «ورود زنده ها ممنوع»، «پیتزا مخلوط»، «هیس دخترها فریاد نمی‏زنند»، «گشت ارشاد»، «شکلات داغ»، «رسوایی» و... از جمله این آثار هستند که بعضاً بلافاصله پس از توزیع در شبکه ویدئویی، سر از این شبکه‏ها درآوردند. همین ماجرا سر مجموعه‏های تلویزیونی هم درمی‏آید و سالهاست که سریالهای ایرانی خوراک این شبکه‏ ها می‏شوند. اما نکته جالب خبر اینجاست که هنوز سریال از آنتن داخلی خداحافظی نکرده، به شبکه‏ های ماهواره‏ای می‏رسد. پیش از این مدتی طول می‏کشید تا سریال‏های ایرانی توسط شبکه‏ های ماهواره‏ای مورد سرقت قرار گیرند.

در واقع پیشتر، گردانندگان شبکه‏های ماهواره‏ای، منتظر می‏شدند تا پخش سریالها از شبکه‏های سیما به پایان برسد و سپس از طریق سروش سیما یا سایر شیوه‏ها به آنها دسترسی بیابند. به مرور زمان  با گسترده شدن راه‏های دسترسی به محتوای آنتن، شبکه های ماهواره‏ای سرعت خود را در پخش این سریال‏ها افزایش دادند. اخیراً هم که با ساخت آنونس های جدید، محصولات داخلی را به نام خود می زنند! در این باره هم مسوولان تلویزیون ظاهراً امکان پیگیری قضایی و استیفای حقوق هنرمندان را ندارند، چون تاکنون موانع قانونی مانع اقدامات شبکه های ماهواره ای نشده است.

 جالب اینجاست شبکه های ماهواره‏ای فارسی زبانی که دست به چنین کارهایی می زنند، به دلیل حضور در خارج از کشور و وجود قانون کپی رایت، جرات دست اندازی به سریال‏های ترکیه‏ای دوبله شده در شبکه های رقیب خود را ندارند و زورشان فعلا تنها به صداوسیما می چربد!

تنها واکنش جدی در این باره از سوی مجید رجبی معمار، مدیر اسبق شبکه تهران در پاییز سال 88 اتخاذ شد. وی در آن سال با موضع‏گیری در قبال پخش سریال «خط شکن» (مسعود تکاور) از شبکه ITN گفته بود: «گردانندگان شبکه ماهواره‏ای فارسی زبان ITN با هدف جذب مخاطب، پخش فیلم های سینمایی و سریال های تولیدی صداوسیمای جمهوری اسلامی را به صورت غیر قانونی در دستور کار خود قرار داده‏اند.» اتفاقی که همان مقطع از سوی روابط عمومی صداوسیما نیز پخش سریالها بدون در نظر گرفتن قوانین پخش تولیدات رسانه‏ای کشورهای دیگر و بدون اطلاع و یا دریافت مجوز از صداوسیما جمهوری اسلامی تعبیر شد.

 شاید در وضع فعلی، تنها راهکار و ابزار دفاعی صداوسیما، پخش تولیدات داخلی با فاصله‏ای به شدت اندک از شبکه‏های ماهواره‏ای متعلق به خود جام جم، آی فیلم و... باشد تا دست کم تصاویر با کیفیت بهتری از نظر ایرانیان خارج از کشور بگذرد.

بانی فیلم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها