در گفتگو با جام‌جم آنلاین مطرح شد

۳ بعد مهم سفر رئیس‌جمهور به روسیه

یک کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه دستکم از سه جنبه حائز اهمیت است، گفت: برای نمونه ‌قرار است در این سفر موافقت‌نامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه نیز به امضای روسای جمهوری دو کشور برسد.‌
یک کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه دستکم از سه جنبه حائز اهمیت است، گفت: برای نمونه ‌قرار است در این سفر موافقت‌نامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه نیز به امضای روسای جمهوری دو کشور برسد.‌
کد خبر: ۱۴۷۸۲۰۲

به گزارش جام‌جم آنلاین، شعیب بهمن درباره سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه عنوان کرد: این سفر از سه ‌‌ بعد حائز اهمیت است. ‌ابتدا باید به حضور ایران در گروه بریکس اشاره کرد، زیرا‌ بعد از پذیرش ایران در این گروه این اولین باری است که ایران به شکل رسمی و به عنوان عضو دام و اصلی گروه شرکت می‌کند.

وی ادامه داد: به این ترتیب این موضوع ‌از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت ‌و بیانگر مشارکت ایران در یک سازوکار مهم  جهانی است، سازوکاری که از اقتصادهای نوظهور تشکیل شده و‌ در مورد اهمیت  این گروه و نقش‌هایی که می‌تواند در اقتصاد بین‌‌الملل ایفا کند، بسیار صحبت شده است.

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا  خاطرنشان کرد: واقعیت این است که حضور ایران در گروه بریکس به معنی مشارکت در تصمیم‌گیری در سطوح بالای اقتصاد بین الملل است و می‌تواند برای ایران مزیت‌های قابل توجهی در این حوزه داشته باشد.

بهمن عنوان کرد: این در حالی است که ایران نیز کشوری است که می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را برای بریکس فراهم بیاورد‌ هم ‌از لحاظ موقعیت جغرافیایی و هم از نظر توانمندی‌ها‌ و ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی و حمل و نقل و ترانزیت در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه دومین جنبه مهم سفر رئیس  جمهور ‌ به روابط ایران و روسیه مرتبط می‌شود، عنوان کرد: ‌قرار است در این سفر موافقت‌نامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه نیز به امضای روئسای جمهوری دو کشور برسد. لازم به یادآوری است که این موافقت‌نامه یک سند راهبردی بلند است و می‌تواند به آینده مناسبات تهران و مسکو شکل بدهد.

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا ادامه داد: این موضوع در روابط ایران و روسیه از جنبه‌های مختلف قابل اهمیت است و ‌بیانگر نگاه نزدیک  و مناسبات دو کشور در آینده درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

بهمن در گفتگو با جام‌جم آنلاین افزود: سومین جنبه مهم این سفر‌ نیز مذاکره و رایزنی رئیس جمهور و هیات همراه با کشورهایی مختلفی است که در این اجلاس شرکت دارند، زیرا علاوه بر اعضای اصلی بریکس کشورهای دیگری نیز به عنوان مدعو در این اجلاس  حضور دارند.

وی یادآور شد: قطعا رایزنی‌های دیپلماتیک در سطوح بالا با این کشورها به ویژه در خصوص شرایط منطقه و جنگی که رژیم صهیونیستی علیه ایران و لبنان به راه انداخته یکی از محورهای بسیار مهمی است که حتما مورد توجه رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی قرار خواهد گرفت. لذا این موضوع نیز یکی از  جنبه‌های مختلف حائز اهمیت به‌شمار می‌آید و می‌تواند ادامه تور دیپلماسی‌ای باشد که وزیرخارجه کشورمان از هفته‌ گذشته در کشورهای  عربی آغاز کرده بود.

 این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا تاکید کرد: البته ایران در حوزه دیپلماسی می‌تواند مذاکرات مثمر ثمری را با کشورهایی که در این اجلاس شرکت می‌کنند، داشته باشد تا به این شکل بتوانند جنایت و جنگ رژیم صهیونیستی را متوقف کنند.

وی درباره دیگر ظرفیت‌های‌ گروه بریکس عنوان کرد: از ابتدا این گروه با ایده مشارکت و گردهمایی اقتصادهای نوظهور ایجاد شد به همین دلیل دارای ظرفیت‌های قابل توجهی برای همکاری‌های اقتصادی است و حضور کشورهایی مانند روسیه، هند، چین، آفریقای‌جنوبی و  برزیل که همگی در برآوردهای اقتصادی در دنیا جزو کشورهای رو به رشد‌ محسوب می‌شوند، می‌تواند فضای تعاملی جدیدی بین ایران و این کشورها ایجاد کند.

به  گفته بهمن، این موضوعی‌ حائز اهمیت است که می‌تواند مبنای ‌یک دستور کار جدید برای تعامل با کشورها قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا ادامه داد: علاوه بر این،گروه بریکس در حال ایجاد سازوکارهای جدیدی در حوزه اقتصاد بین الملل است که برخی از این سازوکارهای ایجاد شده و برخی نیز در دستور کار قرار دارد. به عنوان مثال بریکس بانکی را به نام توسعه نوین ایجاد کرده که در برآوردهای جهانی این بانک همپای بانک جهانی شناخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر این بریکس‌ صندوقی را به اسم صندوق ذخیره ایجاد کرده که کارکردی مشابه صندوق بین‌المللی پول دارد. علاوه بر این ایجاد یک سوئیفت و شبکه تبادل مالی جدید یا ایجاد قوانین مشابه اف ای تی اف در گروه بریکس از جمله موضوعاتی است که در دستور کار این گروه قرار دارد.

 بهمن عنوان کرد: ایجاد این سازوکارها، نهادها و قوانین عملا به عنوان سازوکار نهادهای موازی با نظام مالی سرمایه داری ‌است که بعد از جنگ جهانی دوم سبب حاکمیت آمریکا و غرب در اقتصاد بین الملل شد. به همین دلیل هرچه این نهادها رشد کنند و کارکردشان افزایش یابد به موازات آن از نقش نهادهای غربی کاسته می‌شود.

وی عنوان کرد: بنابراین ‌نهادسازی نکته بسیار مهمی است که بریکس به دنبال آن است و می‌کوشد در این راستا گام بردارد و در ذیل آن موضوعات دیگری مانند دلارزدایی نیز اهمیت پیدا می‌کند.

بهمن خاطرنشان کرد: اساس دلارزدایی در ذیل ‌ حرکت بزرگی است که بریکس ایجاد کرده، البته در برخی کشورها این دلارزدایی نیز به خوبی پیش رفته‌ است. برای نمونه امروز روسیه و  چین بخش اعظم تجارت خارجی خود را با ارزهای بین‌المللی یا ارزهای جایگزین دلار انجام می‌دهند.

بهمن با یادآوری این که دلار تقریبا در مناسبات روسیه و چین حذف شده است، بیان کرد: در مناسبات سایر کشورهای  عضو گروه بریکس نیز این وضعیت برقرار است. کما اینکه ایران نیز در سال‌های گذشته به واسطه تحریم‌ها به دنبال دلارزدایی از اقتصاد خود‌ بوده است.

این کارشناس مسائل روسیه و اوراسیا در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: در عین حال ایران می‌تواند از امکاناتی که بریکس دارد، ‌استفاده کند. برای نمونه ایران با عضویت در بانک توسعه ‌ یا صندوق ذخیره بریکس می‌تواند ازاین نهادها وام ‌ دریافت کند. لازم به یادآوری است که ایران در سال‌های گذشته تلاش کرد تا از بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی وام دریافت کند. اما هر بار با رأی منفی غربی‌ها مواجهه شد.

بهمن تأکید کرد: این در حالی است که ‌ در بریکس اساسا ‌ نگاه سیاسی وجود ندارد و همه اعضا دارای رای برابر و نگاه مساوی هستند و این مهم می‌تواند فرصتی  جذاب برای همه کشورها از جمله ایران باشد.

وی یادآور شد: نکته دیگر این ‌که کشورهایی در بریکس دور هم جمع شده‌اند که خواهان تغییرات اساسی در  ساختار نظام بین‌الملل هستند و خیلی از سازوکارهای مهم بین‌المللی را یا نمی‌پذیرند یا خواهان تجدید نظر در آنها هستند. به همین دلیل ‌با توجه به حضور کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران این گروه به  عنوان گروه تجدید نظر طلب در  حوزه سیاسی و بین‌المللی نیز شناخته می‌شود. اما باید در نظر داشت که وجه غالب در بریکس وجه اقتصادی آن است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها