گفته می‌شود بلال اردوغان، پسر رجب طیب اردوغان هدف بعدی تحقیقات درباره فساد مالی در ترکیه خواهد بود

اردوغان کابینه‌اش را ترمیم کرد

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، پس از استعفای سه وزیر دولت ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور کابینه خود را ترمیم کرد.
کد خبر: ۶۳۰۱۹۰

به گزارش ایسنا، اردوغان پس از دیدارش با عبدالله گل، رئیس‌جمهور در یک سخنرانی تلویزیونی علاوه بر اعلام سه وزیر جایگزین کشور، اقتصاد و محیط‌زیست که در رابطه با پرونده فساد استعفا کرده بودند، وزیر امور اروپا، دادگستری، حمل و نقل، ورزش، صنایع و یکی از چهار معاون خود را تغییر داد.

این تغییر کابینه در نشست پشت درهای بسته میان اردوغان و گل تصمیم‌گیری شده بود. به این ترتیب اردوغان، ادریس گولیج را به عنوان وزیر جدید محیط‌زیست، افکان علا، وزیر کشور و نزهت زیبکجی را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرد. اردوغان هنگام اعلام کابینه جدید اشاره غیرمستقیمی به موضوع فساد داشت و گفت: عذر برخی از دوستان را به دلیل تحولات اخیر خواستم، برخی دیگر نیز با نظر رئیس‌جمهور جابه‌جا شده‌اند.

در خبر دیگری ادریس نعیم شاهین، وزیر کشور سابق که هم‌اکنون نماینده پارلمان است از عضویت در حزب حاکم عدالت و توسعه کناره‌گیری کرد. هاکان شوکور، آقای گل فوتبال و نماینده مجلس ملی ترکیه و ادریس بال نماینده مردم کوتاهیه، دو نماینده دیگر حزب حاکم ترکیه بودند که پیش از این از این حزب کناره‌گیری کرده بودند.

در همین حال گفته می‌شود دولت قصد دارد چند نفر دیگر از نمایندگان حزب حاکم در پارلمان را نیز اخراج کند. در همین‌باره، حسین چلیک، معاون حزب حاکم عدالت و توسعه در پایان نشست شورای مرکزی این حزب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: شورای مرکزی حزب حاکم اسامی سه نفر از نمایندگان شهرهای ازمیر و آنکارا را با درخواست اخراج به کمیته انضباطی معرفی کرده است. وی گفت: ارطغرل گونایر و اردال کالکان نمایندگان شهر ازمیر و هاکوک اوزدالگا نماینده این حزب از شهر آنکارا با درخواست اخراج به کمیته انضباطی معرفی شدند.

معاون حزب حاکم عدالت و توسعه در ادامه گفت: این حزب اجازه نخواهد داد نمایندگان با سخنان خود به تضعیف حزب حاکم بپردازند. این سه نماینده حزب حاکم ترکیه، در سخنانی از درگیری بین دولت آنکارا با جماعت گولن انتقاد کرده بودند. با وقوع این تحولات به نظر می‌رسد پرونده فساد مالی که جنجال تازه‌ای را در این کشور به راه انداخت، می‌رود تا هر روز وارد مرحله جدیدتری شود.

در همین باره روز گذشته اعلام شد معمر آککاش، دادستان کل ترکیه که مسئول رسیدگی به این پرونده بود از کار برکنار شده است.

گفته می‌شود آککاش در مرحله دوم تحقیقات خود حکم بازداشت 30 نفر دیگر را صادر کرده بود. به گزارش منابع خبری، وی پیش از برکناری در بیانیه‌ای اعلام کرده بود مسئولان پلیس مانع از مرحله جدید تحقیقات درباره فساد مالی گسترده در این کشور شده‌اند.

این دادستان ترک گفته بود: با وجود نشستی که با مقام‌های پلیس استانبول برای ادامه تحقیقات داشتیم، اما مسئولان شهربانی مانع از ادامه کار شدند. گفته می‌شود پرونده مذکور به معاون دادستان یعنی اوکتای اردوغان سپرده شده است.

از سوی دیگر، رسانه‌های مخالف دولت ترکیه روز گذشته نوشتند بلال اردوغان، پسر رجب طیب اردوغان هدف بعدی تحقیقات درباره فساد مالی در ترکیه خواهد بود. بنا به اعلام این روزنامه‌ها، بلال اردوغان که بتازگی تحصیلات خود را در آمریکا به پایان رسانده و به کشورش بازگشته است، همراه با چند نفر از اعضای خانواده و سیاستمداران نزدیک به اردوغان قصد دارد یک دانشگاه بزرگ تاسیس کند.

به گزارش پایگاه خبری حریت، وی هم‌اکنون دارای چهار شرکت بزرگ در حوزه‌های کشتیرانی صنایع غذایی و ... است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها