پیام کشورهای غربی به مخالفان سوری:

اسد باید در قدرت بماند

ابراهیمی: پیش‌ شرطی برای ژنو 2 وجود ندارد

با این‌که مقامات غربی برای برگزاری ژنو 2 شرایطی را تعیین می‌کنند و از جمله می‌گویند این کنفرانس باید یک دولت انتقالی با اختیارات کامل تعیین کند و به نقش بشار اسد پایان دهد؛ اما اخضر ابراهیمی از همه شرکت‌کنندگان خواست دراین کنفرانس بدون هیچ گونه پیش‌شرطی شرکت کنند.
کد خبر: ۶۱۹۶۳۳

به گزارش ایسنا، اخضر ابراهیمی فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه با بیان این‌که دیدار سه‌جانبه میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل در بیستم دسامبر (بیست و نهم آذر) برگزار می‌شود، تصریح کرد این دیدار ممکن است آخرین دیدار پیش از برگزاری ژنو2 باشد. وی در کنفرانسی خبری که در پایان رایزنی‌ها با گنادی گاتیلف و میخائیل بوگدانف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه و وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در ژنو برگزار شد، گفت: ژنو 2 فرصت بزرگی برای تحقق صلح است که نباید آن را از دست داد. فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب عنوان کرد نشست ژنو صرفا یک اقدام نخواهد بود و ممکن است تبدیل به عملیاتی طولانی‌مدت شود.

وی تاکید کرد گروه اعزامی مخالفان در ژنو باید دارای اعتبار و بیشترین نمایندگان باشند. ابراهیمی بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه تاکید کرد و گفت: این مساله برسر میز مذاکرات در ژنو2 مطرح خواهد شد و شرکت‌کنندگان درخصوص آن تصمیم خواهند گرفت. وی با بیان این‌که فهرست شرکت‌کنندگان در نشست ژنو 2 هنوز مشخص نشده است به پیش‌شرط‌های مخالفان برای حضور در ژنو اشاره کرد و گفت: پیش‌شرطی پیش از برگزاری نشست ژنو 2 وجود ندارد.

این در حالی است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا دربیانیه‌ای مطبوعاتی با تاکید بر این‌که ژنو 2 بهترین فرصت برای تشکیل دولتی جدید در سوریه است، خاطرنشان کرد: سوریه به رهبران جدید نیاز دارد.

طبق آخرین خبرها قرار است کنفرانس ژنو2 بین مخالفان و دولت سوریه در بیست‌و‌دوم ژانویه (دوم بهمن) برگزار شود. دولت سوریه به سازمان ملل اعلام کرد آماده است در ژنو 2 مشارکت کند. گروه‌های مخالف نیز گفته‌اند در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. با این حال احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه یک بار دیگر شرکت این ائتلاف در ژنو 2 را به خروج نیروهای حزب‌الله از سوریه و حضور نداشتن بشار اسد در این کنفرانس مشروط کرد. در یک خبر دیگر در همین رابطه اعلام شد ارتش آزاد سوریه (شاخه نظامی گروه‌های مخالف) اعلام کرده است در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها