پیام کشورهای غربی به مخالفان سوری:

اسد باید در قدرت بماند

کشورهای غربی به گروه های مسلح شورشی فعال در سوریه اعلام کرده اند که کنفرانس ژنو2 که در ماه آتی میلادی برگزار می شود منجر به کنار رفتن بشار اسد از قدرت نخواهد شد.
کد خبر: ۶۲۷۳۳۲
اسد باید در قدرت بماند

به گزارش رویترز، کشورهای غربی به شورشیان سوری اعلام کرده اند که کنفرانس آتی ژنو منجر به کنار رفتن بشار اسد از قدرت و همچنین علویان این کشور نخواهد شد و اسد و علویان در دولت انتقالی سوریه جایگاه کلیدی خواهند داشت.

این پیام در هفته گذشته در نشست به اصطلاح «دوستان سویه» که در لندن برگزار شد در اختیار شورشیان که در قالب تشکلی به نام شورای ملی سوریه در این جلسه شرکت کرده بودند قرار گرفته است.

رویترز در ادامه می نویسد : یکی از رهبران شورشیان که ارتباطات نزدیکی با عربستان سعودی دارد درباره این پیام گفت : دوستان غربی ما این نکته را روشن کردند که به دلیل احتمال بروز هرج و مرج و قدرت گرفتن گروه های افراطی نمی توانند اجازه بدهند که در شرایط فعلی بشار اسد از قدرت کنار برود.

به گفته این فرمانده شورشیان سوری، هنوز مشخص نیست که آیا بشار اسد بعد از پایان دوره ریاست جمهوری خود بار دیگر در رقابت های انتخاباتی شرکت خواهد کرد یا نه.

به نوشته رویترز، تغییر نظر کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس درباره بحران سوریه و تصمیم به حفظ بشار اسد در قدرت و مقابله با گروه های افراطی موجب شده تا در میان کشورهایی که در جریان بحران سه ساله سوریه خواهان کنار رفتن بشار اسد بودند اختلاف و دو دستگی ایجاد شود.

بر اساس این گزارش، تصمیم غرب برای باقی ماندن اسد در قدرت، می تواند موجب کمتر شدن اختلاف کشورهای غربی با روسیه در مورد سوریه شود.

این در حالی است که شب گذشته محل جدید کنفرانس صلح ژنو 2 اعلام شد و مذاکرات در ژانویه سال آتی در مونتروی سوئیس برگزار می شود. پیشتر اعلام شده بود که به دلیل کمبود هتل ممکن است محل برگزاری کنفرانی ژنو2  تغییر کند.

در همین رابطه قرار است روز جمعه نشستی با حضور نمایندگان سازمان ملل، روسیه و آمریکا برگزار شده تا در مورد کشورها و گروه هایی که قرار است به کفرانس ژنو2 دعوت شوند تصمیم گیری شود.

اخضر الابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه درباره کنفرانس ژنو2 گفت : جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه آمریکا و روسیه، جزو سخنرانان اصلی افتتاحیه نشست در روز ۲۲ ژانویه خواهند بود. قرار است در این نشست، وزیران خارجه چندین کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه عرب حضور یابند.

ابراهیمی افزود: هیات نمایندگی دولت سوریه و اپوزیسیون این کشور، روز ۲۴ ژانویه و پس از یک روز تنفس، مذاکرات خود را در مقر اتحادیه اروپا در شهر ژنو ادامه خواهند داد.

وی یادآور شد: گفت وگوهای صلح سوریه می تواند به درازا بکشد.

برگزاری این نشست در ماه مه سال ۲۰۱۳ توسط روسیه پیشنهاد شد و مورد تایید آمریکا قرار گرفت. موافقت فوری و غافلگیرکننده دولت سوریه با برگزاری این نشست، اپوزیسیون این کشور را که آماده مداخله آمریکا در سرنگونی اسد بود، سرخورده کرد.

ترکیب و تعداد شرکت‌کنندگان در این نشست همواره مورد مناقشه بوده و هنوز هم روشن نیست که کدامیک از گروه‌های اپوزیسیون سوری یا کدام‌ کشورها در آن حضور خواهند یافت.

این نشست قرار بود در سال ۲۰۱۳ برگزار شود اما اختلاف نظر بر سر شرکت‌کنندگان آن را بارها به‌تعویق انداخت. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها