چرا هتلداری در صنعت گردشگری جدی گرفته نمی‌شود؟

هتل‌ها آموزش می‌خواهند

امروزه سفرهای متنوع در دنیا باعث شده دست‌اندرکاران صنعت گردشگری به ساخت مکان‌هایی اقدام کنند تا مراتب رفاهی افراد تأمین شود. سفرهای کاری، تجاری، تبلیغاتی و تفریحی ـ فرهنگی بسیاری است که افراد را مجاب کرده به ساخت و برداشت از مکان‌هایی اقدام کنند که ما به آنها هتل می‌گوییم.
کد خبر: ۶۱۰۹۰۹
هتل‌ها آموزش می‌خواهند
انواع هتل‌ها استانداردهای متنوعی را از نظر کیفیت و امکانات می‌طلبند. گردشگرپذیری به عوامل مختلفی از جمله صنعت هتلداری وابسته است. در جهان با برپایی نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌های مختلف سعی دارند در این زمینه موفق شوند. در گذشته‌ای نه‌چندان دور مدیریت سنتی پاسخگوی گردشگران بوده، اما با توسعه صنعت گردشگری، معیارهای ویژه‌ای برای فعالان هتلداری الزامی شده است. امروزه توسعه و موفقیت یک هتل یا یک مکان توریستی به عوامل زیادی بستگی دارد‌؛ مثل مکان هتل‌ها. بدون شک در دسترس بودن یک هتل و مناسب بودن خدمات زیرساختی و وجود امکانات برای توسعه آن هتل، می‌تواند عامل بسیار مهم و مؤثری باشد برای انتخاب گردشگران در انتخاب آن هتل. ‌نکته مهم بازاریابی که معیار مهم مغفول مانده این حوزه است. توجه به تقاضای رو به افزایش و تامین‌نشده برای اقامت، بویژه در مکان‌هایی که دارای جذابیت‌های توریستی، تفریحی و کاری هستند یکی از مهم‌ترین معیارها برای توسعه هتل‌هاست. ملاک مهم دیگر اقتصاد است که شاید زیربنای بحث‌های این حوزه باشد. شرایط اقتصادی خاص و وجود انگیزه‌های اقتصادی و محدودیت‌های مالی از جهتی باعث تشویق و از جهات دیگر مانع سرمایه‌گذاری است.

البته نباید فراموش کرد که لازمه یک مجموعه موفق، ارائه تعریفی درست از نیازها، تشکیلات مالی و حضور متخصصان مورد نیاز است. آنچه جوابگوی معیارهای بازاریابی، کارایی و مسائل مالی در هتل است، برنامه‌ریزی و طراحی دقیق امکانات برای ساخت هتلی جذاب است.

 

راهکاری جهانی برای هتل‌های بومی

توجه به استانداردها در هتل‌ها برآمده از یک فرد یا شخص نیست، بلکه امروزه سازمان جهانی گردشگری (WTO) و اتحادیه بین‌المللی سازمان‌های رسمی گردشگری (IUOTO)به تعیین و درج استانداردهایی در ارتباط با هتل و هتلداری اقدام کرده‌اند و در این اقدام سعی شده تا سیستمی جهانی ارائه شود. مطمئنا ایران نیز از این قضیه مستثنا نیست و دست‌اندرکاران هتل در ایران نیز برای ادامه حیات خود باید پیرو استانداردهای تعیین شده جهانی باشند. شاید بشود گفت آموزش در زمینه هتلداری امری کاملا الزامی است و در تمام‌ پارامترهای توسعه یک هتل
نقش دارد.

ایران با داشتن پیشینه جاده ابریشم و جاذبه‌های گردشگری فراوانش باید برای توسعه این صنعت، خود را با استانداردهای جهانی منطبق کند. از این رو مساله آموزش و چگونگی استفاده از سیستم‌های نوین، بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه چند سالی است که در مراکز آموزشی مختلف رشته هتلداری و جهانگردی وارد برنامه آموزشی شده است. هر چند کادر فنی و بخش نرم‌افزاری هتل‌ها عملکرد ضعیفی دارند، اما با توجه به رشد مراکز آموزشی در کشور امید است افراد حاضر در هتل‌های ایران تا حد زیادی با این تعلیمات آشنا باشند و درصد بالایی از فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها به هتل‌ها راه یابند.

 

قوانین جهانی، قالبی ایرانی

تخصص و مهارت کارکنان یک هتل به برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیریت هتل وابسته است. وجود مدیران متخصص و مدبر، باعث می‌شود کارکنان نیز به نحو احسن به ایفای نقش بپردازند. یادگیری مسائل مهمانپذیری امری سلیقه‌ای نیست و جنبه‌های بسیار حساسی دارد که باید طبق استانداردهای جهانی و با توجه به فرهنگ‌های بومی صورت گیرد. ایران کشوری مهماندوست و فرهنگی است که به دلیل جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادش می‌تواند پذیرای گردشگران فراوانی باشد، اما مهماندوستی باید طبق قوانین جهانی و در قالب ایرانی صورت گیرد. همین مساله نیازمند آموزش کلی هم به مدیران و مؤسسان هتل‌ها دارد و هم به افرادی که در هتل‌ها کار می‌کنند.

مساله آموزش در صنعت هتلداری امری مهم است که در صورت کوتاهی در ‌آن باید منتظر اتفاقات ناگوار فرهنگی زیادی باشیم. یادمان باشد هتل‌ها آینه فرهنگی همان مکانی است‌‌ که در‌آن قرار دارد. از این رو وجود استانداردهای پذیرایی و منطبق بر فرهنگ بومی می‌تواند از نظر اقتصادی بسیار کلیدی باشد. متاسفانه در خصوص آموزش هتلداری مواردی به چشم می‌خورد که باعث شده مساله گردشگری و توریسم در کشور با سختی‌های زیادی روبه‌رو شود.

می‌توان از این مشکلات به مواردی همچون این‌که استانداردهای آموزشی بین‌المللی با وضع موجود ایران تطابق ندارد، یا نبود سیاستگذاری یکپارچه توسط متولیان آموزشی، ناهمگون بودن نیازهای جوامع با رشته‌های آموزشی و... اشاره کرد. / ضمیمه چمدان

فریبا مصطفوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها