تخت‌های خالی هتل‌های قم در حالی چشم انتظار مسافر هستند که این شهر با وجود سالانه ۱۰ میلیون زائر نتوانسته صنعت هتلداری این استان را رونق بخشد.
کد خبر: ۷۸۶۹۴۴
صنعتی راکد در شهری با ۱۰میلیون زائر + عکس

بنا بر آمار و اطلاعات ارائه شده از نهادها و ارگان‌های فعال در نوروز، استان قم مانند سال‌های گذشته جزو استان‌های پرتردد کشور بوده است.

به گفته یونس عالی‌پور، سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری قم در این ایام نزدیک به ۱۱ میلیون مسافرت به استان قم انجام شده و بیش از یک میلیون نفر نیز در قم اقامت داشته‌اند و این در حالی است که این استان دارای ۱۰۵ هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر است که این تعداد دارای هشت هزار و ۵۰۰ تخت است.

از سویی دیگر بنا بر گفته‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم حداقل هشت هزار تخت دیگر برای این استان نیاز است و بر این اساس همواره از سرمایه گذاران دعوت شده تا در قبال پرداخت تسهیلاتی ارزان قیمت که از محل صندوق توسعه ملی تامین می‌شود در بحث هتلداری قم سرمایه گذاری کنند.

اما آنچه در این بین جالب توجه است سخنان هتلداران قمی است که سرمایه گذاری در بخش هتلداری این استان را به صرفه نمی‌دانند.

مدیر یکی از هتل‌های قم به عدم استقبال از هتل در قم اشاره کرده و مدت کم اقامت، نبود مناطق گردشگری در قم برای حضور چند روزه در این شهر را مطرح و دلایل ذکر شده را عاملی می‌داند که موجب شده اتاق‌های هتل وی در ایام نوروز نیز خالی و در ۶ ماه دوم سال نیز تعطیل باشد.

مدیر یکی دیگر از هتل‌های قم نیز که به مشکلات دیگر هم صنف خود مبتلا است به نظر می‌رسد به قدری از شرایط به وجود آمده ناراضی و شاکی است که هتل خود را برای فروش گذاشته است و به صراحت اعلام می‌کند که سرمایه‌گذاری در بخش هتلداری قم به معنای هدر دادن سرمایه است.

وی ورود سایر ارگان‌ها مانند آموزش و پرورش را از جمله دلایل عدم رونق صنعت هتلداری در قم می‌داند و می‌گوید: جذب مسافران آزاد و غیر فرهنگی توسط آموزش و پرورش در مدارس موجب شده تا مشکلات زیادی برای بخش هتلداری قم ایجاد و بسیاری از اتاق‌ها و تخت‌ها در نوروز خالی باشد.

مشکل واحدهای اقامتی غیر مجاز

البته وی در گفتگوی خود عدم نظارت نهادهای مسئول در بحث واحدهای اقامتی غیر مجاز را نیز افزون بر دلایل ذکر کرده و این واحدها را تهدیدی برای صنعت هتلداری قم می‌داند.

مسئله وجود واحدهای غیرمجاز مطلبی است که در گفتگو با مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان قم مورد تائید قرار می‌گیرد.

عیسی رضایی تعطیلی و شناسائی این واحد‌ها را نیازمند اراده جمعی دانسته و تأکید دارد که دستگاه‌های مربوطه غیر از میراث فرهنگی نیز باید وارد میدان شوند و بر پلمپ این مراکز توجه بیشتری داشته باشند.

مسئول تشکل هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های قم نیز با صراحت وضعیت هتل‌های قم در نوروز امسال را به زنگ تفریح توصیف می‌کند.

محمدتقی مستقیمی افزود: برخی هتل‌ها تنها در سه شب اول مسافر داشتند و در سایر روز‌ها اکثر هتل‌ها خالی بود.

وی که ادامه روند کنونی را موجب متضرر شدن و ورشکستگی هتلداران قم می‌داند پذیرش و اسکان مسافران آزاد و غیر فرهنگی توسط آموزش پرورش را یکی از مشکلات عمده توصیف می‌کند. مشکلی که بار‌ها آن را گوشزد کرده اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.

هتلداری در قم درآمدزا است

مدیرکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در ادامه سخنان خود گرچه برخی از صحبت‌های هتلداران درباره به صرفه نبودن فعالیت این صنعت در قم را اغراق آمیز می‌داند اما تأکید دارد که پذیرش آزاد مسافر توسط سایر ارگان‌ها بر فعالیت هتلداران قم تأثیرگذار بوده است و باید این مشکل را حل کرد.

وی همچنان بر تشویق سرمایه گذاران برای ساخت هتل در قم تأکید می‌کند و می‌گوید این صنعت در قم درآمد زا است.

گفته‌های رضایی در حالی است که سخنان هتلداران قم که خود در این صنعت فعالیت می‌کنند نشان می‌دهد که هتلداری در قم با مشکلات زیادی درگیر شده است.

سخنان یکی دیگر از مهمانپذیرهای قم نیز حاکی از مشکلات مشابه هتلداران است که فعالیت را به صرفه نمی‌دانند.

پذیرش مسافر برای آموزش و پرورش به صرفه نیست

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم که ارگان تحت نظارت وی از سوی هتلداران به عنوان یکی از مشکلات در جذب مسافر مطرح شده است با صراحت بیان می‌کند که ما به درخواست استان، پذیرش مسافر به شکل آزاد را انجام داده‌ایم و این موضوع برای آموزش و پروش نیز به صرفه نیست.

حمیدرضا دژاکام گفت: تغییر کاربری مدارس برای ایام نوروز و به کارگیری نیروی انسانی که مسئول این کار هستند هزینه‌های زیادی را برای آموزش و پرورش دربر دارد و ما خود نیز از اینکه مسافران آزاد و غیر فرهنگی را پذیرش نکنیم استقبال می‌کنیم.

گفته‌های فعالان صنعت هتلداری در قم که از نزدیک با مشکلات و موانع مواجه هستند از به صرفه نبودن فعالیت در این صنعت حکایت دارد و از سویی دیگر استان قم به علت اینکه شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان است دارای مسافران و زائران فراوانی است که با تمهیدات و تلاش‌های انجام شده مدت اقامت چند ساعته آنها به دو روز و نیم افزایش یافته است.

اما آنچه که در این بین مورد توجه است استفاده از این ظرفیت برای گستترش صنعت گردشگری و هتلداری در قم است که به نظر می‌رسد چندان مورد توجه قرار نگرفته و با وجود هشت هزار تخت خالی که برآورد نیاز استان است همین تعداد تخت‌های خالی موجود نیز بدون برنامه ریزی‌‌ رها شده‌اند و این درحالی است که دائما از سرمایه گذاران دعوت می‌شود تا در بخش هتلداری قم سرمایه گذاری کنند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها