حفر بی‌رویه چاه‌های مجاز و غیرمجاز و برداشت بیش از اندازه منابع زیرزمینی،‌علت فرونشست زمین در چهارمحال وبختیاری است

پرآب‌ترین منطقه زاگرس بیابانی شد

اطلاعات و داده‌های پژوهشی و مطالعات انجام شده در دشت‌های حاصلخیز چهارمحال و بختیاری، از مشاهده پدیده فرونشست زمین به‌عنوان شاخص‌ترین شناسه‌ آغاز بیابان‌زایی در سرزمین آب‌ها حکایت دارد.
کد خبر: ۵۹۲۳۸۶

چهارمحال و بختیاری با میانگین بارش حدود 700 میلی‌متر، که نزدیک به میانگین جهانی است، در شمار یکی از قطب‌های اصلی تولید آب در زاگرس مرکزی و کشور قرار داشته و به‌عنوان سرچشمه‌های اصلی رودخانه‌هایی چون زاینده‌رود و کارون بزرگ است، با این حال اکنون نشانه‌های فرونشست زمین و آغاز پدیده فاجعه‌بار بیابان‌زایی در دشت‌های این منطقه از کشور نیز مشاهده شده است که این موضوع نگرانی کارشناسان از فراگیر شدن موج بیابانزایی در تمام کشور را دو چندان می‌کند.

به گفته کارشناسان، افزایش تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز کشاورزی در تمام ‌۱۱ دشت چهارمحال و بختیاری و برداشت سالانه حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب بوسیله 3600 چاه و ۴۸۰ رشته قنات از ذخایر زیرزمینی، تعادل طبیعی این آبخوان‌ها را برهم زده است.

یک کارشناس منابع طبیعی مهم‌ترین دلیل این رخداد را نبود مدیریت درست در بخش منابع آبی استان چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و در این باره به مهر گفت: نبود مدیریت مناسب در بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و همچنین در زمینه‌ الگوی کشت و روش‌های آبیاری و گسترش بی‌رویه و چشمگیر زمین‌های کشاورزی که عموما در اثر تغییر کاربری‌های غیرقانونی و فرصت‌طلبانه مرغزارها و عرصه‌های مرتعی صورت گرفته است، موجب افزایش برداشت‌های مضاعف و بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی این آبخوان‌ها شده است. به گفته هومان خاکپور، پیامدهای این اتفاق تا حدی است که در برخی از مناطق مانند دشت خانمیرزای لردگان، نشانه‌های بیابان‌زایی دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها