200 کشته و 700 زخمی تاکنون

قاهره به میدان جنگ تبدیل شد

ایهود باراک:

از البرادعی و السیسی حمایت شود

ایهود باراک، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی درباره اوضاع مصر گفت: جامعه جهانی باید از عبدالفتاح السیسی، ‌وزیر دفاع مصر حمایت کند. السیسی و دیگر رهبران لیبرال مصر مثل البرادعی مستحق آن هستند که از طرف جامعه جهانی حمایت شوند.
کد خبر: ۵۸۷۴۵۵
از البرادعی و السیسی حمایت شود

وی، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان ان افزود: رئیس جمهور شدن محمد مرسی در انتخاباتی با شفافیت نسبی انجام شد، اما پس از این انتخابات، وی از ابزارهای مختلفی برای تبدیل انتخابات دموکراتیک به نظامی مستبد استفاده کرد، مساله‌ای که ملت مصر به شدت با آن مخالفت کرد.

باراک همچنین از مقامات آمریکا خواست تا با مساله برکناری محمد مرسی، نیز مانند سایر "مستبدین " در منطقه تعامل کند.

وی افزود: شاهد بودیم مردم مصر بار دیگرعلیه مرسی، نه اسرائیل یا هر کس دیگری، به پا خواستند. به عقیده من آنها مستحق آن هستند که از سوی جهان حمایت شوند و تنها چیزی که ما از آنها مقابل این حمایت می‌خواهیم، برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک در زمانی کوتاه و چه بسا ظرف یک سال است.

باراک اقرار کرد که در تصوراتش در خصوص سرعت برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اشتباه کرده است.

وی گفت: من به خاطر ارزیابی نادرست از نقش ایران و حزب الله در سوریه، در تعیین زمان و سرعت برکناری بشار اسد از قدرت اشتباه کردم، اما باید بگویم که در هر حال اسد سقوط خواهد کرد.

باراک علاوه بر این بر لزوم ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال و جنوب سوریه (در نزدیکی مرزهای مشترک سوریه با اردن و ترکیه) تاکید کرد.

نخست وزیر سال‌های 1999 تا 2001 رژیم صهیونیستی درباره امکان تغییر موضعش درباره اسد در صورت باقی ماندن وی در قدرت، گفت: گمان نمی کنم، چراکه به نظرم اسد در نهایت به «گرداب نابودی» رهسپار می‌شود. من توقع داشتم اسد ظرف چند هفته سقوط کند، اما به خاطر اینکه در ارزیابی‌هایم از" حجم دخالت‌های ایران و حزب الله" در حمایت از اسد اشتباه کردم، در تعیین زمان برکناری اسد نیز دچار اشتباه شدم.

باراک مدعی شد: به نظر من باید عدم مشروعیت اسد از سوی جامعه جهانی اعلام شده و اسد به دادگاه لاهه ارجاع داده شود. چنانکه پیش از وی نیز پرونده برخی رهبران جهان، به خاطر جرایمی بسیار کمتر از اقدامات اسد به لاهه ارجاع داده شد.

وی ادامه داد: وقت آن رسیده که به وضوح بگویم ایجاد منطقه امن و منطقه پرواز ممنوع در مرز سوریه با ترکیه و اردن واجب است.

باراک تاکید کرد: روسیه بهترین شریک آمریکا نیست، روسیه در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در سوریه کرده داده است و تمایلی ندارد که شاهد بر باد رفتن این سرمایه‌گذاری‌ها باشد. به عقیده من هنوز هم روسیه قدرت دخالت در سوریه و و پایان دادن به بحران این کشور را دارد.

وی افزود: من معتقدم روسیه باید بداند که در صورت عدم موفقیت تلاش‌های بین‌المللی در سوریه و پایان نیافتن وضعیت کنونی این کشور، ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه حتمی است.

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی درباره اوضاع مصر نیز گفت: جامعه جهانی باید از عبدالفتاح السیسی، ‌وزیر دفاع مصر حمایت کند. السیسی و دیگر رهبران لیبرال مصر مثل البرادعی مستحق آن هستند که از طرف جامعه جهانی حمایت شوند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها