2200 کشته و 10 هزار زخمی؛

قاهره و اسکندریه درآتش وخون

200 کشته و 700 زخمی تاکنون

قاهره به میدان جنگ تبدیل شد

هنگامی که رهبر معظم انقلاب فرمودند نگران مصر هستیم این روزها را پیش بینی می‌‌کردند و اکنون مصر با اختلافات و دخالت‌های خارجی صحنه درگیری‌های خونینی شده است که آینده آن را نا معلوم می‌سازد.
کد خبر: ۵۸۸۱۰۲
قاهره به میدان جنگ تبدیل شد

به گزارش جام جم آنلاین رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر و در دیدار کارگزاران نظام در روز عید سعید فطر نسبت به اوضاع کشورهای اسلامی از جمله مصر،سوریه،عراق هشدار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در نماز عید فطر با ابراز نگرانی از اوضاع وخیم مصر افزودند:احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور قوت گرفته و این یک فاجعه است.

ایشان ملت بزرگ مصر، گروه ها و نخبگان سیاسی و علمای این کشور را به تأمل در عواقب خطرناک اوضاع جاری فراخواندند و افزودند: آیا اوضاع سوریه، آثار بسیار خطرناک جنگ داخلی و پیامدهای بسیار ناگوار حضور عوامل مزدور غرب و اسرائیل و تروریست ها در مناطق مختلف جهان اسلام، برای مصری ها قابل درک و عبرت نیست؟

حضرت آیت الله خامنه ای با محکومیت شدید کشتار مردم در مصر تأکید کردند: زبان خشن گروهها در مقابل یکدیگر مطلقا بی فایده است و اگر جنگ داخلی به راه افتد بهانه لازم برای دخالت قدرتهای بیگانه ایجاد خواهد شد و بلای بزرگی بر سر ملت مصر خواهد آمد.

ایشان با اشاره به لزوم توجه به دموکراسی و مردم سالاری افزودند: گره مصر را مردم، گروههای سیاسی ـ مذهبی، نخبگان و علمای این کشور باید باز کنند و اجازه دخالت به بیگانگان را ندهند.

ورود مستقیم ارتش اکنون وضعیت را وخیم‌تر کرده و با یورش به هواداران ممحد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر آنها را به خاک و خون کشیدند.

آمار اولیه کشته شدگان این حمله بیش از 3200 نفر گزارش شده است.

سخنگوی جماعت اخوان المسلیمن مصر در همین زمینه اعلام کرد: در عملیات سرکوب هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور در میدان رابعه العدویه در ناحیه شهر نصر واقع در شرق قاهره تاکنون دستکم 180 نفر کشته و هفت هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره : این درحالیست که منابع بیمارستان میدانی مستقر در میدان رابعه العدویه در قاهره اعلام کردند 120 نفر تاکنون در حمله نیروهای امنیتی مصر برای پایان دادن به تحصن حامیان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده در میدان رابعه العدویه کشته شدند و هزاران نفر نیز زخمی شده اند .

تک تیراندازان در ساختمانهای بلند در قاهره مستقر شده اند و به تحص کنندگان در میدانهای رابعه العدویه و النهضه تیراندازی می کنند. نیروهای ارتش مصر به سوی مردمی که در حال حرکت به سوی میدان رابعه العدویه در قاهره بودند تیراندازی کردند تا آنها را پراکنده کنند.

شبکه المیادین نیز اعلام کرد رهبران اخوان المسلمین از تحصن کنندگان در این دو میدان خواستند از میدان خارج نشوند.

وزارت کشور مصر در بیانیه ای اعلام کرد ماموران امنیتی و پلیس برای پایان تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهور معزول مصر در میدان های النهضه و رابعه العدویه فقط از گاز اشک آور استفاده کردند .

وزارت کشور مصر روز چهارشنبه در بیانیه رسمی تاکید کرد هیچ یک از  نیروهای امنیتی و پلیس مصر از سلاح های جنگی برای متفرق کردن تحصن کنندگان در این دو میدان استفاده نکردند و گزارش های برخی رسانه های خبری در این باره  بی اساس و دروغ است.

وزارت کشور مصر  تاکید کرد بر اثر تیراندازی تحصن کنندگان دو مامور امنیتی کشته و  چهار افسر و پنج سرباز دیگر  زخمی شدند .

شبکه تلویزیونی المیادین با پخش تصاویری از میدان رابعه  العدویه و النهضه ‌در قاهره و جیزه اعلام کرد  آتش سوزی های گسترده ای در نتیجه شلیک گازهای اشک آور و حمله به چادرهای تحصن کنندگان و واکنش آنها به این حملات به وجود آمده است.

محمد ناصر رئیس دفتر شبکه  المیادین در قاهره گفت ستونهای دود ناشی از نارنجکهای گازی است و از طرف دیگر تحصن کنندگان تعداد زیادی لاستیکهای خودروها را برای دفاع از خود آتش زده اند. تعدادی از چادرها در خیابان النهضه آتش گرفته و این ستونهای دود ناشی از آن  است .

اوضاع در میدان النهضه بهتر از رابعه العدویه نیست . اقدامات وزارت کشور مصر به صورت تدریجی انجام می شود و تحصن کنندگان برای مقابله با وزارت کشور از وسایل متعارف مانند بطریهای آتشزا استفاده می کنند .بطری های آتش زا از جمله عوامل آتش سوزی است .

بالگردهای نیز بر فراز میدان رابعه العدویه والنهضه در حال پرواز هستند و اوضاع را زیر  نظر دارند . شواهد نشان می دهد ساعتهای سرنوشت سازی در پیش  است . ورود به این میدان ها کار بسیار سختی شده همه راهها به سوی این میدانها قطع شده است .وزارت کشور مصر از مردم خواسته است از مسیرهای دیگری استفاده کنند زیرا ورود و خروج به این میدانها امکان پذیر نیست .

شمار زیادی از نیروهای مصری در ورودی های این میدان ها مستقر شده اند. لودرها با حمایت گسترده نیروهای نظامی در حال از بین بردن موانعی هستند که تحصن کنندگان ایجاد کرده اند همچنین سنگرهای خاکی و فلزی و چوبی و چادرها را لودرها از بین می برند .

 خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از خبرگزاری های دولتی مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی مصر شروع به تخلیه اردوگاه های طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده این کشور کرده اند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز اعلام کرد ائتلاف حمایت از مشروعیت از مصریها خواست در اعتراض به حمله نیروهای مصری به میدانهای رابعه العدویه و النهضه به خیایابها بیایند و تظاهرات کنند.

شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد نیروهای امنیتی مصری تعدادی از هواداران گروه اخوان المسلمین را در میدانهای رابعه العدویه و النهضه بازداشت کرده اند .

این شبکه به نقل از وزارت کشور مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی کنترل میدان النهضه را به دست گرفتند و فردی مسلح را به همراه مقادیری سلاح بازداشت کردند.

 شبکه تلویزیونی المصریه اعلام کرد شماری از تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه در قاهره به دانشگاه الازهر حمله کرده اند و سلاحهای خودکار در اختیار دارند .

خبرنگار شبکه المیادین در قاهره اعلام کرد پلیس مصر تاکنون بیش از چهل نفر را که قصد داشتند در برابر عملیات پراکنده کردن تحصن کنندگان در میدان النهضه  مقاومت کنند یا با نیروهای پلیس درگیر شدند ؛ بازداشت کرده است .

  شاهدان  اعلام کردند همزمان با یورش نیروهای امنیتی مصر به محل تحصن هواداران محمد مرسی رئیس جمهور معزول این کشور در میدان النهضه در قاهره ،  طرفداران مرسی نیز از داخل پارک اورمان در نزدیکی میدان النهضه به طرف نیروهای امنیتی تیراندازی می کنند .

 شاهدان همچنین از انفجار چند خودرو در داخل محل تحصن هواداران محمد مرسی در میدان النهضه خبر دادند.

به گفته شاهدان بر اثر شدت تیراندازی در میدان النهضه ساکنان خیابان های اطراف این میدان خانه های خود را ترک کردند و  نیروهای امنیتی مصر نیز  از ورود خبرنگاران به نزدیکی میدان النهضه جلوگیری می کنند .

به گزارش خبرگزاری الیوم السابع مصر از قاهره ، نیروهای امنیتی مصر با  بازداشت شماری از تحصن کنندگان در میدان النهضه و برچیدن چادر ها در این میدان ، به  تحصن هواداران  محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده در میدان النهضه پایان دادند .

شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد وزارت کشور مصر دستور داده است حرکت قطارها در سراسر مصر متوقف شود .

شبکه تلویزیونی النیل اعلام کرد نیروهای امنیتی مصر 200 نفر از تحصن کنندگان را در میدانهای رابعه العدویه و النهضه در قاهره و جیزه دستگیر کرده اند که سلاح و مهمات و کپسولهای گاز در اختیار داشتند .

شبکه های النیل و المصریه به طور مستقیم در حال پخش تصاویر افراد دستگیر شده و سلاحها و مهمات آنها هستند .

این شبکه ها اعلام کردند تحصن کنندگان و نیروهای امنیتی در خیابانهای شهرک نصر ، خیابان طیران و اطراف منطقه یوسف عباس در حال تعقیب و گریز هستند .

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد دولت مصر برای بررسی رویدادهای کنونی در میدانهای رابعه العدویه و النهضه و مناطق دیگر تشکیل جلسه داده است.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز به نقل از خبرنگار خود در قاهره اعلام کرد نیروهای پلیس تا کنون چند تن از رهبران جنبش اخوان المسلمین را بازداشت کرده اند و از کنترل کامل بر میدان النهضه و تمامی ورودیهای آن خبر داده اند . در همین حال نیروهای امنیتی در میدان التحریر نیز به حال آماده باش درآمده اند .

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد پخش زنده همه شبکه های تلویزیونی که از اطراف میدان رابعه العدویه در قاهره در حال پخش مستقیم حوادث این میدان و حمله نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان در آن بودند قطع شد و صدای تیراندازی با گلوله های جنگی شنیده می شود . نیروهای ارتش و پلیس مصر در اطراف میدان رابعه العدویه در قاهره سنگر بندی کرده اند و از ورود تظاهرکنندگان به این میدان جلوگیری می کنند .

الجزیره افزود تظاهرات گسترده ای از مناطق مختلف قاهره به سوی میدان رابعه العدویه به راه افتاده است .همه ورودیها و خروجی های شهر العریش مصر بسته شده است و از ورود خودروها به این شهر جلوگیری می شود .

همچنین این شبکه اعلام کرد نشست اضطراری هیئت دولت مصر به فردا پنجشنبه موکول شد.

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگار خود از اعلام آماده باش امنیتی در شهر الاقصر و درخواست اخوان المسلمین از طرفداران خود برای برپایی تظاهرات در اعتراض به برچیدن تحصن در میدانهای رابعه العدویه و النهضه خبر داد .همچنین شبکه تلویزیونی المصریه لحظاتی پیش اعلام کرد ،آرامش بر میدان اطراف النهضه در شهر جیزه نزدیک قاهره برقرار شده است.

شبکه تلویزیونی المیادین  نیز به نقل از پایگاه اینترنتی اخوان المسلمین اعلام کرد دولت مصر تماسها را در اطراف میدان رابعه العدویه در قاهره قطع کرده است .همچنین نیروهای امنیتی مصر محمد البلتاجی و حجازی دو تن از رهبران گروه اخوان المسلمین را در یکی از خانه ها در قاهره به محاصره در آورده اند .این شبکه از تیراندازی متقابل بین نیروهای پلیس مصر و هواداران گروه اخوان المسلمین و درگیریهای شدید بین آنها در اطراف مسجد مصطفی حمود در خیابان اتحادیه عرب در قاهره خبر داد .

المیادین اعلام کرد عناصر وابسته به اخوان  المسلمین برای حمله به مرکز پلیس اطسا در شهر فیوم تلاش می کنند. بنا بر اعلام این شبکه هواداران اخوان المسلمین کلیسای حضرت مریم (س) را به آتش کشیدند . اخباری نیز از آتش زدن کلیسای فرهنگی در سوهاج مخابره شده است . درگیریها در شهرهای المنیا و اسیوط ودردانشکده های حقوق و مهندسی دانشگاه قاهره میان طرفداران اخوان و نیروهای امنیتی تشدید شده است .

شبکه تلویزیونی المصریه نیز با اعلام پیوستن نیروهای ویژه صاعقه و نیروهای چتر باز به نیروهای امنیتی برای مقابله با تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه اعلام کرد شمار کشته های نیروهای امنیتی مصری به هنگام پایان دادن به تحصنها در میدانهای رابعه العدویه و النهضه به پنج نفر رسید.

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد بورس مصر به علت رویدادهای امروز در قاهره حدود پنج میلیارد  لیره مصری زیان کرده است .

شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از وزارت کشور مصر اعلام کرد عناصر مسلح وابسته به تحصن کنندگان در میدان رابعه العدویه هم اکنون در بیمارستان المیدان قاهره تجمع کرده اند و از آنجا به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی می کنند .

شبکه تلویزیونی العربیه از کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی در حمله طرفداران اخوان المسلمین به یک مرکز پلیس در استان المنیا خبر داد . این در حالی است که تعقیب و گریز در اطراف میدان رابعه العدویه در قاهره نیز ادامه دارد . العربیه افزود طرفداران اخوان المسلمین در همه راههای منتهی به میدان رابعه العدویه لاستیک ماشین آتش زده اند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
۰
۰
این اختلافی كه سردمداران استكبار از روی جهل سیاسی مردم مصر به آن كشور تحمیل كرده اند تا ابد از بین نمیره.حتی اگه شعله های خشم ملت مدتی فروكش هم بكند باز هم در جای دیگری این زخم باز شده و شاهد رویارویی دولتها با مردم می شویم.به امید دنیایی آرام و آگاه مهدی

نیازمندی ها