رسانه های آمریکایی و تنفیذ حکم روحانی

مراسم تنفیذ ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی، بازتاب گسترده ای در روزنامه های آمریکا داشت و بیشتر این روزنامه ها با انتشار عکس و گزارش این مراسم به گمانه زنی درباره سیاست داخلی و خارجی رییس جمهور منتخب بویژه در موضوع برنامه هسته ای کشور پرداختند.
کد خبر: ۵۸۵۳۸۳
رسانه های آمریکایی و تنفیذ حکم روحانی

به گزارش ایرنا روزنامه واشنگتن پست فضای داخل ایران را در آستانه تحویل دولت به روحانی خوش بینی محتاطانه توصیف کرده و می افزاید: در حالی که هیچ علامتی از کاهش فشارهای بین المللی به اقتصاد ایران وجود ندارد، ارزش پول ایران از زمان انتخاب روحانی افزایش یافته است که نشان دهنده اعتماد به توانایی رییس جمهور منتخب در هدایت کشور به سوی مسیر سازنده تری می باشد.

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارش خود از مراسم تنفیذ دکتر روحانی به سوابق انقلابی وی و نزدیکی او به امام خمینی (ره) اشاره کرده و می نویسد: سوال مهم برای بسیاری در خارج و داخل ایران این است که آیا سیاست های ایران تغییر خواهد کرد یا نه. بزرگترین آزمون در این زمینه موضوع هسته ای ایران است!

اما مهمترین روزنامه شرق آمریکا، نیویورک تایمز، در گزارشی خود درباره مراسم تنفیذ آقای روحانی تصریح کرد که حل مشکلات اقتصادی با توافق بر سر موضوع هسته ای ایران مرتبط بوده و با توجه به سیاست های اقتصادی سال های گذشته وی با مسیر بسیار دشواری برای اصلاح وضعیت اقتصادی روبروست.

روایت گاردین از روابط ایران و غرب در دوره روحانی

روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله جدید خود با ابراز امیدواری نسبت به آینده روابط ایران و غرب می نویسد: بهبود روابط غرب و ایران از طریق تعامل می تواند سبب کاهش تنش در حوزه خلیج فارس و مشارکت فعالانه تر جمهوری اسلامی ایران در نظام اقتصاد بین المللی شود.

این روزنامه با توصیه به دولت آمریکا می افزاید که دو کشور می بایستی در بخشی از سیاست های منطقه ای با یکدیگر نقاط اشتراکی بیابند تا بهبود روابط حاصل شود.

این روزنامه انگلیسی در ادامه با اذعان به اینکه هجمه های مداوم کشورهای غربی علیه ایران علت اصلی بی اعتمادی ایرانیان به غرب در روند مذاکرات هسته ای است می افزاید:ایرانیان بارها در طول تاریخ تجاوزات خارجی کشورهای غربی را تجربه کرده اند و به همین خاطر نسبت به غرب بی اعتمادند. آنان احساس می کنند که غرب در صدد اعمال کنترل بر ایران و جلوگیری از پیشرفت ایران است.

گاردین می نویسد:اکنون ایرانیان با تحریم های غرب مواجه شده اند. بسیاری از ایرانیان تحریم ها غرب را فصل پایانی دشمنی ریشه دار غربی ها علیه آن کشور قلمداد می کنند. در طول 34 سال گذشته آمریکا در قبال ایران تنها از تهدید به استفاده از قوه قهریه و یا پیگیری سیاست تغییر رژیم علیه آن کشور سخن گفته است. به همین خاطر است که وضعیت تخاصمی میان دو کشور ادامه یافته است.

 برخورد با عزل و نصب‌های احمدی‌نژاد

اکبر ترکان در گفتگو با روزنامه آرمان با اشاره به نحوه برخورد دولت روحانی با عزل و نصب‌های آقای احمدی‌نژاد گفت: دفتر رئیس‌جمهور نسبت  بخشنامه‌ها و دستورات خارج از قانون رسیدگی خواهد کرد. درمورد نامه 17 ماده‌ای وی هم تک‌موارد دوباره بررسی خواهند شد.

وی اظهار داشت: وزرای دولت آینده وظیفه دارند گزارش دهند چه چیزی را تحویل می‌گیرند و بر اساس آن چقدر از اهداف دکتر روحانی را می‌توانند به سرانجام برسانند. این اولین وظیفه وزرای آینده دولت یازدهم دولت دکتر حسن روحانی است، مردم باید حقیقت را بدانند، آقای احمدی‌نژاد هزاران سکه برای دادن هدیه به کارمندان دولت خودش در پایان کار از بانک دریافت کرده است.

وی گفت: در همین پنجشنبه گذشته ابلاغ حکم اعضای شورای مرکز ایرانشناسی را درحالی که تنها یک روز مانده به پایان مسئولیت‌شان صورت می‌گیرد، آیا تخلف از حکم 17 ماده‌ای خودشان نیست؟ رئیس بنیاد ایرانشناسی یک لیست از اعضا را به وی معرفی می‌کند و آقای احمدی‌نژاد در یک روز باقیمانده به مسئولیتشان، حکم اینها را امضا می‌کند.

حامیان مرسی کوتاه آمدند

سخنگوی هیئت حامیان «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنارشده مصر، می‌گوید حامیان مرسی برای توافق با مخالفان و انعطاف‌پذیری آماده‌اند، مشروط بر اینکه ارتش در این روند نقشی نداشته و راهکارها نیز بر اساس قانون اساسی باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، متحدان «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنارشده مصر روز شنبه به اطلاع میانجی‌گرها رسانده‌اند که به خواسته‌های توده‌ مردم که برکناری مرسی را خواستار شده بودند، احترام می‌گذارند، اما شرط آن‌ها برای معامله این است که «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع، نقشی در این فرآیند نداشته باشد.

«طارق الملط» سخنگوی هیئت حامیان مرسی که با نمایندگانی از آمریکا و اتحادیه اروپا دیدار کرده است، می‌گوید متحدان مرسی به دنبال یافتن راهی برای پایان دادن به بحران بر اساس قانون اساسی تعلیق‌شده، هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها