در ترویج و عمل به امر مهم صرفه‌‌جویی در مصرف آب و برق هیچ‌کس تردید ندارد. بدیهی و مسلم است که ایران یک کشور کم‌آب است؛ بنابراین باید مردم و بویژه شهروندان تهرانی از مصرف بی‌رویه آب و هدر دادن آن در این روزها بشدت خودداری کنند تا پای جیره‌بندی و قطع آب که در آستانه تحقق آن قرار داریم، به میان نیاید. اما این همه ماجرا نیست.
کد خبر: ۵۸۴۲۰۲
یک سوزن به خودمان

هر سکه دو رو دارد و روی دیگر سکه ماجرای صرفه‌جویی آب نیز دوستان وزارت نیرو و شرکت‌های آب و فاضلاب تهران و استان‌ها هستند، پرسش روشن و مشخص از این دوستان این است که چرا پیش از فرارسیدن موج گرما تبلیغات و اطلاع‌رسانی لازم به مردم برای آغاز صرفه‌جویی پیشگیرانه در مصرف آب و برق انجام نشده است؟

مگر رجوع به گزارش‌های مداوم سازمان هواشناسی که این روزها در رسانه‌ها هم بازتاب کاملی دارد، کار مشکلی بوده است؟ حتما سازمان هواشناسی از قبل از تیرماه، پیش‌بینی کرده بود که ممکن است دمای هوا در این ماه و همچنین مردادماه به گونه کم‌سابقه‌ای بالا برود.

حال پرسش این است که چرا این هشدارها از سوی وزارت نیرو و شرکت‌های آبفا به مردم منتقل نشد؟ مسئولیت انجام ندادن این اقدام بهنگام کیست؟ چرا باید همه هشدارها در دقیقه 90 و پس از مشخص شدن آثار ضرر بر کار، زندگی و‌ آسایش مردم داده شود؟ البته این قابل درک است که در این روزها برخی مسئولان نخواهند اخبار ناراحت‌کننده از حوزه کاری خود به مردم بدهند تا مبادا با خاطره ناخوش پست خود را ترک کنند.

در این چارچوب معمولا اخبار نامناسب کوچک انگاشته می‌شود و معمولا به طور کامل و آن‌گونه که هست، به مردم منتقل نمی‌شود.

این سیاست در برخی موارد جواب می‌دهد و حتی ضروری است که آرامش خاطر جامعه برهم نخورد، اما در برخی موارد که راه‌حل ماجرا فقط به دست مردم است، باید هشدارها شدید و بهنگام به مردم داد تا از ضرر دیدن خود آنها جلوگیری کرد.

از این زاویه، سکوت وزارت نیرو و اطمینان مداوم به این که مثلا وضع ذخایر آبی خوب است، جای نگرانی نیست، احتمالا نیازی به جیره‌بندی آب نخواهیم داشت و عنوان‌های دوپهلو و به ظاهر آرام‌کننده‌ای چون آن، چندان صحیح به نظر نمی‌رسد؛ چرا که مردم را بلاتکلیف می‌کند و بعضا آنان با مشاهده قطعی برنامه‌ریزی نشده و بدون اطلاع آب، گلایه‌مند نیز خواهند شد بنابراین به نظر می‌رسد باید گفتمان وزارت نیرو با مردم در روزهای گرم باقیمانده، از مردادماه بروشنی در بیان واقعیات ذخایر و مصرف آب کشور تغییر یافته و از دلگرم کردن‌های بی‌جا خودداری شود.

در این صورت است که روی دوم سکه که همان عمل وزارت نیرو به صداقت در عمل خود در برابر مردم است، تحقق خواهد یافت؛ یک سوزن به خودمان یک جوالدوز به دیگران.

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها