معرفی برترین‌های جشنواره نمایش‌های رادیویی

‌چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی همزمان با دومین سالگرد افتتاح رادیو نمایش پنجشنبه‌شب با حضور محمدحسین صوفی (معاون صدا)، مهدی دهقان‌نیری (مدیر شبکه رادیو نمایش) و تعدادی از هنرمندان نمایش‌های رادیویی در باغ موزه قصر برگزار شد.
کد خبر: ۵۷۴۷۸۵
معرفی برترین‌های جشنواره نمایش‌های رادیویی

 

به گزارش ایسنا، دومین همایش نویسندگان نمایش‌های رادیویی از جمله برنامه‌های دومین سالگرد رادیو نمایش بود که با حضور مهدی دهقان‌نیری (مدیر رادیو نمایش)، نادر برهانی‌مرند (مدیر دفتر ادبیات نمایشی) و جمعی از نویسندگان، هنرمندان و اساتید دانشگاه در سالن اجتماعات باغ موزه قصر برگزار شد.

نادر برهانی‌مرند در این همایش گفت: خوشحالیم که این شبکه با همه کاستی‌ها و امتیازها در میان شبکه‌های دیگر برای خود جایگاهی دارد.وی گزارشی درباره جشنواره ارائه داد و با اشاره به دیر برگزار شدن دومین جشنواره گفت: دیر برگزار شدن جشنواره‌ خوب نیست و ما امیدواریم اگر در سال آینده قرار است این سنت ادامه داشته باشد، از همین حالا دبیرخانه پنجمین جشنواره فعال شود.

مدیر دفتر ادبیات نمایشی ادامه داد: برخلاف این‌که ما فراخوان آثار را دیرتر ارائه کردیم، با انبوه نمایشنامه‌ها و اقبال نویسندگان مواجه شدیم.

برهانی‌مرند گفت: دفتر ادبیات نمایشی با ابتکار دکتر صوفی و حمایت آقای دهقان‌نیری شکل گرفت. در طول زمانی که این دفتر تشکیل شد ما در سه فاز حرکت کردیم و به محض تشکیل دفتر ادبیات نمایشی کار ساماندهی نویسندگان را آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما چند شورا طراحی کردیم که از مرحله طرح تا نمایشنامه کامل را بررسی می‌کنند و در این میان نویسندگانی می‌توانند به فعالیت ادامه بدهند که در امتیازبندی در نظر گرفته شده حداقل رتبه 3 را کسب کنند.

جشنواره می‌تواند بین‌المللی شود

داوود رشیدی، دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی هم در این مراسم گفت: هنر وسیله‌ای تعالی‌بخش است و اگر در راه نهادینه شدن کرامت انسانی به خدمت گرفته شود، نه تنها جان‌های شیفته حقیقت را محو خود می‌کند، بلکه زنده‌ساز سرود انسانیت هم می‌شود.

وی افزود: با چنین نگاهی می‌توان هنر را محل شکوفایی اخلاق و امید دانست و هنر نمایش رادیویی نیز در جای خود از این صفات برخوردار است. در عین برخورداری از این صفات، رادیو با قدمت 60 سال از اقبال بی‌نظیری برخوردار است.

رشیدی ادامه داد: امروز در جشن دو سالگی رادیو نمایش شاهد بلوغی شایسته هستیم.

وی خاطرنشان کرد: با اطلاع کامل از شرایط مراسم‌های مشابه در برخی نهادها، با کمتر از 25 درصد هزینه‌های معمول موفق به طراحی یک جشنواره شدیم و به‌‌رغم اختصاص زمانی محدود برای فراخوانی آثار، شاهد حضور 25 استان و شرکت بیش از 300 اثر قابل ‌پخش در رسانه ملی بودیم.

دبیر چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی ضمن تشکر از معاون صدا عنوان کرد: ما آمادگی و قابلیت تبدیل این جشنواره به یک جشنواره بین‌المللی و برقراری تعامل فرهنگی دوسویه با ملل باسابقه را اعلام می‌کنیم و منتظر تحقق این هدف می‌مانیم.

رادیو نمایش خیلی سریع رشد کرد

در ادامه مراسم محمدحسین صوفی، معاون صدا نیز گفت: زمانی که از من دعوت کردند در این مراسم حضور داشته باشم، درباره جشنواره مطالبی را آماده و پیش‌بینی کرده بودم؛ اما امروز که به مراسم آمدم، گفتم قطعا این فضا شکل سخنرانی رسمی و جدی را ندارد.

وی ضمن اعلام خوشحالی نسبت به دو سالگی رادیو نمایش افزود: رادیو نمایش در این دو سال راه چند ساله را پیمود و دلیلش این است که بخش اعظم هنرمندان نمایش کشور در رادیو حضور دارند و تصمیم گرفتند رادیو نمایش راه‌اندازی شود و بسرعت مسیر رشد را طی کند.

معاون صدا اظهار کرد: خوشحالم از این‌که امروز اعلام کنم در مجموعه‌ شبکه‌های رادیویی جمهوری اسلامی ایران، رادیو نمایش یکی از پر مخاطب‌ترین، جذاب‌ترین و تاثیرگذارترین است.

صوفی خاطرنشان کرد: از سال 87 که افتخار حضور در رادیو را دارم، با دوستان نمایشی قول و قراری گذاشتیم. من متعهد شدم در کمترین زمان رادیو نمایش را راه‌اندازی کنم و آنها نیز متعهد شدند برای تولید و عرضه آثار نمایشی تلاش کنند.در این مراسم همچنین از هزار قطعه نمایش کوتاه رادیویی با محوریت سبک زندگی توسط معاون صدا و مدیر رادیو نمایش رونمایی شد.

جوایز

در این همایش به مقاله‌ها، ترجمه‌ها و تالیفات برگزیده جوایزی اهدا شد که از این میان جایزه ترجمه منتخب برای ترجمه «عناصر زیبایی‌شناسی و دیداری در درام رادیویی» به پویان غفاری و جایزه مترجم برتر برای ترجمه «سکوت و صدا در نمایش‌های رادیویی ساموئل بکت» به نیاز اسماعیل‌پور اهدا شد.در بخش تالیف نیز جایزه تالیف منتخب به هدیه رضایی و جایزه تالیف برتر به حمزه علی‌محمدی و سیده صفیه اختر اهدا شد.

از میان پایان‌نامه‌ها جایزه پایان‌نامه برتر به مهرنوش مهدوی‌حامد اهدا شد. همچنین در بخش نمایش ویژه جوایزی به نعیما کرمی و لیدا شیرمرد اهدا شد.

در بخشی از اختتامیه، به احمد گنجی به عنوان بازیگر پیشکسوت و مجید حمزه به عنوان کارگردان پیشکسوت رادیویی هدایای داده شد. جایزه گویندگی برتر هم به مسعود ابوسعیدی و جایزه گوینده منتخب به سعیده فرضی رسید.

محسن جواهری نیز به عنوان تهیه‌کننده برتر و نیره مراد حاصلی به عنوان نویسنده برتر انتخاب شدند.

در بخش اصلی، جوایزی به لیدا شیرمرد (نویسنده برتر)، عمار خطی (نویسنده منتخب)، سید حسن حسین (تنظیم‌کننده رادیویی برتر)، داریوش روحی (تنظیم‌کننده رادیویی منتخب)، علی نوروزی (صدابردار برتر)، نرگس موسی‌پور (افکتور برتر) و علیرضا قبادی (افکتور منتخب) اهدا شد.

علاوه‌بر این، نورالدین جوادیان و علی میلانی به ترتیب به عنوان بازیگر مرد برتر و منتخب و شهین نجف‌زاده و مهرخ افضلی نیز به ترتیب به عنوان بازیگر زن برتر انتخاب شدند. جایزه تهیه‌کننده برتر نیز به فرشاد آذرنیا و جایزه تهیه‌کنندگی منتخب به زهرا عبدالله‌زاده اعطا شد. محمد پورحسین و سعیده فرضی نیز به ترتیب به عنوان کارگردان برتر و منتخب جایزه گرفتند. در بخش ویژه، جایزه‌ای به رضا اکبری و در بخش تجربه‌های نو به شهرام میکائیلی اهدا شد.

همزمان با برگزاری جشن دو سالگی رادیو نمایش و اختتامیه چهارمین جشنواره نمایش‌های رادیویی بخش‌های مختلفی نظیر غرفه کودکان، تست بازیگری رادیویی، مسابقه دارت، بازدید از باغ موزه قصر و اجرای زنده برنامه‌های «نمایشخانه» و «پرانتز باز» در محوطه باغ‌موزه قصر برای مخاطبان در نظر گرفته شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها