سخنگوی قوه قضاییه تایید کرد

صدور حکم اعدام برای یک روحانی مقیم قم

اشاره: اگر از منظر آیه‌های قرآنی و روایت‌های اسلامی به موضوع «جن» نگاه کنیم، جن موجودی است که وجود دارد و در قرآن نیز به وجود آن اشاره شده است.
کد خبر: ۵۶۷۹۷۰
حقیقت جن از نگاه اسلام

موضوع جن یکی از بحث‌های مورد علاقه مردم است که کنجکاوی بسیاری درباره آن وجود دارد و کمتر کسی است که از خود نپرسیده باشد جن‌ها چگونه موجوداتی هستند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ آیا به انسان آسیب می‌رسانند و بسیار پرسش‌های دیگری که در زیر به برخی آنها پاسخ داده‌ایم.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد روحی کارشناس علوم دینی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت‌مدرس است که در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» به بسیاری از این پرسش‌های رایج پاسخ می‌دهد.

آیا جن‌ها وجود مادی دارند؛ یعنی انسان می‌تواند آنها را ببیند؟

‌‌جن‌ها وجود مادی دارند، آنها موجوداتی بسیار لطیف، ظریف و پرسرعت هستند که حتی سرعتشان بسیار بیشتر از نور است. مثلا ماجرای رفت و آمد جن‌ها از یمن تا فلسطین را همه شنیده‌ایم که در آن جن‌ها به حضرت سلیمان می‌گویند که در فاصله بین بلند‌شدن و پاشدن شما از روی زمین، ما می‌توانیم از یمن تا فلسطین را طی کنیم، اما انسان نمی‌تواند با چشم سر این موجودات را ببیند، حتی با دستگاه‌های پیشرفته هم نمی‌توان از آنها تصویری گرفت.

ولی بعضی افراد مدعی هستند در طول زندگی‌شان، جن را با چشم خودشان دیده‌اند؟

چنین چیزی امکان ندارد، چون جن‌ها نمی‌توانند به چشم انسان بیایند، اما گاهی صورت برزخی آنها می‌تواند به چشم انسان بیاید.

این صورت برزخی چطور است؟

این صورت برزخی به صورت شبح است که به چشم انسان می‌آید، اما واقعیت عینی ندارد؛ یعنی این تصاویری هم که گاهی افراد ادعا می‌کنند تصویر جن بوده است، تنها صورت برزخی جن‌هاست و وجود واقعی آنها را هیچ انسانی نمی‌تواند ببیند.

آیا خواص و خوبان جهان هم نمی‌توانند جن را ببینند؟

حتی آنها هم نمی‌توانند ببینند، اما خواص می‌توانند صورت برزخی جن‌ها را ببینند و عکسی از آنها را در ذهن خود ثبت کنند.

جن‌ها در کجا زندگی می‌کنند؟

از روایات اسلامی و تحقیقات دینی، این‌گونه معلوم شده است که جن‌ها در جاهایی مثل صحراهای بی‌جمعیت زندگی می‌کنند که در آن هیچ انسانی وجود ندارد یا در جاهایی زندگی می‌کنند که بسیار کثیف باشد.

یعنی جن‌ها روی کره‌زمین زندگی می‌کنند؟

بله، قطعا آنها روی کره‌زمین زندگی می‌کنند.

آیا جن‌ها هم مثل انسان، می‌خورند و می‌آشامند؟

در سوره الرحمان، خداوند خطاب به انسان و جن می‌گوید که کدامین نعمت پروردگارتان را تکذیب می‌کنید و از این نعمت‌ها به خوردن، نوشیدن و ازدواج اشاره شده است و این نشان می‌دهد که جن‌ها هم مثل انسان می‌خورند، می‌آشامند، ارتباط‌های اجتماعی دارند و حتی از زیورآلات استفاده می‌کنند.

جن‌ها هم پیامبر دارند؛ یعنی از جنس خودشان، تاکنون پیامبری مبعوث شده است؟

نه، جن‌ها عقلشان کامل نیست، ولی از لحاظ جسمی می‌توانند حتی یک کوه را تکان دهند، به همین دلیل نیز چون جن‌ها به درجه کمال عقلی نرسیده‌اند، پیامبری از میان آنها مبعوث نشده است.

این موجودات می‌توانند به انسان آسیب برسانند؟

بله، جن‌ها می‌توانند به انسان آسیب برسانند، اما آنها به هر انسانی لطمه نمی‌زنند.

چه گروه انسان‌هایی در معرض آسیب جن‌ها قرار دارند؟

جن‌ها به دو گروه از انسان‌ها آسیب می‌زنند. افراد کم‌عقل و کم‌ایمان و همچنین کسانی که می‌خواهند جن‌ها را اذیت کنند و به تسخیر خود دربیاورند، مورد تهدید جن‌ها قرار دارند.

پس یعنی انسان می‌تواند جن‌ها را به تسخیر خود دربیاورد؟

بله، انسان این توانایی را دارد که جن‌ها را به تسخیر خود درآورد، زیرا آنها درجه عقلی کمتری از انسان دارند، اما این کار از نظر شرعی درست نیست.

چگونه انسان می‌تواند جن را به تسخیر خود درآورد؟

با یکسری ریاضت‌های باطل می‌شود این کار را انجام داد، اما ریاضت‌هایی که در راه خدا انجام نمی‌شود، مثلا ریاضت مرتاضان هندی از نوع باطل و حرام است.

جن‌گیری حقیقت دارد؛ چون خیلی‌ها اعتقاد دارند که می‌توانند جن را از بدن انسان خارج کنند و جن‌گیرها از این راه، پول‌های خوبی به دست می‌آورند؟

از هزار نفری که ادعای جن‌گیری دارند، فقط یک نفر از آنها درست می‌گوید، اما توصیه نمی‌کنیم که افراد برای دور شدن از جن نزد این انسان‌ها بروند.

پس برای دور شدن از خطر احتمالی جن‌ها، چه باید کرد؟

مطابق توصیه‌های امام صادق(ع)، خواندن چهار «قل» قرآن کریم، توسل به معصومین و تنها نماندن، راه‌هایی است که می‌تواند ما را از خطر جن‌ها رهایی بخشد.

آیا شیطان‌پرستی هم نوعی تسخیر جن است؟

شیطان هم از گروه جن‌هاست، در سوره کهف، آیه 50 به این موضوع کاملا اشاره شده است. شیطان قبل از انسان به وجود آمده است و او نیز از جنس جن است. گفته می‌شود که پس از تولد هر انسان، شیطان دستور می‌دهد که دو جن برای گمراهی آن انسان متولد شود.

شیطان، مجموعه‌ای از قدرت‌های خارق‌العاده دارد و این قدرت را هم از خدا گرفته است و برخی افراد تلاش می‌کنند با تسخیر شیطان، از قدرت او سوء‌استفاده کنند.

پس انسان می‌تواند از قدرت جن‌ها برای پیشبرد مقاصدش استفاده کند؟

بله، برخی انسان‌ها از طریق غیرشرعی تلاش می‌کنند که جن‌ها را در تسخیر خود درآورند و از آن برای تشخیص آینده، رفتن به آسمان‌ها و کارهای غیرعادی استفاده کنند.

ازدواج انسان و جن ممکن است؟

ازدواج بین جن و انسان از نظر فیزیکی که وجود ندارد، چون اصلا جنس فیزیکی آنها با هم فرق دارند، امامطابق آیه‌های قرآنی و روایات، جن‌ها هم بین خودشان زن و مرد دارند، ازدواج می‌کنند و تولید مثل دارند و حتی در روز قیامت، بابت اعمالشان بازخواست خواهند شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۱۱
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
۰
۳
به خدا قسم پدربزرگ من جن را دیده كه خود را به شكل انسان درآورده است.جنها میتونند خود را به اشكال مختلف درآورند مانند فیزیكی كه قابل لمس است و فقط در زمان مشخص قادرند خود را به صورت فیزیكی حفظ كنند و بعد به صورت گاز تبدیل میشوند.حتی در زمان امام علی(ع) جنها به نزد امام آمدند كه خود را به صورت فیزیكی بودند.پس حرفهای بالا كامل نیست و بعضیشون هم اشتباه هستند.
دینا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
۱
۰
حاج آقا روحی خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییللللللللللللییییی متشكرم
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
۳
۱
اقای دكتر. حرفایتان اصلا درست نیست
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
۲
۰
بسیار جالب بود
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۱
۰
دیگه شبا تواتاقمم تنها میترسم
فاطیما
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
۱
۰
سلام حاج آقا من یه دختر خیلی ترسو هستم و13سالمه من نمیخوام بگم كه با این مطالب ترسیدم چون از قبل میدونستم جن هاوجود دارن وداستان های زیادی شنیده بودم من هنوزم بااین سنم مامانم پیشم میخوابه چون به این چیزها خیلی اعتقاد دارم ولی ازنظر اطرافیانم همه توهم ولی بازم حرفشونو قبول ندارم از مطالب زیباتون ممنونم
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
۱
۱
بنده به عینه در شب ، در كوه و دور از آبادی جن را به شكل یك انسان و با پوشش سفید شیری بارها دیده ام هم سنگ از كوه انداخته و هم صدایی تقریبا شبیه به گاو یا گاهی غرش شیر داشت نه یك بار بلكه چندین بار دیدم گاهی هم از دهانش آتش بیرون میآمد و....... البته شاید دیو بوده باشد .ازش فیلمبرداری هم كردم واینكه میگن با چشم دیده نمی شن قبول ندارم گاهی سنگ پرتاب میكنن ولی دیده نمی شوند . امیدوارم نوشته ام را منتشر كنین.
حاتمی
-
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
۲
۲
هركس منكر وجود جن هست اگه جرأتش داره بیاد پیش من تا جن به ایشان نشون بدم البته موجودی است با پوشش سفید همقد یه انسان فقط شبها دیده میشه در یك منطقه خاص كه حاشیه یك رودخونه هستش مشاهده میشه باید شب بری اونجا بشینی تا نیمه شب ظاهر بشه خطراتی داره كه ما بجان میخریم ولی دیدنش لذت بخش است میدونم باورتون نمیشه ولی بخدا واقعیت است . 09183439616 تلفن تماس بنده است .
باران
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۳
۰
۳
جن ها هم مسلمان وكافر دارند ودارای دین هستند . بعضی از افراد ناخواسته میتوانند جن ها راببینند وحرف بزنند
بهرم
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
۰
۱
آیا جنینان میتونن رو ذهن و روان انسان تأثیر بزارند جوری كه انسان خودش نفهمه؟

نیازمندی ها