رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر:

قیمت طلا وسکه ثابت خواهد ماند

قیمت سکه و طلا در روزهای اخیر رو به کاهش گذاشت. به علاوه نوسان مداوم قیمت‌ها در کنار شرایط خاصی که فضای انتخاباتی در اقتصاد ایجاد کرده، آینده بازار طلا و سکه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
کد خبر: ۵۶۴۶۹۰
قیمت طلا وسکه ثابت خواهد ماند

مردم می‌پرسند قیمت طلا وسکه کاهش خواهد یافت یا خیر و آیا این کاهش دائم و پایدار خواهد بود؟

این پرسش‌ها را با محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در میان گذاشته‌ایم.

تغییر و کاهش قیمت اخیر در بازار طلا و سکه چه علت‌هایی دارد؟

یک عامل اصلی دراین باره ، ثبات اقتصاد جهانی و کم شدن رکود اقتصادی جهان است که باعث کم شدن تقاضا برای تبدیل سرمایه به طلا و در نتیجه کم شدن تقاضای خرید این فلز می‌شود. تا چندی پیش بیشتر کشورها مانند کشورهای نفتخیر تمایل داشتند پولشان را به طلا تبدیل کنند و این اقدام حجم زیادی تقاضا به بازار جهانی طلا وارد می‌کرد و قیمت‌ها را افزایش می‌داد. اکنون این فشار کم شده است. از طرفی یک رکود فصلی در بازار داخلی سکه و طلا در کنار اعلام خبر عرضه سکه پیش از موعد توسط بانک مرکزی باعث کاهش قیمت‌های داخلی شده است.

تغییرات جهانی نرخ اونس طلا با قیمت‌های فعلی داخلی تناسب دارد؟

با توجه به کاهش 18 درصدی قیمت جهانی طلا در چند هفته اخیر و تغییر قیمت ارز، اگر قیمت پایه را در قیمت ارز ضرب کنیم می‌بینیم قیمت طلای داخل ایران با خارج برابری می‌کند.

رکود فصلی به چه میزان بر وضع فعلی بازار سکه و طلا تاثیر داشته است؟

همیشه در ایام خاصی از سال مانند همین اواخر بهار به‌دلیل امتحانات فرزندان، فعالیت در همه صنوف دچار رکود می‌شود و بازار طلا هم همین وضع را دارد. این رکود مقطعی است و هیچ دلیل و حاشیه منفی ندارد.

آیا جو ناشی از شروع رقابت‌های انتخاباتی می‌تواند دلیل کاهش سکه و طلا قیمت باشد؟

به هیچ وجه این موضوع در کار طلا تاثیری ندارد. کالایی مانند طلا که یک معیار قیمتی جهانی دارد بر این چیزها تکیه نداشته که بخواهد تغییری در آن حاصل شود. شوک‌های لحظه‌ای که به دلیل فشار روانی عامه مردم به بازار وارد می‌شود هم تاثیری بر روند قیمت نداشته و ندارد. اما اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی جهانی ممکن است عوامل ناگهانی تغییر قیمت ها در بازار باشد.

کاهش قیمت‌ها در بازار سکه وطلا ادامه می‌یابد؟ پیش‌بینی شما چیست؟

قیمت طلا و سکه را واقعا نمی‌شود پیش‌بینی کرد. تحلیلگران اقتصادی نیز قادرند فقط برای چند روز یا نهایت یک هفته روند بازار را پیش‌بینی کنند؛ اما در کل به‌دلیل تغییر اقتصاد جهانی و این‌که این اقتصاد بیشتر به سمت ثبات حرکت می‌کند، روند کاهش قیمت سکه و طلا نیز کم خواهد بود و احتمال به ثبات رسیدن قیمت‌ها وجود دارد.

آیا با عرضه پیش از موعد سکه‌های بانک مرکزی، حباب قیمتی موجود در سکه کاهش می‌یابد؟

دلیل تشکیل حباب در هر کالایی تفاوت قیمت اصلی و نهایی است. سکه طلا نیز دارای قیمت پایه است و بانک مرکزی آن را مشخص می‌کند؛ لذا هنگام عرضه سکه در بازار این حباب تشکیل نخواهد شد. عرضه سکه نیز به اندازه نیاز بازار خواهد بود و این شرایط ثابت خواهد ماند.

در این شرایط سرمایه‌گذاری و تبدیل پول به طلا را توصیه می‌کنید؟

ما هیچ‌گاه توصیه نمی‌کنیم کسی چه بکند و چه نکند. ما فقط می‌توانیم اطلاعات بدهیم. اما هرکس می‌خواهد در بازار طلا سرمایه‌گذاری بکند، باید حرفه‌ای باشد. چون این بازار مانند سرمایه‌گذاری در سهام یا سپرده‌گذاری ثابت در بانک نیست. افراد باید بدانند که نباید درگیر هیجانات بازار بشوند و قدرت و ظرفیت تحمل زیان احتمالی را هم داشته باشند. اگر کسی تحمل زیان را ندارد بهتر است وارد کار تولیدی یا سرمایه‌گذاری‌های ضمانت شده برود.

آیا قوانین خرید و فرش طلا در مغازه‌ها نسبت به قبل تغییراتی داشته است؟

فروشنده ابتدا باید قیمت روزانه طلا را در معرض دید مشتری بگذارد. از امسال نیز شش درصد به‌عنوان مالیات بر ارزش افزوده غیر از اجرت طلا به قیمت پایه آن اضافه می‌شود که البته اینها باید در فاکتور قید شود؛ لذا بجز تغییر نرخ مالیات، دیگر قوانین اصلی تغییری نداشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها