وزارت جوانان پیشنهاد داد:

ثبت روز بدون طلاق در تقویم ملی

بازی با روزها و طرح‌ها

ازدواج و طلاق نه تنها از مهم‌ترین رخدادهای زندگی افراد محسوب می‌شود، بلکه تاثیرات این دو واقعه در هر جامعه‌ای تا‌جایی اهمیت پیدا می‌کند که در سطح تصمیمات کلان کشورها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۵۵۹۵۵۴
بازی با روزها و طرح‌ها

این روزها صحبت از ازدواج و طلاق در کشور ما نیز بیشتر از هر زمان دیگری مطرح است. آمارهای رسمی و غیر رسمی طلاق نشان می‌دهد که تصمیم به جدایی برعکس یکی دو دهه پیش به اولین و راحت‌ترین تصمیم برای حل مشکلات زندگی زناشویی تبدیل شده است و آمار رسمی یعنی هر طلاق به ازای شش ازدواج در کشور تا آمار غیررسمی که می‌گوید در برخی از مناطق کلانشهرهای کشور از هر چهار ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود، گویای همین مطلب است.

در مورد ازدواج هم بحث رشد جمعیت و عواقب آن سبب‌شده صحبت‌ها در مورد تشویق جوانان به ازدواج بیشتر از همیشه شنیده شود. کارشناسان معتقدند که در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی شامل بیکاری، گرانی مسکن، هزینه‌های بالای شروع زندگی و مواردی از این دست سبب شده که جوانان رغبتی نسبت به تشکیل خانواده نداشته باشند و تغییرات جمعیتی که نتیجه سیاست‌های نامشخص برنامه کنترل جمعیت در چنددهه متوالی بوده سبب شده برخی از جوانان در صورت تمایل نیز نتوانند ازدواج کنند.

اهمیت این دو موضوع هر چند که در قالب برنامه‌های مدونی برای تشویق به ازدواج و پیشگیری از طلاق هر از چند گاهی از سوی مسئولان اعلام می‌شود، اما گاهی پیشنهادهایی نیز ارائه می‌شود که نشان می‌دهد هنوز اهمیت مساله جدی گرفته نشده است.

مثلا معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان از پیشنهاد این وزارتخانه برای انتخاب روز بدون طلاق خبر داده است که در صورت تصویب، در روز مورد نظر دفاتر ثبت اسناد هیچ‌گونه طلاقی را ثبت نخواهند کرد.

در همین راستا نماینده مردم خرم آباد در مجلس کاهش تمایل به ازدواج بین جوانان را یکی از مشکلات جامعه‌ کنونی خوانده و بر لزوم وجود مشوق‌هایی برای ازدواج همچون معافیت متاهلان از سربازی تاکید کرده است.

اگر بر این پیشنهادها دقیق شوید خصوصا پیشنهاد دوم که احتمال سوءاستفاده با ازدواج‌های صوری و طلاق‌های بعدی را چند برابر می‌کند، می‌توان به این نتیجه رسید که راه‌حل این مشکلات دست‌کم به پیشنهادهای نامگذاری روز و طرح‌های گنگ ختم نمی‌شود.

مستوره برادران‌نصیری - ‌ ‌دبیر گروه جامعه
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
۰
۰
آفرین !! خدا عمرت بده كه حرف حقو زدی !! متاسفانه همه چیز داره نمادین می شه!! حتی فینال جام حذفی !!!

نیازمندی ها