نظرات مردم برای اخبار گرانی خودرو

بد نیست مسئولان هم بخوانند

پیشنهادی برای تعیین تکلیف قیمت خودرو

ماجرای قیمت‌گذاری خودرو این ضرب‌المثل معروف را تداعی می‌کند که: «گرهی راکه با دست می‌توان باز کرد، با دندان باز نکنیم.»
کد خبر: ۵۵۷۶۱۴
پیشنهادی برای تعیین تکلیف قیمت خودرو

اکنون ماجرای قیمت‌گذاری خودرو به ملغمه پیچیده و بی‌سروتهی از اظهارات متفاوت و متناقض افراد مسئول و غیرمسئول تبدیل شده است.

از یک‌سو؛ کمیسیون اصل 90 مجلس که اساسا کمیسیون تخصصی مربوط به بخش خودرو نیست حرف خود را می‌زند، از دیگر سو؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت، هر یک حرفی دیگر می‌زنند و دولت نیز سکوت می‌کند.

مهم‌تر از همه اما شورای رقابت، مدعی است که کسی کاری نکند و این شورا تصمیم نهایی را خواهد گرفت! این درحالی است که شورای رقابت، از بهمن سال گذشته که وارد ماجرای قیمت‌گذاری خودرو شده در عمل، کاری جز انجام مصاحبه‌های پی درپی، دادن وعده‌های شیرین برای کاهش قیمت خودرو و در نهایت تدوین یک فرمول نه چندان شفاف انجام نداده که هنوز اجرایی شدن آن روشن نیست.

لذا این ملغمه، ماجرای خودرو را به معادله‌ای دو سر باخت تبدیل کرده است؛ از یک طرف تولیدکنندگان و خودروسازان را با ضررهای میلیاردی روبه‌رو کرده و اشتغال مستقیم یک‌میلیون و 300 هزار نفر فرد را در معرض خطر قرار داده که در شرایط حساس فعلی می‌تواند باعث ایجاد بحران‌های کارگری و اجتماعی شود.

از طرف دیگر، بازار خودرو را راکد و مصرف‌کننده را بلاتکلیف گذاشته است، چون مدتی است مردم در واکنش به وعده‌های کاهش قیمت، از خرید خودرو دست کشیده‌اند.

اما راه حل چیست؟

به نظر می‌رسد راه حل خروج از بن‌بست کنونی صنعت خودرو در گرو دو گام باشد؛ در گام نخست باید سیاست و سیاسیون را از ماجرای خودرو بیرون کرد، آنان که فرصت را مناسب دیده و در پی آنند که با استفاده از حساسیت مردم بر قیمت خودرو از این آشفته بازار کلاهی برای خود دست و پا کنند. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم آرام کردن بازار خودرو و زمینه‌سازی برای تصمیم‌گیری عاقلانه برای آن در گرو ساکت کردن صداهای غیرمسئول و متناقض و البته بی‌ربط یا کم ربط باشد.

از این رو باید به این صداها هشدار داد اگر چنین نسخه‌پیچی‌های غیرواقعی و وعده‌های بی‌سروته خدای‌ناکرده به ورشکستگی صنعت خودرو و ایجاد بحران کارگری منجر شود افرادی که آتش بیار معرکه شده‌اند باید پاسخگو باشند و هزینه استفاده‌های این روزهای خود را بپردازند.

در قدم دوم هم این راه حل قابل ارائه است که قیمت خودرو بر اساس خردجمعی و با حضور هماهنگ همه بازیگران این صنعت تعیین شود.

در این چارچوب بهترین و سریع‌ترین راه،احیای کارگروه قیمت‌گذاری خودرو است که از دیرباز مسئول قیمت‌گذاری خودرو بوده است.

این کارگروه می‌تواند با ایجاد اصلاحاتی در ساختار خود، کار قیمت‌گذاری را از سر گیرد و بهترین دلیل برای موفقیت آن حضور همه بازیگران دور یک میز و جلوگیری از تناقض‌گویی و وقت‌کشی است.

در حقیقت در این کارگروه، باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، به عنوان دستگاه بالادستی و تخصصی همراه سازمان حمایت، شورای رقابت، مجلس به عنوان دستگاه ناظر، خودروسازان، قطعه‌سازان و نمایندگان بخش‌های تجاری و اقتصادی تاثیرگذار بر قیمت خودرو (نظیر بورس کالا) حضور داشته باشند و با خردجمعی، تمام جوانب را بررسی کنند و تصمیمی هماهنگ بگیرند تا شاید بساط این بلاتکلیفی دو سر باخت برچیده شود.

مجید عباسقلی - گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۹
متضرر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
مثل اینكه ایجا با آلمان و ژاپن اشتباه گرفتی با این پیشنهادی كه دادی قیمت خودرو برای سال 5000 هم مشخص نمیشه .
ایرانی بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
برا همه مسئولین متاسفم شانسمون گفته تكلیف كارخانه بنز المان رو نمیخواد مشخص كنند
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
مردم مگه مسخره شمان كه امروز فردا می كنید؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
زمانی كه خودرو سازها میلیاردی سود میكردن چی ؟ تا كی باید ما خرج این یك میلیون نفری رو كه میگین بدیم ؟ به نظرم واردات رو بیشتر كنین با پول عوارض اون كه از ما مشتری ها میگیرین حقوق كارگرا رو بدین .... حد اقل خودرو ایمن سوار میشیم
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
امروز فردا همش مردم را مسخره می گیرند به گفته دوستمون تا كی ما باید خسارت این یك میلیون كارگررا بدیم
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
نخواستیم برین خودتون سوار شین
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
انقدر نگین ماشین ماشین....بگین فرغون بهتره.........جمع كنین بابا
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
همه ی ما تنها یك بازیچه ایم در این آشفته بازار ! ..... راستی با دعای گربه سیاه هم بارونی نمیاد .
هادی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۷
۰
۰
واقعا جای تاسف است كه 2 ماه مردم را منتظر یك تصمیم گذاشته اید.جای تاسف بیشتر برای دولتی ها كه سكوت كرده اند
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
مافیای خودرو سازی بدون توجه به ملت و زیر پوشش یك میلیون كارگر سر هفتاد و چند میلیون نفر كلاه میذاره و مسئولین عدالت محور و شجاع هم هیچ ... نمیتوانند بكنند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
همه جای دنیا یك روش ساده حسابداری وجود دارد به اسم (بهای تمام شده) اما این سیستم در صنعت خودروسازی ایران مفقود الاثر می باشد.
lمحسن
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
خودروهای مثل پراید وآردی بیش از جنگ جهانی دوم آدم كشته است سوال این است كه خودرو سازها از ده سال پیش یك ترمز ای بی اس یا كیسه هوا راكه هزینه چندانی نداشت روی خودرو نمگذاشتند چون اصلا جون آدم ها برای آنها اهمیت نداشت وفقط سودبرای آنها مهم بود وحال باید ازخودمان بپرسیم كه دراین سالها كه شركت های بیمه باخسارات جانی ومالی كه به تصادفات رانندگی پرداخت نموده اند چند میلیون نفر را می توانستیم استخدام كنیم وچند میلیون نفر نیروهای خوب رابراثر تصادف از دست ندهیم
بیخیال ماشو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
وقتی خودرو ساز بدون توجه به میزان فروش و كیفیت محصولات خود اقدام به انواع مزایا به كاركنان خود می كردو تنها منبع درامدش سود بیشتر بود اكنون كه به یك بحران جزیی (در برابر مشكلات بزرگ خودرو سازان بین المللی )برخورد كردند اینطوری به نفس نفس زدن افتادن
مارال
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
ورشكست شدن مونتاژخودرو به صلاح ملت ایران است
دوستدار ایران
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
هر وقت مسئولین این مملكت ماشین ایرانی سوار شدن اون موقع قیمت واقعی خودرو مشخص می شه
ج
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
از كی تا حالا كه باز همه شدند دلسوز كارگر و برای بیكار نشدن او اینقدر دل می سوزانند؟ فكر كردید اشتغال ما خیلی تفاوت داره با بیكاری ؟لطفا جوش مصرف كنندگان بیچاره را بزنید كه چقدر باید سرشان كلاه بره !!!
امید
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
چند درصد سهام شماست جام جم ؟ فقط دلتان بحال كارگران این بخش از صنعت می سوزه ؟آیا همان كارگر هم توانی خواهد داشت كه یك روزی آرزوی سوار شدن آن ماشین را هم بكند ؟
چك
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
دقت :لذا این ملغمه، ماجرای خودرو را به معادله‌ای دو سر باخت تبدیل كرده است؛ از یك طرف تولیدكنندگان و خودروسازان را با ضررهای میلیاردی روبه‌رو كرده و اشتغال مستقیم یك‌میلیون و 300 هزار نفر را در معرض خطر قرار داده كه در شرایط حساس فعلی می‌تواند باعث ایجاد بحران‌های كارگری و اجتماعی شود.
یعنی فكر كردید اگه گران بشه كارگران همیشه باخته سناری منفعتش به جیبشان میره ؟ لذا منفعت اصلی فقط مربوط است به اصل كاری ( خودرو ساز ).
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
همه چی ارومه كم كم مردم عادت میكنن مهم نیست
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
این حمایتهای بی حساب و كتاب از خودروی ملی مثل تربیت كردن یك بچه ایست كه هرچه دلش خواسته پدر و مادر در اختیارش گذاشته و حالا در سن 35 سالگی با نهایت بی ادبی و با تهدید پدر و مادر و مردم هر طوری كه دلش می خواد رفتار می كنه.آیا دیگه كافی نیست این حمایت ؟
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
بابا چطوری می خواهید بفهمید مردم دیگه توان خرید ندارند !!! بحران و ركود در اقتصاد كه می گن یعنی همین نهایت گرانی .
پخمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
خلاصه كلام : پس ببینید همه اینها زیر سر كارگرهاست . اقتصاد به این روز در آمده از بس كه بفكر كارگرند و اگه گران نكنند باعث ایجاد بحران‌های كارگری و اجتماعی 1 میلیون و 300 هزار میشود چی همه بیكاری وای وای وای.پس خدا خیرتان بده كه گران می كنید حالا كه فهمیدیم اگه تازه 50میلیون هم قیمت پراید بشه بازم كمه !!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
آخه پراید رو كه 16 تا 17 تومن میفروختندش چقدر پای خودرو ساز هزینه میبره . شنیده ها این جور میگه كه همین خودرو تو عراق قیمتش خیلی پایین تره . فك كنم واسه خودمون گمركی هم بهش اضافه میكنند
نیما
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۸
۰
۰
یه دفعه محض رضای شیطان قیمتها را كم كنید محض رضای خدا كه كم نكردید!!!
آرزو
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
اصلا مهم نیست ورشكستكی خودرو سازان ......تمام این فرغونا مال قشر ضعیفه ما هم نخواستیم تا حالا دیدی بالایی‌ها سوارشن
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
آقای عباسقلی خوش خیال با اینكه یك خیال واهی بیش نیست با نظرت موافقم ولی افسوس ، بابا آپولو هوا كردن هم این روزا سه سوته شده البته از حق نگذریم آقایون هم سرعت عمل شون خوبه اما توی بالا بردن قیمت ها ! خوب من هنوز امیدوارم
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
۰
۰
واردات ماشین/بهترین راه برای نشان دادن به خودرو سازان داخلی كه هر روز با یك چراغ ماشین جدید تولید میكنن.
اسی
Germany
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۱
۰
۰
مگه فقط خودرو سازی كارگر داره.اگه فكر گارگرن بخاطر سود چند نفر چرا صنعت نیشكرو از بیخ و بن كندند و همینطور دیگر صنایع؟
مهاجر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲
۰
۰
سلام جام جم جون: من هنوز منتظر نظرات مردم بیرون از فضای مجازی هستم ، چه خبر؟

نیازمندی ها